Search
Close this search box.

باکس کابینت چیست؟

کابینت جعبه دار در آشپزخانه

باکس کابینت که در واقع همان قفسه‌های کابینت آشپزخانه است را می‌توان در مدل‌ها و با متریال مختلفی تولید کرد. وجود این قفسه‌ها در آشپزخانه هم باعث می‌شود که فضای ذخیره‌سازی کابینت‌ها بیشتر و بهینه‌تر شده و هم ظاهر آشپزخانه زیباتر شود. باکس‌ها بر اساس نوع طراحی خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال برخی از این قفسه‌های کاربردی به صورت ثابت نصب می‌شوند و برخی نیز برای نصب در کنار یخچال یا گوشه دیوارها مناسب هستند. همانطور که اشاره شد کابینت باکس را می‌توان با استفاده از متریال مختلفی تولید کرد؛ اما عموما این قفسه‌های را با ورق MDF و یا چوب می‌سازند. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با این محصول کاربردی و مزایا استفاده از آن برای تجهیز آشپزخانه آشنا شوید.

 کابینت باکس دار یا همان باکس کابینت چیست؟

یکی از اصلی‌ترین اهداف نصب کابینت در آشپزخانه، ایجاد فضایی برای نگهداری از وسایل مختلف است. کابینت باکس دار به نوعی از کابینت گفته می‌شود که قفسه‌ها و محفظه‌های کاربردی برای ذخیره‌سازی و نگهداری از وسایل داخل آشپزخانه دارد. بنابراین با تعبیه این قفسه‌های کاربردی در زوایا و بخش‌های مختلف کابینت می‌توانید به راهی خلاقانه برای بهبود ظرفیت فضای آشپزخانه دسترسی داشته باشید. البته کابینت باکس دار فقط برای افزایش فضای ذخیره‌سازی کابینت‌ها کاربرد ندارد بلکه نقش مهمی را در زیباتر کردن آشپزخانه و مدرن‌سازی آن ایفا می‌کند. بنابراین اگر به دنبال ایده‌ای هستید که به کمک آن بتوانید فضای موجود در آشپزخانه را چند برابر کنید و در عین حال تغییر ظاهری زیادی را به وجود آورید؛ انتخاب کابینت باکس دار یک انتخاب هوشمندانه است. کابینت باکس دار نیز مانند ارگانایزر کابینت باعث مرتب سازی و صرفه جویی در فضای آشپزخانه میشود.

 نصب باکس کابینت جدید آشپزخانه

یکی از ویژگی‌های بازر کابینت باکس دار این است که معمولا در طراحی آن، ویژگی‌های وسایلی که قرار است در آنجا از آنها نگهداری شود و ابعاد و خصوصیات محل نصب در نظر گرفته می‌شود. با این کار، امکان استفاده بهینه از فضای آشپزخانه فراهم می‌شود. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهید فضایی را کنار اجاق گاز داشته باشید که بتوانید در آنجا ظروف مخصوص نگهداری از ادویه‌ها را بگذارید. در این شرایط قطعا طراح کابینت، ابعاد قفسه باکس را با توجه به ابعاد این ظروف تعیین می‌کند. ضمن اینکه غالبا این باکس‌ها بدون درب طراحی می‌شوند و دستری به وسایل داخل آنها ساده‌تر است.

 انواع باکس کابینت از نظر نوع دسترسی

باکس را بر اساس نوع دسترسی می‌توان به دو دسته قاب‌دار و بدون قاب تقسیم کرد. باکس قاب‌دار که بیشتر مشتریان آن را به باکس‌های بدون قاب ترجیح می‌دهند؛ ظاهری کلاسیک‌تر دارد. البته که قاب دور باکس باعث می‌شود که دسترسی به وسایل داخل آن کمی سخت‌تر شود. باکس بدون قاب نیز در مقایسه با باکس‌های قاب‌دار ظاهری مدرن‌تر دارند و بیشتر برای نصب در کنار کابینت‌های اروپایی مناسب هستند. نمای داخلی این باکس بیشتر به چشم می‌آید و دسترسی به وسایل داخل آن ساده‌تر است.باکس کابینت آشپزخانه

 انواع باکس کابینت از نظر متریال

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز به آن اشاره شد؛ قفسه یا باکس کابینت را می‌توان با استفاده از متریال مختلفی تولید کرد. چوب، MDF، فلز و شیشه از جمله موادی هستند که می‌توان به کمک آنها کابینت‌های باکس‌دار بسیار زیبایی را تولید کرد. علاوه بر این باکس کابینت قابلیت تولید با ترکیبی از این مواد را دارد. نکته بسیار جالب در مورد این محصولات، ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام است.

باکس کابینت چوبی: این محصول از الوارهایی که حاصل قطع درختان طبیعی است تولید می‌شود و بیشتر برای مشتریانی که به دنبال کلاسیک کردن دیزاین فضای آشپزخانه خود هستند گزینه مناسبی است. چوب ماده‌ای طبیعی و بسیار ماندگار است. بنابراین هر محصولی که با این الوارهای ساخته شود هم دوام بالایی دارد و هم از استحکام بسیار خوبی برخوردار است. کابینت‌های باکس‌دار چوبی را معمولا به صورت قاب‌دار تولید می‌کنند. فقط تنها نکته‌ای که باید در مورد این محصولات به آن اشاره کنیم این است که چون چوب ماده‌ای جاذب رطوبت است؛ بهتر است در نگهداری از آن بیشتر دقت کنید.

باکس کابینت MDF: بیشتر باکس‌های ام‌دی‌افی از ورق‌های MDF روکش ملامینه ساخته می‌شوند و به همین خاطر قابلیت سفارش در رنگ‌های مختلف را دارند. بنابراین فرقی نمی‌کند که سبک چیدمان فضای آشپزخانه شما چیست؟ بلکه فقط کافیست که نگاهی به پالت رنگ این مدل MDF بیاندازید تا بتوانید رنگی هماهنگ با سبک طراحی آشپزخانه را انتخاب کنید. باکس کابینت MDF ضمن اینکه از قیمت مناسبی برخوردار است؛ ارزان قیمت نیز می‌باشد و از آن به عنوان یکی از رقبای ارزان قیمت باکس‌های چوبی یاد می‌شود.

باکس کابینت فلزی: باکس فلزی بیشتر برای آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها مناسب است. این محصول زیبا که نمایی بسیار مدرن دارد را با استفاده از ورق‌های استیل تولید می‌کنند. البته اگر سبک چیدمان خانه شما مدرن باشد هم می‌توانید چند باکس فلزی در آشپزخانه بگذارید. یکی از ویژگی‌های بارز باکس‌های فلزی، مقاومت بالای آن در برابر تحمل بار و تماس با رطوبت است. بنابراین اگر باکسی برای آشپزخانه می‌خواهید که هم تحمل وزن سنگین را داشته باشد و هم در کنار کارایی بالا، بادوام و ماندگار باشد باکس فلزی انتخاب خوبی است.

باکس کابینت شیشه‌ای: به کار بردن شیشه در ساخت این باکس باعث می‌شود که این محصول بیشتر کاربرد تزئینی داشته باشد و به دلیل استحکام کمتر نسبت به مدل‌های مشابه، از نظر کارایی رتبه آخر را به خود اختصاص دهد. اگر اقلام دکوری زیادی در آشپزخانه دارید و قفسه‌ای می‌خواهید که بتوانید زیبایی این دکوری‌ها را به نمایش در آوردید؛ کابینت باکس دار شیشه‌ای بخرید. این باکس‌ها را بعدا و در صورت لزوم می‌توانید در جاهای دیگر خانه نیز استفاده کنید.

باکس کابینت با ترکیبی از انواع متریال‌ها: شما همچنین می‌توانید باکس مورد نظر برای تجهیز آشپزخانه خود را با ترکیب متریال مختلف مانند شیشه و چوب نیز سفارش دهید. با ترکیب این متریال و خرج کردن کمی خلاقیت می‌توانید طرحی جذاب ایجاد کرده و فضای آشپزخانه را از نظر کاربردی بودن و زیبایی دگرگون کنید.

مزایای باکس کابینت آشپزخانه

اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت تعبیه انواع باکس کابینت اشپزخانه بهینه کردن فضای این بخش از خانه است. زیرا با دسترسی به این قفسه‌ها مجزا و جادار می‌توان به وسایل آشپزخانه که عموما تعدادشان زیاد است نظم داد. ضمن اینکه شما می‌توانید در زمان طراحی و اندازه‌گیری کابینت، فضای داخل باکس را بر اساس ابعاد وسیله‌ای که قرار است در آنجا بگذارید تعیین کنید. باکس نه تنها نظم خوبی به آشپزخانه می‌دهد بلکه باعث می‌شود که تغییری هر چند کوچک اما اثرگذار در ظاهر آشپزخانه ایجاد شود.کابینت باکس دار آشپزخانه

کاربردها و مزایا انواع باکس کابینت اشپزخانه

موارد زیر از جمله دیگر کاربردها و مزایای این محصول محسوب می‌شود:

  • شما می‌توانید قسمت‌های باکس مانند کابینت را در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی سفارش دهید. به عنوان مثال می‌توانید بسته به سبک کابینتی که در آشپزخانه نصب است مدل باکس را سفارش دهید.
  • باکس قابلیت نصب روی دیوار را نیز دارد. بنابراین اگر دیواری در آشپزخانه وجود داشته باشد که از ابعاد مناسبی برای نصب کابینت دیواری برخوردار نباشد؛ می‌توانید با تعبیه باکس برای آن، از این قسمت بلااستفاده نیز برای نگهداری از برخی وسایل استفاده کنید.
  • از آنجایی که معمولا باکس کابینت را بدون درب می‌سازند؛ هزینه تولید هر مترمربع از آن در مقایسه با هزینه ساخت هر مترمربع کابینت معمولی کمتر است و شما می‌توانید با قیمت مناسب‌تری برای آشپزخانه خود باکس سفارش دهید.
  • شما می‌توانید برای انواع مختلف کابینت فارغ از طرح و مدلش، باکس سفارش دهید.

 چند نکته مهم در انتخاب و نصب کابینت باکس دار

در زمان خرید کابینت باکس دار رعایت نکات زیر بسیار مفید و کاربردی است:

  • حتما بودجه کافی برای خرید کابینت و باکس کنار آن در نظر بگیرید تا بتوانید این محصول را با بهترین متریال سفارش دهید.
  • به کیفیت و جنس بدنه باکس توجه کنید. هر چقدر از ورق باکیفیت‌تری در ساخت کابینت باکس دار استفاده شده باشد؛ دوام و ماندگاری آن بیشتر می‌شود. حتی اگر از آن برای نگهداری از وسایل سنگین استفاده کنید.
  • طرح و مدل باکس باید با طرح و مدل کابینت هماهنگ باشد. مثلا اگر کابینت آشپزخانه مدرن است نمی‌توانید باکسی که دارای تاج منقش به اشکال سنتی است را انتخاب کنید. یا اگر کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک است استفاده از باکس‌های ساده کمی ناهماهنگی ایجاد می‌کند.
  • اندازه فضایی که قرار است باکس در آن نصب شود از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. حتما باکس را با ابعادی سفارش دهید که دقیقا با فضای در نظر گرفته شده هماهنگ باشد و بعد از نصب، دیوار پشت از دو طرف باکس مشخص نباشد.

همانطور که مشاهده کردید؛ باکس کابینت در اصل همان قفسه کابینت است که قابلیت تولید به صورت بدون قاب و قاب‌دار را دارد و می‌توان با متریال مختلفی آن را ساخت. باکس کابینت داخلی، باکس کابینت ثابت، باکس کابینت گوشه‌ای، باکس کابینت کشویی، باکس کابینت یخچال، باکس کابینت ایستاده، باکس کابینت معلق، باکس کابینت آویز و فلاور باکس کابینت آشپزخانه از جمله کاربردی‌ترین باکس‌هایی هستند که این روزها اکثر کابینت‌سازها برای تجهیز آشپزخانه استفاده از آنها را پیشنهاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...