Search
Close this search box.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت آشپزخانه

تمیزکردن کابینت آشپزخانه

وقتی صحبت از این می‌شود که چطور باید کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کرد؟ پاسخ بسیار پیچیده خواهد شد. تکنیک‌ها و شوینده‌هایی که برای این کار می‌توانید استفاده کنید بستگی به جنس کابینت شما دارد. البته که انواع مختلفی از کابینت مانند کابینت چوبی کابینت نئوکلاسیک و یا کابینت هایگلاس داریم که هرکدام روش های مختلف پاک کردن الودگی خود را دارند. در این مقاله بیشتر در مورد بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت آشپزخانه به طور کلی توضیح می‌دهیم.

 آیا می‌توانیم کابینت‌های چوبی را با شوینده قلیایی یا اسیدی تمیز کنیم؟

تفاوت بین شوینده‌های قلیایی و اسیدی در تعادل pH موجود در آنهاست. هر ماده‌ای که میزان pH آن کمتر از 7 باشد اسیدی در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که مواد دارای PH بالاتر از 7 قلیایی هستند. مایع ظرفشویی با pH بین 7 و 8 شوینده‌ای خنثی محسوب می‌شود. چوب دارای pH طبیعی است که بسته به نوع درخت استخراج شده از آن، عددش بین 4 تا 6 متغیر است. به همین خاطر چوب ذاتا یک ماده اسیدی محسوب می‌شود.

هر پاک‌کننده قلیایی یا اسیدی که روی چوب استفاده می‌کنید یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند. به دلیل تنوع مواد طبیعی موجود چوب و PH چوب‌های مختلف، این واکنش احتمالا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. اما در کل به ندرت پیش می‌آید که چوب در برابر تماس با مواد قلیایی و اسیدی واکنشی مثبت از خود نشان دهد. پاک‌کننده های قلیایی مانند آمونیاک، جوش شیرین یا هیدروکسید سدیم، لکه‌های تیره‌ای روی چوب بر جای می‌گذارند. در حالی که پاک‌کننده‌های اسیدی مانند سرکه، آب لیمو یا چند منظوره‌های مخصوص تمیز کردن وان و کاشی، خورنده هستند و به کابینت‌های چوبی آسیب می‌رسانند.

حتما از محلول‌های خنثی برای تمیز کردن کابینت چوبی استفاده کنید

با وجود آنچه که در بخش قبلی به آن اشاره شد؛ برای تمیز کردن چوب بهترین شوینده، شوینده‌ای است که از نظر میزان PH در حالت خنثی قرار دارد. آب که دارای PH هفت است و مایع ظرفشویی که دارای pH بین ۷ تا ۸ است همیشه گزینه‌های خوبی برای نظافت کابینت‌های آشپزخانه هستند. بهترین پاک‌کننده که کمترین میزان آسیب را به چوب وارد می‌کند؛ اسپری‌های مخصوص تمیز کردن چوب هستند که برای این کار فرموله شده‌اند. اگر این اسپری را با یک تکه پارچه مرطوب روی کابینت چوبی بمالید؛ می‌توانید در از بین بردن کثیفی و گرد و غبار و حتی تجمع روغن و چربی غذا بسیار موثر باشید.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن کابینت

بایدها

  • همیشه از پاک‌کننده‌های خنثی با pH حدودا 7 مانند آب و مایع ظرفشویی ملایم برای این کار استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که حتما باید رطوبت اضافی حاصل از تمیز کردن کابینت را با یک دستمال پنبه‌ای خشک کنید.

نبایدها

  • به هیچ عنوان از سرکه، آب لیمو یا سایر محصولات پاک‌کننده اسیدی استفاده نکنید.
  • هرگز کابینت‌ها را با آب زیاد خیس نکنید یا از مقدار زیادی آب برای نظافت‌شان استفاده نکنید.
  • برای خشک کردن چوب از هوای گرم مانند باد سشوار استفاده نکنید.

نکات شستشوی کابینت

روش‌های خانگی که باید در فرایند تمیز کردن کابینت‌ها از آنها اجتناب کنید

متاسفانه اینترنت مملو از مقالاتی است که از مزایای روش‌های خانگی برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه به عنوان جایگزینی برای محصولات تمیزکننده صنعتی گفته‌اند. ثابت شده است که این راه‌حل‌ها در بیشتر موارد نه تنها مؤثر نیستند؛ بلکه می‌توانند به کابینت‌های شما آسیب بزنند. با این وجود بسیاری از خانم‌های خانه‌دار هنوز از این روش‌های مضر استفاده می‌کنند.

از سرکه و آب استفاده نکنید

سرکه ماده‌ای اسیدی است و به کابینت‌های چوبی شما آسیب می‌رساند. درست است که اگر سرکه به شدت رقیق شود مقدار زیادی از خاصیت اسیدیته خود را از دست می دهد؛ اما همزمان بسیاری از خواصی که آن را به یک پاک‌کننده موثر تبدیل می‌کنند نیز از بین می‌رود. سرکه رقیق شده موثرتر از مایع ظرفشویی نیست و اگر به اندازه کافی رقیق نشود؛ خطر ایجاد آسیب دائمی را به دنبال دارد. وقتی سرکه رقیق شده روی سطوح فلزی مانند اجاق گاز، مایکروویو، کتری و قابلمه و تابه استفاده می‌شود؛ می‌تواند یک عامل پاک‌کننده موثر باشد. اما نباید آن را روی چوب و فرآورده‌های تولید شده از آن مانند MDF استفاده کرد.

از جوش شیرین استفاده نکنید

جوش شیرین یک ترکیب قلیایی با سطح pH بین 8 تا 9 است. این میزان PH برای چوب و فراورده‌های آن خورنده است و فقط باید روی سطوحی مانند سرامیک و چینی از آن استفاده شود. مانند سرکه، زمانی که جوش شیرین را رقیق می‌کنید؛ بسیاری از ویژگی‌ها و خواص تمیزکنندگی خود را از دست می‌دهد. اما با این وجود همچنان برای چوب بسیار خورنده است و موثرتر از مایع ظرفشویی نخواهد بود.

 از روغن زیتون استفاده نکنید

وقتی نوبت به روش‌های خانگی برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه می‌رسد؛ برخی تصور می‌کنند که واکس زدن روی کابینت با استفاده از روغن زیتون بهترین روش است. روغن زیتون به عنوان یک پاک‌کننده اصلا کارآمد نیست. این روغن جزء آن دسته از روغن‌هایی است که خشک نمی‌شود و لایه‌ای نازک از خود روی کابینت‌ها به جای می‌گذارد. این لایه چرب است و باعث می‌شود که گرد و غبار و کثیفی بیشتر روی کابینت بنشیند و تمیز کردن کابینت‌ها را دشوارتر کند. برخی ادعا می‌کنند که روغن زیتون درخشندگی خوبی به چوب و فرآورده‌هایی مانند MDF می‌بخشد؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن زیتون دارای این خواص است و درخشش حاصل از باقیمانده روغن دائمی نیست و بعد از مدتی بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

 

 اهمیت شستشو و خشک کردن کابینت‌ها

از هر نوع ماده تمیزکننده‌ای که برای نظافت کابینت‌ها استفاده می‌کنید؛ باید سطح آن را حتما با یک پارچه نیمه مرطوب خشک کنید. اگر بقایای شوینده روی چوب باقی بماند می‌تواند یک واکنش شیمیایی با چوب ایجاد کند که کم کم باعث تغییر رنگ می‌شود. پس از شستشوی چوب با هرگونه ماده تمیزکننده، باید مطمئن شوید که سطح آن را کاملا خشک کرده‌اید. وجود آب بر روی هر نوع ماده طبیعی مانند چوب می‌تواند به سرعت فضایی را ایجاد کند که برای رشد قارچ و باکتری مناسب است. علاوه بر این آب می‌تواند باعث انبساط چوب شود و تورم و تغییر شکل به وجود بیاورد. بنابراین همیشه باید پس از اتمام کار نظافت کابینت‌ها، سطح روی آنها را با یک پارچه خشک پاک کنید. برای خشک کردن کابینت‌های چوبی آشپزخانه از هوای گرم استفاده نکنید. این کار چوب را بسیار بیشتر از حد مورد نیاز خشک می‌کند و منجر به جمع شدن الیاف چوب و در نتیجه ایجاد ترک می‌شود. بعد از شستشوی کابینت ها ممکن است  متوجه خط و خش ها روی کابینت خود شوید اما جای نگرانی نیست با چند راهکار ساده میتوانید این خط و خش های سطحی را از بین ببرید در مقاله‌ی ترفند از بین بردن خط و خش کابینت هایگلاس به نکاتی برای رفع این خش ها اشاره کرده ایم.

 نحوه تمیز کردن کابینت‌های غیرچوبی

تمیز کردن کابینت‌هایی که به جای چوب طبیعی در ساخت آنها از فرآورده‌های چوبی مانند MDF استفاده شده است بسیار راحت‌تر از تمیز کردن کابینت‌ تمام چوب است. با این حال از آن طرف این مدل از کابینت‌ها راحت‌تر در اثر تماس با رسوبات چربی و مواد غذایی کثیف می‌شوند. در مورد نظافت این مدل از کابینت‌ها نیز باید به نکات مهمی پایبند باشید که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح داده‌ایم:

 روی سطح این کابینت‌ها را دائما گردگیری کنید

گرد و غبار روی هر سطحی به راحتی می‌نشیند؛ به خصوص کابینت‌های MDF و رنگ شده. برای از بین بردن گرد و غبار، از یک پارچه پنبه‌ای یا گردگیر بدون پرز استفاده کنید و کار را از کابینت‌های دیواری شروع کنید. زوایای و گوشه‌ها که محل تجمع گرد و خاک بیشتری هستند را فراموش نکنید.

 بهترین شوینده برای تمیز کردن این کابینت‌ها مایع ظرفشویی است

مانند کابینت‌های چوبی، برای پاک کردن کثیفی و چربی نشسته روی کابینت‎های غیرچوبی، نیازی به استفاده از محصولات پاک‌کننده ساینده مانند سرکه یا جوش شیرین ندارید. مقدار کمی مایع ظرفشویی را در آب گرم حل کرده و کف حاصل از آن را روی کابینت‌ها بمالید. ضمن اینکه تمیز کردن دستگیره‌ها و لولاها را فراموش نکنید.

 بعد از اعمال کف روی کابینت، بقایای شوینده را با دستمال آبکشی و خشک کنید

پس از اتمام تمیزکاری با مواد شوینده، سطوح را با یک پارچه تمیزی که با آب گرم مرطوب شده آبکشی کنید. آب گرم خیلی سریع‌تر از آب سرد تبخیر می‌شود. همانطور که می‌دانید هر چقدر کابینت‌ها کمتر در معرض آب قرار بگیرند بهتر است. بلافاصله پس از اینکه مواد شوینده یا پاک‌کننده را از روی کابینت‌ها آبکشی کردید باید آنها را با یک پارچه خشک پاک کنید. هر سطحی حتی کابینت‌های رنگ شده و روکش‌دار اگر برای مدت طولانی در معرض آب قرار بگیرد؛ کم کم تاب برمی‌دارد و ترک می‌خورد.

از مصرف سرکه یا جوش شیرین خودداری کنید

بر خلاف بسیاری از مقالاتی که در وبلاگ‌های مختلف منتشر می‌شود و در آن ادعا شده که سرکه سفید و جوش شیرین مواد تمیزکننده ضعیفی برای شستشوی کابینت‌های آشپزخانه است؛ سرکه سفید فقط برای از بین بردن رسوبات معدنی موثر است که بعید است روی کابینت‌های آشپزخانه وجود داشته باشد. در کل سرکه سفید و جوش شیرین ترکیب ساینده‌ای است که بیشتر به جای اینکه مفید باشد مضر است. جوش شیرین به سطوح می‌چسبد و اگر کاملا شسته و آبکشی نشود؛ یک لایه سفید کم‌رنگ از خود باقی می‌گذارد و درخششی که کابینت‌های شما داشته‌اند را از بین می‌برد.

 از مصرف اسکاچ‌ها و ابزارهای ساینده خودداری کنید

ابزارهایی مانند پد تمیز کردن یا سیم ظرفشویی بهتر است روی سطوح فلزی مانند قابلمه و تابه استفاده شوند. هنگامی که برای تمیز کردن یک سطح صاف مانند چوب یا MDF از آنها استفاده می‌شود؛ خراش‌هایی از خود به جای می‌گذارد که ترمیم شدنی نیست. کابینت‌های غیرچوبی مانند MDF بهتر است با یک پارچه نرم و مرطوب یا میکروفیبر تمیز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...