Search
Close this search box.

چگونه آشپزخانه ای به سبک کلاسیک داشته باشیم؟

اکثر طرح‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف با عنوان نحوه چیدمان آشپزخانه کلاسیک مشاهده می‌کنید؛ طرح‌هایی هستند که رعایت جزئیات بیش از حد در آنها باعث می‌شود آشپزخانه بیش از حد شلوغ به نظر برسد. در حالی که دیدن این عکس‌های زیبا ممکن است سرگرم‌کننده باشد؛ اما حقیقت این است که بیشتر افراد به دنبال دیزاین آشپزخانه‌ای هستند که بتوانند به صورت عملی در آن آشپزی کرده و جزئیات زیاد جلوی دست و پایشان را نگیرد. ضمن اینکه پیروی از این سبک‌های جدید گاهی می‌تواند هزینه‌بر نیز باشد. با این وجود شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که پس چطور می‌توان آشپزخانه‌ای به سبک کلاسیک داشت؟ شما می‌توانید با ایجاد تعادل بین عناصر و المان‌های اصلی این سبک، آشپزخانه خود را بازسازی کرده و آن را به شکل آشپزخانه رویایی خود در آورید.

دیزاین آشپزخانه به سبک کلاسیک

اگر به دنبال آشپزخانه‌ای کاربردی هستید که با سلیقه شخصی و نیازهای خانواده همخوانی داشته باشد؛ آشپزخانه چیدمان شده به سبک کلاسیک برای شما بسیار مناسب است. با وجود سبک‌های جدیدتر مانند سبک مدرن و نئوکلاسیک، هنوز هم آشپزخانه‌های دیزاین شده به شیوه سنتی و کلاسیک بسیار محبوب هستند. رعایت عناصر تاثیرگذار در طراحی آشپزخانه کلاسیک و استفاده از طرح‌های ساده که با جزئیات سنتی همراه شده‌اند؛ آشپزخانه شما را به بوم نقاشی زیبایی تبدیل می‌کند که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را خیره کند. فقط کافیست که نکات مهم زیر را در این چیدمان مد نظر قرار دهید.

✔ انتخاب رنگ خنثی

در گام اول باید برای انتخاب اجزای مختلف مانند رنگ کابینت یا کاشی‌های کف و دیوارها، از یک پالت رنگی خنثی استفاده کنید که شامل رنگ‌های سفید، کرم، بژ و قهوه‌ای روشن می‌باشد. استفاده از رنگ‌هایی که تضاد تندی با یکدیگر دارند؛ سبک شما را از کلاسیک دور می‌کند. علاوه بر این، رنگ‌های متضاد و تندی که ترند هستند؛ با تغییر فصل تغییر می‌کنند. ضمنا رنگ‌های خنثی چشم‌نوازتر هستند. بنابراین برای سفارش کابینت کلاسیک و دیگر وسایل آشپزخانه، از رنگ‌های ملایم و خنثی استفاده کنید.

✔ انتخاب کابینت‌هایی با طرح ساده

اگر می‌خواهید بدانید که چه ویژگی آشپزخانه را کلاسیک میکند؟ باید بگوییم که سادگی آمیخته با عناصر سنتی بهترین اصلی که برای این سبک چیدمان می‌توانید از آن استفاده کنید. البته باید طرحی را برای بدنه کابینت‌ها انتخاب کنید که خیلی ساده نباشد؛ در غیر این صورت ممکن است ظاهر آشپزخانه به جای کلاسیک به سبک مدرن متمایل شود. به عنوان مثال کابینت‌هایی که روی درب‌شان قاب‌هایی ساده با زوایای تند دارند بسیار مناسب چیدمان آشپزخانه‌ای به سبک کلاسیک هستند. البته طرح‌های پیچیده‌تر که نقوش متعدد و زیادی دارند نیز برای این کار مناسبند؛ اما معمولا هماهنگ کردن این طرح‌ها با دیگر وسایل آشپزخانه کمی پیچیده است. بنابراین سعی کنید از طرح‌های ساده برای سفارش کابینت کلاسیک استفاده کنید.

❌ از انتخاب کاشی‌های رنگی اجتناب کنید

شما فقط با انتخاب طرح‌ها و رنگ‌های خنثی و ساده برای کابینت‌هایتان نمی‌توانید ظاهر آشپزخانه را کلاسیک کنید؛ بلکه برای به کمال رساندن طرح‌تان باید این عناصر تاثیرگذار در طراحی آشپزخانه کلاسیک را در مورد انتخاب کاشی کف و به خصوص دیوارهای بین کابینت نیز رعایت کنید. ممکن است با انتخاب کاشی‌های رنگی و پر از طرح، بتوانید محیط آشپزخانه را جذاب کنید؛ اما با این انتخاب هم خطر فاصله گرفتن از سبک کلاسیک در انتظار شماست و هم ممکن است به مرور زمان پشیمان شوید. زیرا رنگ‌های پر جنب و جوش و طرح‌های خاص فقط برای دوره‌ای مد هستند و ممکن است بعد از چند سال از مد بیفتند. مزیت اصلی آشپزخانه‌هایی که به سبک کلاسیک چیدمان می‌شوند این است که معمولا هرگز از مد نمی‌افتند. برای انتخاب کاشی آشپزخانه، به سراغ طرح‌های ساده و بافت‌دار به جای طرح‌های شلوغ و رنگی بروید. رنگ‌های کرم و بژ رنگ‌های بسیار گرمی هستند که به خوبی می‌توانند نماینده عناصر تاثیرگذار در طراحی آشپزخانه کلاسیک باشند.

❌در استفاده از لوازم تزئینی زیاده‌روی نکنید

درست است که یکی از نشانه‌های چیدمان آشپزخانه به سبک کلاسیک، استفاده از لوازم تزئینی منحصربه‌فرد است؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید در تعداد استفاده از این اکسسوری‌ها زیاده‌روی کنید. در غیر این صورت آشپزخانه شما بسیار شلوغ و بی‌نظم به نظر می‌رسد. از طرفی اگر هیچگونه لوازم تزئینی در آشپزخانه نگذارید؛ آشپزخانه شما بسیار شبیه آشپزخانه‌های مدرن خواهد شد. اگر کابینت جزیره دارید یا تاج‌های منبت‌کاری شده برای کابینت‌ها سفارش داده‌اید؛ نیازی نیست که از وسایل تزئینی برای ایجاد نقطه کانونی استفاده کنید. چرا که این المان‌ها یعنی جزیره و تاج شلوغ، خودشان نقطه کانونی دید بیننده هستند. در این شرایط کافیست که فقط چند اکسسوری تزئینی در طبقات باز یا کابینت‌های درب شیشه‌ای قرار دهید.

مدل کابینت آشپزخانه کلاسیک

چه ویژگی آشپزخانه را کلاسیک میکند؟

طرح‌های کلاسیک معمولا فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و ساده هستند. استفاده از جزئیات ساده و پالت‌های رنگی خنثی، ظاهری را در این آشپزخانه‌ها ایجاد می‌کند که متضمن دو نکته مهم است. در واقع اگر بتوانید از یک سبک کاملا کلاسیک برای چیدمان آشپزخانه استفاده کنید تضمین خواهید کرد که این بخش از خانه نه خیلی شلوغ به نظر می‌رسد نه خیلی سلیقه‌ای چیدمان شده است. طرح‌های کلاسیک معمولا با طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها، سبک‌ها و بودجه‌ها مطابقت داشته و می‌توان آنها را به هر شکلی اجرا کرد. اگر به دنبال ایجاد آشپزخانه‌ای کلاسیک در خانه خود هستید؛ حتما عناصر ضروری زیر را در چیدمان این بخش در نظر بگیرید:

سفارش کابینت کلاسیک: کابینت‌های کلاسیک علاوه بر کاربردی بودن، جذابیت و گرمای بسیاری را به فضا می‌بخشند. انتخاب رنگ خنثی برای کابینت‌ها نیز یکی از ویژگی‌های اصلی آشپزخانه‌های کلاسیک است. رنگ کابینت‌ها نقش مهمی در تنظیم رنگ غالب در فضای خانه دارد.
در نظر گرفتن جزئیات زیبا: رعایت جزئیاتی مانند طرح روی درب‌های کابینت، طرح جزیره، رنگ و طرح کاشی‌ها، تاج کابینت و… می‌تواند سبک چیدمان آشپزخانه شما را به کلاسیک نزدیک‌تر کند.
استفاده از نور زیاد: شاید فکر کنید که برای داشتن یک آشپزخانه کلاسیک باید نور محیط کنترل شده و کم باشد؛ اما از آنجایی که معمولا استفاده از رنگ‌های روشن برای دیزاین این بخش از خانه توصیه نمی‌شود بهتر است تا جایی که می‌توانید نور آشپزخانه را از منابع طبیعی یا مصنوعی بیشتر کنید. فراموش نکنید که راز داشتن یک آشپزخانه کلاسیک، سادگی و به چشم آمدن جزئیات است. چه چیزی بهتر از نور کافی می‌تواند این جزئیات را به چشم بیاورد؟

چگونه می‌توانیم یک آشپزخانه کوچک را به سبک کلاسیک چیدمان کنیم؟

اصلی‌ترین قانون چیدمان آشپزخانه‌های کوچک این است که باید فضا را تا حد امکان بزرگ و دلباز نشان داد. اگر آشپزخانه شما کوچک است؛ اما تمایل دارید آشپزخانه کوچک خود را به سبک کلاسیک چیدمان کنید نگران نباشید. چند راه ساده وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید پایبند به عناصر تاثیرگذار در طراحی آشپزخانه کلاسیک بوده و آشپزخانه‌ای شیک و مجلل داشته باشید. این راه‌ها عبارتند از:

  • به جای درب‌های چوبی می‌توانید از درب شیشه‌ای برای ایجاد فضایی بازتر استفاده کنید.
  • در بین رنگ‌هایی که در سبک کلاسیک مجاز هستند؛ حتما سفید را برای سفارش کابینت، خرید کاشی دیوار و کفپوش آشپزخانه انتخاب کنید.
  • اگر نور طبیعی کافی ندارید؛ دور تا دور سقف را نور پردازی کنید.
  • به جای رعایت جزیئات در کابینت‌های زمینی، کابینت‌های دیواری را محل تعریف این جزئیات کنید. مثلا تاج پر نقش و نگارتری را برای سفارش کابینت‌های دیواری انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...