Search
Close this search box.

چگونه کابینت مناسب آشپزخانه خود را انتخاب کنید؟

انتخاب کابینت اشپزخانه

طراحی دکوراسیون آشپزخانه، یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که باید در زمان بازسازی خانه‌های قدیمی یا احداث ساختمان‌های مسکونی انجام دهید. ضمن اینکه تجهیز و نوسازی این بخش از خانه، معمولا به بودجه زیادی نیاز دارد که بخش اعظمی از آن صرف خرید کابینت می‌شود. به همین خاطر است که انتخاب دقیق جنس و مدل کابینت، نوع روکش آن و رنگی که برای پوشش یونیت‌ها و درب‌ها استفاده می‌کنید بسیار مهم است و تعیین‌کننده خط و مش شما برای چیدمان خانه محسوب می‌شود. ما در این مقاله راهنمایی را ارائه کرده‌ایم که به کمک آن می‌توانید تشخیص دهید که چه کابینتی برای آشپزخانه شما مناسب است؟

مهمترین نکته  در انتخاب کابینت آشپزخانه

بازسازی خانه با تعویض کابینت‌ها حداقل مزیتی که برای شما دارد این است که ارزش ملک را افزایش می‌دهد. با این حال این تنها مزیت نوسازی آشپزخانه و ایجاد تغییر دکوراسیون در آن نیست. شما می‌توانید با این اقدام هر زمان که به آشپزخانه می‌روید و از کابینت‌های جدید آن استفاده می‌کنید؛ اوج لذت را تجربه کنید. البته میزان جذابیت ظاهری کابینت و کاربردی بودن آن تا حدود زیادی به انتخاب شما بستگی دارد. تنها یک نکته بسیار مهم در زمان انتخاب کابینت وجود دارد و آن هم این است که باید همیشه قبل از نهایی کردن سفارش و بعد از بررسی دقیق طرح سه بعدی که کابینت‌ساز به شما ارائه کرده است مطمئن شوید که آشپزخانه طوری دیزاین و تجهیز شده که می‌تواند تمام نیازهای شما را برآورده کند. نوع این نیاز بستگی به خودتان دارد. به عنوان مثال برخی از افراد ترجیح می‌دهند که فضای کابینت بیشتری در اختیارشان باشد و برخی به جای‌گذاری صحیح وسایل بزرگ آشپزخانه و زیبایی ظاهری کابینت بیشتر اهمیت می‌دهند.

علاوه بر مدل کابینت، باید قبل از انتخاب، بودجه‌ای که برای تجهیز آشپزخانه و خرید کابینت در نظر گرفته‌اید را نیز مشخص کنید. احتمالا الان که دیگر تصمیم خود را گرفته‌اید؛ مدت زیادی است که منتظر بوده‌اید تا آشپزخانه را با شکل و شمایل جدید ببینید. با این حال هر تصمیمی که بگیرید و هر تغییری که در سفارش‌تان اعمال کنید می‌تواند روی هزینه مورد نیاز برای بازسازی آشپزخانه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر به جای کابینت‌های ارزان مانند لمینت، از کابینت چوبی برای تجهیز این بخش از خانه استفاده کنید باید بودجه در نظر گرفته شده را افزایش دهید. حتی نوع رنگ و پیچیدگی طرحی که روی درب‌های کابینت اجرا می‌شود نیز می‌تواند روی هزینه‌ها اثرگذار باشد. بنابراین لازم است در قدم اول برای پاسخ به این سوال که چه کابینتی برای آشپزخانه من مناسب است؟ میزان هزینه‌ای که برای خرید کابینت در نظر دارید را مشخص کنید.

 سبک کابینت

همه محصولاتی که در حال حاضر تحت عنوان کابینت آشپزخانه در بازار فروخته می‌شوند بر اساس سبک تولید به سه دسته کلی کابینت‌های مدرن، کابینت‌ نئوکلاسیک و کابینت‌های کلاسیک تقسیم می‌شوند. کابینت‌های مدرن از نظر طرح روی بدنه از دو مدل دیگر ساده‌تر هستند و به همین خاطر معمولا قیمت پایین‌تری نیز دارند. در آن سر طیف کابینت‌های کلاسیک وجود دارد که معمولا روی درب‌های آن از طرح‌های سلطنتی، شلوغ و پیچیده‌ای استفاده می‌شود که مظهر سبک معماری کلاسیک هستند. برای تولید این کابینت‌ها بهتر است از چوب خالص استفاده شود. این موضوع در کنار دستمزد بالای استادکار برای اجرا طرح باعث می‌شود که قیمت کابینت‌های کلاسیک گران‌تر از دو مدل دیگر باشد. در میانه این طیف نیز کابینت‌های نئوکلاسیک جای دارند که از نظر قیمت و پیچیدگی طرح اجرا شده؛ چیزی مابین کابینت مدرن و کلاسیک هستند. اگر قصد دارید سالن پذیرایی را با پرده‌های سلطنتی و مبل‌های استیل دیزاین کنید؛ بهتر است برای آشپزخانه کابینت کلاسیک سفارش دهید. اما اگر عاشق سادگی هستید و می‌خواهید به جای پرده‌های سلطنتی و مبل استیل، پذیرایی را با یک دست مبل مدرن راحتی و پرده‌های زبرا چیدمان کنید؛ انتخاب کابینت مدرن گزینه بهتری است. برای خانه‌هایی که در طراحی داخلی آنها از شاخصه‌های اصلی این دو سبک یعنی کلاسیک و مدرن استفاده شده است؛ هیچ گزینه‌ای بهتر از کابینت‌های نئوکلاسیک نیست.

رنگ کابینت

کابینت را می‌توان در رنگ‌های متنوعی تولید کرد. اما سفید یکی از رنگ‌های پرطرفدار و پرفروش بازار است. هم کابینت‌های کلاسیک و هم کابینت‌های نئوکلاسیک و مدرن را می‌توانید به رنگ سفید سفارش دهید. این رنگ هرگز از مد نمی‌افتد و تقریبا با هر رنگ مبلمان و کفپوشی به خوبی هماهنگ می‌شود. علاوه بر رنگ سفید، از طیف‌های متنوع رنگ نسکافه‌ای، کرم و حتی قهوه‌ای روشن نیز می‌توانید برای سفارش این محصول استفاده کنید. فقط تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که هنگام انتخاب رنگ کابینت باید به نور محیط و ابعاد آشپزخانه توجه کنید. رنگ‌های روشن معمولا نسبت به رنگ‌های تیره فضا را دلبازتر نشان داده و نور محیط را افزایش می‌دهند. برخلاف این رنگ‌ها، تن‌های تیره قهوه‌ای، خاکستری و آبی برای آشپزخانه‌هایی مناسب هستند که طول و عرض زیادی دارند و بیشتر نور خود را از منابع طبیعی تامین می‌کنند. با این حساب اگر آشپزخانه‌ای کوچک دارید که فقط یک پنجره کم عرض به بیرون دارد؛ کابینت‌های رنگ روشن و براق مانند کابینت های گلاس سفید به شدت مناسب شماست. 

اگر انتخاب شما آشپزخانه‌ای به رنگ روشن و سفید میباشد بهتر است برای ایده گرفتن و اطلاع از نکات دکوراسیون جدید مدل کابینت آشپزخانه سفید کرم را مشاهده نمایید.

مناسب ترین کابینت اشپزخانه

جنس بدنه کابینت

برای تولید کابینت هم می‌توان از چوب خالص و هم از فرآورده‌های این ماده طبیعی مانند MDF استفاده کرد. چوب نسبت به MDF ماده خام گران‌تری است؛ ولی در عوض ظاهر شکیل‌تری دارد. یکی از نقاط ضعف چوب، آسیب‌پذیری آن در برابر رطوبت زیاد است. البته این مشکل را می‌توان با استفاده از روکش حل کرد. اما در کل چوب نسبت به فرآورده‌های خود در برابر عوامل محیطی مخرب، حساس‌تر است. علاوه بر جنس بدنه، هنگام انتخاب کابینت باید به جنس روکش و دوام و ماندگاری آن نیز توجه شود. به طور کلی دو دسته روکش به نام‌های روکش مصنوعی و روکش طبیعی در بازار وجود دارد. روکش‌های مصنوعی از همان فرآورده‌های چوبی که طی روند خاصی به ورقه‌های بسیار نازک تبدیل شده‌اند تولید می‌شوند. اما روکش‌های طبیعی از چوب تنه درختان مختلف تولید شده و ظاهر زیباتری دارند. این دو نوع روکش از نظر قیمتی با هم اختلاف فاحشی داشته و دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. به عنوان مثال روکش چوب مانند خود چوب در برابر رطوبت حساس است. بنابراین اگر آشپزخانه شما جایی واقع شده که زیاد در معرض آب قرار دارد؛ به جای روکش‌های طبیعی و بدنه‌های چوبی به سراغ کابینتی بروید که مقاوم‌تر است. در این حالت کابینت PVC بیشتر از سایر محصولات توصیه می‌شود.

همانطور که مشاهده کردید برای اینکه بدانیم چه کابینتی برای آشپزخانه ما مناسب‌تر است؟ باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیریم. به عنوان مثال رنگ غالب در آشپزخانه و نور محیطی که در این فضا جریان دارد از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر روی انتخاب ما هستند. هر چقدر نور طبیعی و حتی مصنوعی در آشپزخانه بیشتر و رنگ دیگر المان‌های موجود در این بخش از خانه روشن‌تر باشد؛ دست ما برای انتخاب سبک و رنگ بدنه کابینت بازتر می‌‌شود. اما اگر آشپزخانه کوچکی دارید که کمتر از 6 متر مربع مساحت دارد؛ در انتخاب کابینت آنقدرها که فکر می‌کنید حق انتخاب ندارید. به طور کلی برای اینکه بتوانید بهترین نوع کابینت موجود در بازار را خریداری کنید؛ مشورت با یک کابینت‌ساز و یا طراحی که در زمینه طراحی و تولید کابینت تبحر دارد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در مجموعه چوبین دکور ما دقیقا همین کار را برای مشتریان انجام می‌دهیم. طراحان حرفه‌ای و متخصص ما، بعد از بازدید از آشپزخانه و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی مانند نور محیط و ابعاد در دسترس، بهترین و مناسب‌ترین مدل کابینت را به صورت طرح سه بعدی اجرا کرده و به شما کمک می‌کنند تا تصمیمی بگیرید که بعدها از آن پشیمان نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...