Search
Close this search box.

بهترین نوع کابینت آشپزخانه کدام است؟

بهترین کابینت آشپزخانه

از نظر جنس هسته مرکزی یونیت‌ها و درب‌ها و به اصطلاح متریال مصرفی در تولید، کابینت آشپزخانه به دو دسته اصلی کابینت‌های ساخته شده از MDF و کابینت‌های چوبی تقسیم می‌شوند. البته مدل‌های متنوع دیگری مانند کابینت فلزی نیز در بازار وجود دارد که نسبت به دو مدل قبلی با استقبال کمتری از جانب مشتریان مواجه هستند. در ادامه سعی می‌کنیم با بررسی کلی این دو مدل کابینت آشپزخانه پرطرفدار و مزایا و معایب هر کدام، توضیح دهیم که بهترین جنس مناسب کابینت آشپزخانه کدام است و خرید چه مدل کابینتی می‌تواند به‌صرفه‌تر و اقتصادی‌تر باشد.

 انواع کابینت آشپزخانه بر اساس جنس بدنه

انتخاب جنس کابینت آشپزخانه اولین قدم در بازسازی این قسمت از خانه محسوب می‌شود. برای این انتخاب باید به این موضوع فکر کنید که چقدر بودجه دارید؛ چند بار در هفته در خانه پخت و پز می‌کنید؛ آیا فرزند خردسالی در خانه دارید که ممکن است به کابینت‌ها آسیب برسانند؟ طرح مورد نظرتان چیست؟ چه سبک کابینتی را می‌پسندید؟ و… پاسخ همه این سوالات ممکن است در فرآیند تصمیم‌گیری شما برای انتخاب جنس کابینت آشپزخانه نقش داشته باشند. به طور کلی، همه کابینت‌هایی که در بازار وجود دارند و بخش اعظمی از فروش این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند؛ از نظر جنس هسته مرکزی به دو دسته تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال کابینت های گلاس و ممبران تقریبا همان کابینت MDF هستند که روکش و روش تولید آنها متفاوت است. به همین خاطر برای آشنایی با انواع کابینت MDF و همچنین بهترین نوع کابینت های گلاس و بهترین نوع کابینت ممبران باید به جنبه‌های مثبت و منفی که برای کابینت ام‌دی‌اف مطرح شده است مراجعه کنید. زیرا در این طبقه‌بندی، همه کابینت‌هایی که هسته مرکزی درب‌ها و یونیت‌هایشان از جنس MDF است در این دسته جای می‌گیرند.

کابینت اشپزخانه ام دی اف

کابینت‌های ساخته شده از MDF

MDF نوعی تخته فیبری با چگالی متوسط و یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه برای تولید انواع کابینت آشپزخانه است. به همین خاطر اگر به دنبال بهترین نوع کابینت های گلاس هستید باید به سراغ محصولاتی بروید که MDF مورد استفاده در ساخت هسته آنها مستحکم است. به طور کلی ام‌دی‌اف یک متریال ارزان قیمت و بسیار متنوع است. ضمنا تمیز کردن این تخته‌ها در صورت استفاده از روکش ضد آب روی آنها بسیار ساده بوده و در صورتی که به درستی نگهداری شوند می‌توانند تا سال‌ها عمر کنند. MDF یک فرآورده چوبی ساخته شده از الیاف چوب است که با رزین و تخت فشار روی هم چسبانده شده‌اند. به همین خاطر این محصول متراکم‌تر از چوب بوده و سطح صاف و صیقلی دارد. اگر قصد دارید کابینت‌ها را بعد از ساخت رنگ‌آمیزی کنید؛ حتما یک مدل کابینت را انتخاب کنید که بدنه آن از MDF ساخته شده است.

از طرفی با توجه به چگالی بالا و ساختار ثابت، می‌توان خیلی راحت و به سرعت روی MDF انواع طرح‌ها را با استفاده از ماشین‌آلات جدید مانند CNC اجرا کرد. هیچ ماده‌ای مانند MDF برای ایجاد انواع پروفیل‌های مختلف سه بعدی مناسب نیست. سطح فوق‌العاده صاف و منسجم ام‌دی‌اف به کابینت‌ساز اجازه می‌دهد تا روکش کابینت را بهتر رنگ‌آمیزی کند. این در حالی است که چوب این خاصیت را ندارد و رگه‌های طبیعی روی آن باعث می‌شود که رنگ در برخی از نقاط برجسته‌تر شود. به همین خاطر توصیه ما به مشتریانی که به دنبال بهترین نوع کابینت های گلاس هستند این است که جنس بدنه کابینت را از MDF با کیفیت انتخاب کنند تا اجرای روکش های گلاس روی آن ساده‌تر و شکیل‌تر شود.

مزایای کابینت MDF

از مزایای مهم این تخته‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاوم در برابر رطوبت: از آنجایی که MDF با موم و رزین ساخته می‌شود نسبتا ضد آب است. مقاومت این تخته‌ها در برابر رطوبت از تاب برداشتن درب‌ها جلوگیری می‌کند.

قابلیت تولید طرح‌های مختلف: MDF در مقایسه با چوب راحت‌تر برش می‌خورد و اجرای هر طرحی روی آن امکان‌پذیر است. به همین خاطر مشتری برای خرید دستش بازتر است و می‌تواند کابینت آشپزخانه خود را از بین مدل‌های متنوع کابینت MDF انتخاب کند. 

داشتن سطحی صاف و یکنواخت: چون این تخته‌ها بر خلاف چوب ساخته دسته بشر هستند؛ سطحی کاملا صاف و یکدست دارند. این سطح صاف به کابینت‌ساز اجازه می‌دهد که بتواند از روکش‌های مختلفی روی محصول استفاده کرده و تکنیک‌های متنوع رنگ‌آمیزی را روی آن پیاده‌سازی کند. به همین خاطر بهترین نوع کابینت ممبران کابینتی است که در تولید آن از MDF مرغوب استفاده شده است.

معایب کابینت MDF

در مقابل معایب ام‌دی‌اف عبارتند از:

حساسیت در برابر دمای بالا: فرآیند تولید MDF باعث می‌شود که محصول تولیدی از آن برای استفاده در دماهای بالا زیاد مناسب نباشد. البته این میزان حرارت، حرارتی نیست که در اکثر آشپزخانه مسکونی وجود داشته باشد. به همین خاطر این نقطه ضعف معمولا باعث ایجاد مشکل برای کابینت‌های خانگی نمی‌شود. اما آشپزخانه‌های صنعتی که میزان حرارت در آنها به شدت بالاست بهتر است به سراغ کابینت فلزی بروند.

ضعیف‌تر بودن نسبت به چوب: یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است بعد از سفارش کابینت آشپزخانه MDF با آن مواجه شوید استحکام کمتر آن نسبت به چوب است. ام‌دی‌ا‌ف از ترکیب خرده چوب ساخته می‌شود و در مقایسه با چوب طبیعی ضعیف‌تر است. این به این معنی است که اگر برای مدت طولانی وزن زیادی روی طبقات آن باشد ممکن است طبقات شکم کنند و اصطلاحا تاب بردارند.

کابینت اشپزخانه چوبی

کابینت‌های ساخته شده از چوب

زیباترین کابینتی که می‌توانید برای تجهیز آشپزخانه از آن استفاده کنید؛ کابینت تمام چوب یا درب چوبی است. اما این محصولات به همان اندازه که زیبا هستند می‌توانند هزینه تجهیز آشپزخانه را افزایش دهند. گرچه ظاهر این کابینت‌ها بسته به نوع چوبی که در تولیدشان استفاده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد؛ اما تقریبا همه کابینت‌های چوبی فارغ از جنس چوب‌شان نسبت به کابینت‌های MDF گران هستند. در ایران کابینت‌سازان و فعالان این حوزه برای رفع این مشکل نیز چاره‌ای دارند. این افراد به مشتریانی که بودجه محدودی برای تجهیز آشپزخانه خود با کابینت چوبی در نظر گرفته‌اند توصیه می‌کنند که به جای کابینت تمام چوب، کابینت درب چوبی سفارش بدهند.

در ساخت این مدل کابینت فقط درب‌ها با چوب طبیعی تولید شده و بدنه یا همان یونیت از جنس MDF روکش سفید است. کابینت‌های درب چوبی بسیار مستحکم و بادوام هستند و خط و خش یا فرورفتگی‌های روی آنها را می‌توان با کمی سنباده زدن و تکنیک‌های مشابه لکه‌بری ترمیم کرد. کابینت درب چوبی رنگ شده یک انتخاب عالی برای مشتریانی است که می‌خواهند آشپزخانه‌ای با ظاهر کلاسیک و با استفاده از طرح‌های سنتی داشته باشند که هم زیبایی منحصربه‌فرد داشته و هم استحکام‌شان مانند چوب باشد.

مزایای کابینت چوبی

برخی از مهم‌ترین مزایای کابینت‌های چوبی عبارتند از:

استحکام و دوام بالا: کابینت‌های چوبی مخصوصا زمانی که رنگ‌آمیزی می‌شوند می‌توانند سال‌ها دوام داشته باشند.

سازگاری با محیط زیست و پایداری بیشتر: چوبی که برای ساخت مصنوعات چوبی به بازار عرضه می‌شود از جنگل‌های دست‌ساز برداشت شده و به همین خاطر برخلاف تصور عموم، چوب ماده خام مناسبی برای ساخت کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود.

تنوع بالا: از چوب درختان مختلفی برای تولید کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. اما چوب بلوط، گردو، گیلاس و افرا پرطرفدارتر هستند. با رنگ‌آمیزی این چوب‌ها با رنگ‌های متنوع می‌توان سبک آشپزخانه را به طور کلی تغییر داد و با حفظ بافت طبیعی، کابینتی کلاسیک‌تر تولید کرد.

معایب کابینت چوبی

معایب اصلی کابینت‌های چوبی نیز عبارتند از:

وزن زیاد: با وجود اینکه وزن بالا به کابینت چوبی دوام بیشتری می‌دهد؛ اما روند ساخت را کمی سخت‌تر و کندتر خواهد کرد. به همین خاطر کابینت تمام چوب یا درب چوبی باید به دقت ساخته و نصب شود تا دوام بالایی داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است کابینت از محل اتصال دیواره‌ها و درب‌ها از لولا شل شده یا شکسته شوند.

قیمت بالا: ضعف اصلی و غیرقابل انکار چوب قیمت بالای آن است. گرچه این ماده طبیعی کیفیت بالایی دارد و منبعی پایدار و بهترین جنس مناسب کابینت آشپزخانه است؛ اما حتی در مقایسه با بهترین نوع کابینت ممبران نیز از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است.

مستعد لکه شدن: اگر کابینت درب چوبی یا تمام چوب را رنگ‌آمیزی نکنید؛ خیلی زود لکه می‌شود. این نقطه ضعف به خصوص برای افرادی که زیاد در آشپزخانه پخت و پز می‌کنند می‌تواند بسیار مهم باشد.

کدام گزینه بهتر است؟ کابینت چوبی یا کابینت‌های MDF

همانطور که مشاهده کردید؛ هر کدام از این دو گزینه مزایا و معایب خودشان را دارند. اما به طور کلی در مقام یک متخصص در این حوزه، در صورتی که قصد خرید کابینتی ارزان، باکیفیت و حاوی طرح‌های خاص را دارید؛ انواع کابینت MDF مانند کابینت های گلاس و ممبران را به شما توصیه می‌کنیم. اما اگر بودجه شما محدود نیست و بیشتر به لوکس بودن کابینت توجه می‌کنید؛ کابینت تمام چوب یا درب چوبی گزینه بهتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...