Search
Close this search box.

بهترین رنگ کابینت برای بزرگتر نشان دادن آشپزخانه کوچک

رنگ کابینت اشپزخانه کوچک

برای آن دسته از افرادی که آشپزخانه کوچکی دارند این سوال همیشه مطرح است که چه رنگی آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد؟ این سوالی است که بسیاری از طراحان داخلی از بدو خلقت این هنر تا کنون به آن فکر کرده تا اینکه بر اساس تجربه خود اکنون پاسخی قطعی برای آن دارند. به گفته اغلب کارشناسان، سفید بهترین رنگ برای دلبازتر نشان داده یک آشپزخانه کوچک است. ویژگی‌های بازتابنده نور این رنگ باعث می‌شود که فضاهای کوچک به سرعت و بدون اینکه نیاز به تغییر دیگری داشته باشند بزرگ‌تر نشان داده شوند. قدرت این رنگ برای اعمال این تغییر به حدی است که امروزه بسیاری از مشتریان برای سفارش کابینت‌های آشپزخانه خود به رنگی به غیر از سفید فکر نمی‌کنند. در حال حاضر کابینت‌های رنگ سفید پرفروش‌ترین کابینت‌های موجود در بازار هستند.

 چه رنگ کابینت آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان می دهد؟

به طور کلی تمام سایه‌های برگرفته از رنگ سفید و رنگ‌های خنثی مانند بژ و کرم برای انتخاب اجزای مختلف آشپزخانه‌های کوچک اعم از دیوارپوش‌ها و به خصوص کابینت‌ها مناسب هستند. به گفته طراحان داخلی مطرح در دنیا، رنگ سفید و رنگ‌های مشابه، نور را بسیار بیشتر و بهتر از سایر رنگ‌ها منعکس می‌کنند. در نتیجه این بازتاب باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر شده و یکپارچگی در محیط موج بزند. برای زیباتر کردن آشپزخانه می‌توان به جای تغییر رنگ، از بافت استفاده کرد. به عنوان مثال اگر کل کابینت آشپزخانه را سفید انتخاب کرده‌اید می‌توانید برای صفحه روی آن از نوعی سنگ مرمر که دارای بافت و رگه‌های رنگی و جذاب است استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که رنگ‌های روشن و سفید را با یک سنگ خاکستری ترکیب کرده و به این ترتیب ظاهری جذاب به کابینت آشپزخانه کوچک خود  بدهید.
برقراری تعامل بین رنگ کابینت و رنگ صفحه روی آن و منابع نور طبیعی موجود در آشپزخانه باعث می‌شود که روشنایی محیط بیشتر و به حداکثر برسد. به این ترتیب هر چقدر هم که ابعاد آشپزخانه کوچک باشد؛ باز هم امکان ایجاد خطای بصری وجود دارد. اگر آشپزخانه شما به فضای باز دید دارد و روی دیوار منتهی به این فضا از پنجره‌های قدی استفاده شده است؛ بهتر است رنگ سفید را با رنگ سبز ترکیب کنید. استفاده از تن‌های روشن رنگ سبز در این فضا باعث می‌شود که بخشی از محیط بیرون با داخل در اتباط بوده و بیننده تصور کند که آشپزخانه از نظر طولی بزرگ‌تر است. ضمن اینکه با این کار می‌توانید حس سرزندگی به محیط بدهید.
به عقیده برخی از طراحان داخلی، استفاده از ترکیب تن‌های روشن رنگ مشکی و خاکستری با رنگ سفید حتی ممکن است باعث شود که آشپزخانه تا 5 برابر بزرگ‌تر به نظر برسد. البته این اتفاق فقط در شرایطی رخ می‌دهد که به درستی از این ترکیب استفاده شود و رنگ تیره غالب‌تر از رنگ سفید نباشد. انعکاس ناشی از تماس نور طبیعی با کابینت‌ هایگلاس سفید براق، همراه با کاشی‌های نقره‌ای بافت‌دار و کمی سنگ گرانیت سیاه و سفید با ایجاد کنتراست باعث می‌شود آشپزخانه پنج برابر بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد.

کابینت اشپزخانه کوچک

راه‌ های مفید دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه

وقتی صحبت از طراحی داخلی می‌شود؛ درک ما از تغییراتی که در محیط ایجاد کرده‌اید بسیار مهم خواهد شد. شما هرگز نمی‌توانید آشپزخانه منزل خود را به شکل جادویی بزرگ‌تر کنید؛ اما قطعا می‌توانید فضای محدودی که در دسترس دارید را با چند تغییر جزئی در المان‌های تزئینی باز‌تر و روشن‌تر نشان دهید. در ادامه به صورت مختصر در مورد چند راه مفید برای ایجاد این تغییرات صحبت کرده‌ایم:

زیاد از تضاد رنگی استفاده نکنید

دکوراسیون آشپزخانه را تا جای ممکن به رنگ سفید درآورید و زیاد رنگ‌های روشن و تیره را با هم ترکیب نکنید. در آشپزخانه‌های کوچک تضاد رنگی زیاد باعث می‌شود بیننده در آشپزخانه احساس عدم تعادل و بسته بودن فضا را داشته باشید. در عوض تا جای ممکن از وسایل رنگ روشن استفاده کنید. به عنوان مثال هرگز دیوارهای آشپزخانه را سفید و کابینت‌ها را مشکی انتخاب نکنید. در عوض بهتر است کابینت‌ها سفید و کاشی‌های بین آنها خاکستری یا طوسی باشند.

از نورهای تاکیدی استفاده کنید

زیر کابینت‌های دیواری منبع نور تاکیدی نصب کنید. نورپردازی تاکیدی ابعاد آشپزخانه را بزرگ‌تر نشان داده و باعث می‌شود فضای مرکزی بین کابینت‌های دیواری و زمینی به کانون توجه تبدیل شوند. وجود نور اضافی در قسمتی از آشپزخانه مقدار زیادی از کنتراست نور را کاهش می دهد و باعث می‌شود که محیط کمی بزرگ‌تر به نظر برسد. در مقاله‌ای به طور کامل در رابطه با اصول نورپردازی آشپزخانه کوچک توضیح داده‌ایم.

 روی کابینت را زیاد شلوغ نکنید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید فضای کافی برای گذاشتن وسایلی مانند مخلوط‌کن، ساندویچ‌ساز و و سایل برقی کوچک در داخل کابینت ایجاد کنید و از گذاشتن آنها روی کابینت اجتناب کنید. هر چقدر روی صفحه کابینت خلوت‌تر باشد؛ نور محیط بیشتر شده و فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

 روی یکی از دیوارها یک آینه تزئینی نصب کنید

اگر کمی در چیدمان و طراحی دکوراسیون سلیقه داشته باشید و در انتخاب وسایل حوصله به خرج بدهید؛ می‌توانید با خرید یک آینه تزئینی زیبا، دیوار آشپزخانه را جذاب‌تر کرده و انعکاس نور را افزایش دهید. همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های بزرگ‌تر نشان داده آشپزخانه، ایجاد انعکاس نور به هر طریقی است.

کاشی‌های دارای طرح راه راه را انتخاب کنید

کاشی‌هایی که دارای طرح راه راه عمود هستند باعث می‌شوند که توجه چشم بیشتر به بعد عمودی آشپزخانه جلب شود و زیاد به ابعاد طولی و عرضی آن توجه نشود. به این ترتیب آشپزخانه بزرگ‌تر به چشم می‌آید. اگر تمایلی ندارید که در روند بازسازی آشپزخانه کاشی‌ها را عوض کنید؛ راه بهتر و ارزان‌تری نیز پیش روی شما وجود دارد. در این شرایط می‌توانید از دستگیره‌های بلند و عمودی روی درب کابینت‌ها استفاده کنید. این مدل دستگیره نیز دقیقا کار کاشی‌های دارای طرح راه راه عمودی را برای شما انجام می‌دهند.

 وسایلی را برای تجهیز آشپزخانه انتخاب کنید که بدنه آینه‌ای دارند

به عنوان مثال به جای اینکه فر یا مایکرویو استیل یا بدنه شیشه‌ای انتخاب کنید؛ از وسایلی برای تجهیز آشپزخانه بهره ببرید که بدنه‌ای آینه‌ای دارند. این وسایل دقیقا همان کار نصب آینه را برای شما انجام می‌دهند و باعث بزرگ‌تر نشان دادن ابعاد آشپزخانه می‌شوند.

 چند نکته دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا

به غیر از انتخاب کابینت‌های سفید رنگ و نکاتی که در بخش قبلی به آنها اشاره شد؛ چند تکنیک موثر نیز وجود دارد که از آنها به عنوان راه‌حلی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای آشپزخانه یاد می‌شود. این نکات عبارتند از:

  • اگر تمایلی به رنگ کردن دیوارها یا تعویض کاشی‌ها ندارید می‌توانید از دیوارپوش‌های آماده و آینه‌ای که نصب‌شان بسیار راحت و بدون دردسر است به عنوان پوشش دیوارهای بین کابینت‌های زمینی و دیواری استفاده کنید.
  • دکورها و وسایل فلزی و براق یک راه عالی برای روشن کردن فضای آشپزخانه هستند. بنابراین هر جایی که حق انتخاب داشتید؛ به جای وسایل بزرگ بدنه سفید، وسایلی را انتخاب کنید که جنس بدنه آنها به نور محیط اجازه انعکاس بیشتر را می‌دهد.
  • اگر برایتان مهم نیست که در روند بازسازی آشپزخانه کمی پول اضافی خرج کنید؛ در قسمت‌های مختلف از چراغ‌های تکی سقفی استفاده کنید. این چراغ‌ها از سقف آویزان می‌شوند و شما می‌توانید با تنظیم ارتفاع نورپردازی آنها، کمی فضای آشپزخانه را روشن‌تر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...