Search
Close this search box.

بهترین نوع کابینت برای شمال و نواحی مرطوب کدام است؟

کابینت مناسب نواحی مرطوب

رابطه بین میزان رطوبت موجود در محیط و سلامت کابینت‌های آشپزخانه یک رابطه دو طرفه است به طوری که اگر درصد رطوبت موجود در فضای آشپزخانه خیلی زیاد باشد می‌توان باعث خم شدن، تورم و تاب برداشتن کابینت‌ها شود. از طرفی اگر در محیط رطوبت کافی وجود نداشته باشد؛ کابینت آشپزخانه ممکن است شکاف برداشته و یا ترک بخورد. این موضوع به خصوص در مورد محصولاتی که از چوب خالص تولید می‌شوند بیشتر صدق می‌کند.
با افزایش سطح رطوبت، کابینت‌های چوبی ممکن است منبسط شوند. این پدیده به دلیل خواص طبیعی چوب رخ می‌دهد. چوب خام وقتی در معرض مرطوب طولانی مدت قرار می‌گیرد؛ کم کم آن را جذب کرده و دچار آسیب می‌شود. تورم و تغییر شکل درب‌ها، اولین آسیبی است که رطوبت بیش از حد به کابینت‌های چوبی وارد می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند؛ رطوبت زیاد داخل بافت چوب را به محیطی ایده‌آل برای زندگی حشرات و سوسک‌ها تبدیل می‌کند. برخی از کابینت‌سازها برای رفع این مشکل کابینت‌ها چوبی، به سراغ راه‌حل رنگ‌آمیزی آن می‌روند که می‌تواند تا حدودی موثر باشد. با این حال این روش، روش خوبی برای محافظ صد در صد و تبدیل کابینت چوبی به بهترین نوع کابینت مناسب شمال و مناطق مرطوب نیست. برای اینکه کابینت در این مناطق دوام بیشتری داشته باشد؛ باید با مواد اولیه‌ای متفاوت ساخته شود.

بهترین چوب کابینت برای مناطق مرطوب

چرا باید از نوع خاصی کابینت برای مناطق مرطوب استفاده کرد؟

با وجود معایبی که چوب دارد؛ شاید به این موضوع فکر کرده باشید که بهتر است به جای این ماده خام طبیعی، از مواد مصنوعی و فرآوری شده مانند MDF برای سفارش کابینت‌های آشپزخانه خود استفاده کنید. اما متاسفانه MDF خام نیز مانند چوب در محیط‌های مرطوب تاب‌آوری بالایی ندارد؛ چرا که این تخته‌ها نیز از خورده چوب تولید شده و تا حدودی خاصیت جاذب چوب طبیعی را دارند. برای رفع این مشکل یک راه‌حل بسیار عالی وجود دارد و آن هم استفاده از روکش‌های صد در صد ضد آب روی بدنه کابینت آشپزخانه است. با این حساب کابینتی را می‌توان بهترین نوع کابینت مناسب شمال و مناطق مرطوب دانست که روکش آن ضد آب است.

 کابینت‌های مدرن و مناسب برای مناطق مرطوب

کابینت‌هایی که به سبک مدرن طراحی و تولید می‌شوند این روزها بسیار محبوب بوده و به خصوص استفاده از آنها در آشپزخانه‌های کوچک بسیار توصیه می‌شود. یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای تجهیز آشپزخانه ساختمان‌هایی که در مناطق مرطوب شمالی و جنوبی کشور واقع شده‌اند؛ همین کابینت‌های مدرن مات و براقی هستند که روکش آنها از جنس مواد ضد آبی مانند ملامینه است. روکش ملامینه علی‌رغم قیمت مناسب، مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته و از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. به غیر از کابینت روکش ملامینه، می‌توانید از کابینت روکش PVC نیز به این منظور استفاده کنید. PVC نیز یک روکش مصنوعی و مقاوم در برابر رطوبت است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت، موجب آسیب‌دیدگی آن نمی‌شود.

انواع کابینت انزو مانند کابینت هایگلاس، لمی‌گلاس و پلی‌گلاس نیز کابینت خوبی برای استفاده در این مناطق محسوب می‌شوند. روکش پلکسی گلاسی نوعی روکش براق است که با نصب آن روی بدنه و درب‌های کابینت می‌توان آنها را در برابر رطوبت مقاوم کرد. کابینت‌های انزویی که با روکش‌های پی وی سی یا پلی استر، کابینت پلی اورتان و پولیشی ساخته می‌شوند نیز از تحمل بالایی در برابر رطوبت برخوردار بوده و تا زمانی که با جسم تیز و برنده برخورد نداشته باشند؛ رطوبت تاثیری روی آنها ندارد. همانطور که می‌دانید مغزی همه این کابینت‌ها از جنس MDF است. بنابراین تا زمانی که روکش استفاده شده در روند تولیدشان مقاوم باشد؛ نیازی به نگرانی در مورد خاصیت جاذب ام‌دی‌اف استفاده شده در مغزی آنها نیست. از جمله دیگر مزایای کابینت‌هایی که با این نوع روکش‌ها و به سبک مدرن طراحی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ظاهری شیک و ساده
• نصب سریع و آسان
• قیمت ارزان‌تر نسبت به کابینت‌های کلاسیک
• تنوع بالای رنگ و طرح

 

کابینت ویلای شمال

کابینت‌های کلاسیک و مناسب برای مناطق مرطوب

برخی از مشتریانی که به دنبال بهترین نوع کابینت مناسب شمال و مناطق مرطوب هستند؛ طرح‌های ساده و مدرن را نمی‌پسندند. این مشتریان به جای کابینت مدرن باید به سراغ مدل‌های کلاسیک بروند که از طرحی‌هایی به مراتب پیچیده‌تری برخوردار بوده و در ساخت و کنده‌کاری آنها از المان‌های سنتی و کلاسیک بیشتر استفاده شده است. البته این کابینت‌ها بیشتر مناسب آشپزخانه‌های بزرگ هستند. نصب آنها در یک فضای محدود باعث می‌شود آشپزخانه کوچک‌تر به نظر برسد. بدنه این مدل کابینت‌ها نیز مانند کابینت‌های مدرن از ورق‌های MDF ساخته می‌شود. البته کابینت‌های تمام چوب که در این دسته جای می‌گیرند از MDF تولید نمی‌شوند و غالبا در ساخت آنها درب‌ها از جنس چوب و یونیت از جنس MDF است. برای تولید این محصولات می‌توان از چوب درختان مختلفی مانند گردو، بلوط، راش و ملچ استفاده کرد. اگر قرار باشد کابینت چوبی در مناطق مرطوب نصب شود؛ معمولا یک لایه رنگ پلی استر یا پلی اورتان روی آن اعمال می‌شود تا مغز چوبی آن از گزند آسیب ناشی از رطوبت در امان بماند.

کابینت‌های ممبران نیز کابینت‌های بسیار مناسبی برای استفاده در مناطق مرطوب کشور هستند. البته فقط در شرایطی استفاده از این مدل کابینت آشپزخانه در شهرهای شمالی توصیه می‌شود که از کیفیت چسبی که روکش را روی بدنه چسبانده است و دستگاهی که پرس روکش به وسیله آن انجام شده است مطمئن باشید. در غیر این صورت رطوبت ممکن است کم کم باعث شود تا روکش از بدنه جدا شده و مغزی MDF آن به مرور آسیب ببیند.
برای آن دسته از مشتریانی که شیفته جذابیت چوب طبیعی هستند و نمی‌خواهند آشپزخانه را با کابینتی به غیر از چوب تجهیز کنند؛ گزینه دیگری نیز به نام کابینت روکش چوب در بازار وجود دارد. بدنه و درب‌های این مدل کابینت از MDF خام تولید شده که با روکشی بسیار نازک از چوب طبیعی درختانی مانند گردو، بلوط، راش یا ملچ پوشانده شده است. روی این مدل از کابینت‌ها نیز لایه‌ای از رنگ پلی استر اعمال می‌شود تا رطوبت نتواند به روکش و بدنه آسیبی برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...