Search
Close this search box.

شستشوی کابینت ام دی اف

از آنجایی که این روزها زندگیمان درگیر ویروس کرونا شده است و پاکیزگی و بهداشتی بودن کابینت یکی از دغدغه های مهم هر کسی شده است میخواهیم به بهداشتی و پاکیزگی یکی از مهم ترین مکان های یک آشپزخانه بپردازیم .

کابینت که شاید یکی از جاهایی باشد که بسیاری از افراد خانواده به آن دسترسی خواهند داشت باید به صورت مرتب تمیز شود تا مشکلی به واسطه ویروس کرونا گریبان گیر خانواده نشود . در این مطلب به روش های تمیز کردن کابینت ام دی اف خواهیم پرداخت.

کابینت ام دی اف

اولین نکته در رعایت تمیز کردن کابینت ام دی اف ، استفاده از دستمال نمدار و آغشته به مواد شوینده البته به جز مواد شوینده ای مانند وایتکس, مواد شوینده الکل دار و.. می باشد.
در مرحله ی بعدی کابینت ها را با یک دستمال تمیز خیس چندین بار تمیز کرده و خشک کنید.
برای تمیز کردن هرگز از مقدار زیادی آب استفاده نکنید و دستمال خیس کفایت می کند.

نکات مهمی که باید هنگام شستشوی کابینت رعایت کنید

وقتی نوبت به تمیز کردن آشپزخانه می‌رسد؛ بیشتر افراد روی نظافت سینک، گاز، کاشی‌های دیوار، کفپوش و میز ناهارخوری تمرکز می‌کنند و ممکن است متوجه این موضوع نباشند که کابینت نیز به همان اندازه نیاز به نظافت دارد. پاشیدن مواد غذایی، چربی و رطوبت ناشی از بخارات پخت و پز می‌تواند ظاهر کابینت را به مرور زمان کثیف کند. برای تمیز کردن کابینت به خصوص اگر از نوع MDF است؛ چند نکته مهم را باید رعایت کنید. مهم‌ترین نکات شستشوی کابینت ام دی اف عبارتند از:
ساده‌ترین و ایمن‌ترین محلول برای شستشوی کابینت ام دی اف مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب گرم است. هرگز از شوینده‌های قوی برای انجام این کار استفاده نکنید.
پارچه میکروفایبر و پنبه‌ای بهترین ابزار برای تمیز کردن درب کابینت ام دی اف است. این جنس پارچه اثری از خود باقی نمی‌گذارد و درب‌ها را خط نمی‌اندازد.
یکی از اصلی‌ترین مراحل شستشوی کابینت این است که آب اضافه پارچه‌ای که با آن نظافت می‌کنید را بگیرید تا کابینت با رطوبت زیاد اشباع نشود.
همیشه پارچه را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی درب‌ها بمالید.
نکته مهمی که باید در مراحل شستشوی کابینت از انجام آن اجتناب کنید؛ ریختن محلول شوینده به طور مستقیم روی کابینت‌هاست. حتما برای پخش کردن مواد شوینده از دستمال پنبه‌ای استفاده کنید.
اگر پاک کردن لکه با دستمال واقعا سخت است؛ باید از یک مسواک نرم برای انجام این کار استفاده کنید. مقداری از محلول را روی مسواک ریخته و به آرامی آب اضافی آن را بگیرید و لکه را تمیز کنید.
در نهایت کف روی درب‌ها را با یک پارچه مرطوب پاک کرده و با یک حوله خشک، ترجیحا یک پارچه میکروفیبر، خشک کنید.
دستمال هایی را که برای تمیز کردن کابینت های ام دی اف به خصوص کابینت های ام دی اف براق استفاده می کنید تا حد امکان با پودرهای لباس شویی شستشو نکنید و با نرم کننده ها و یا مایع ظرف شویی که باعث زبری دستمال نمی شوند استفاده کنید.

مواد مناسب شستشوی کابینت ام دی اف

از آنجایی که MDF و پوشش محافظ روی آن مستعد خراشیدگی یا خراب شدن است؛ توصیه می‌شود که در مراحل شستشوی کابینت ام‌دی‌اف از یک مایع ظرفشویی ملایم رقیق شده در دو برابر آب استفاده کنید. باید از مصرف مواد شیمیایی قوی، برس‌های سفت و اسکاچ‌های ساینده مانند سیم ظرفشویی به شدت خودداری کرده؛ زیرا این عوامل می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی و ایجاد خط و خش روی بدنه کابینت شوند. در عوض، اسفنج و یا اسکاچ نرم و ابری یا پارچه تولید شده از پنبه خالص یا میکروفایبر بهترین عملکرد را در نظافت کابینت ام دی اف داشته و بسیار ایمن و بی‌ضرر هستند. قبل از اینکه این پارچه مرطوب و کف‌آلود را روی کابینت و درب‌های آن بمالید؛ مطمئن شوید که آب اضافی آن را با فشار دست خارج کرده‌اید و فقط کمی رطوبت و کف روی آن مانده است. این کف را بعد از اعمال روی درب‌ها سریعا با حوله کاغذی یا یک حوله نرم و خشک تمیز کنید تا احتمال آسیب‌دیدگی کمتر شود.

نحوه شستشوی کابینت MDF

برای نظافت دقیق کابینت‌های MDF مراحل زیر را دنبال کنید:
مقداری مایع ظرفشویی را در دو برابر آب گرم و نه داغ حل کنید.
اسکاچ پنبه‌ای و نرم را آغشته به این محلول کرده و با فشار دست رطوبت بیش از حد آن را بگیرید.
سپس با حرکت دایره‌ای اسکاچ را روی بدنه درب‌ها بمالید و سریعا کف به جا مانده را با یک حوله سفید و تمیز خشک کنید.
اگر روی درب‌ها لکه چرب قدیمی وجود دارد؛ برای تمیز کردن آن قسمت می‌توانید از یک مسواک قدیمی و نرم استفاده کنید.
در صورتی که روکش کابینت چوب طبیعی است؛ بهترین محلول برای نظافت آن اسپری مخصوص تمیز کردن وسایل چوبی است.
نکته: قبل از قرار دادن مواد خوراکی که حاوی سرکه هستند حتما از اینکه نشتی در اطراف آن رخن نمی دهد مطمئن شوید.
در باز و بسته کردن درب ها دقت کنید و آنها را بیش از درجه مورد نیاز باز نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...