Search
Close this search box.

آشپزخانه اپن یا جزیره کدام بهتر است؟

مقایسه آشپزخانه جزیره و اپن

امروزه اکثر طراحان داخلی برای جداسازی فضای نشیمن از آشپزخانه، دیگر از دیوار استفاده نمی‌کنند و وسیله انجام این کار برای آنها، تکه کابینتی است که به اشکال مختلفی در ورودی آشپزخانه کار گذاشته می‌شود. این نیم‌دیوار کابینتی را به دو صورت می‌توان در ورودی استفاده کرد؛ یا یه طرف آن به یکی از دیوارهای جانبی آشپزخانه منتهی می‌شود یا اینکه کابینت را جایی می‌گذارند که در اطراف آن هیچ دیواری نیست و از هر دو طرف آن می‌توان وارد آشپزخانه شد. به حالت اول اپن و به حالت دوم جزیره کابینت گفته می‌شود. انتخاب بین این دو سبک چیدمان آشپزخانه بستگی به سلیقه شما دارد. اما اگر تردید دارید که آشپزخانه اپن یا جزیره؟ کدام را انتخاب کنید؟ حتما ادامه این مقاله را از دست ندهید.

اپن آشپزخانه چیست؟

همانطور که گفته شد؛ اپن به یک کابینت 1 الی چند متری زمینی گفته می‌شود که از آن برای جداسازی فضای آشپزخانه از پذیرایی استفاده شده و نقش یک دیوار نصفه را بازی می‌کند. یک طرف این کابینت به یکی از دیوارهای جانبی آشپزخانه متصل شده و به این ترتیب فقط یک ورودی برای آشپزخانه تعبیه می‌شود. گرچه استفاده از این تکنیک طراحی دکوراسیون آشپزخانه در دهه 90 میلادی رایج شد؛ اما تاریخچه آشپزخانه‌های اپن به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد. طراحان داخلی با استفاده از این اصل که آشپزخانه مرکز خانه است و جایی است که همه اعضا روزانه چند بار برای صرف غذا در آن دور هم جمع می‌شوند؛ دست به این ابتکار زیبا زدند.

آشپزخانه اپن آشپزخانه‌ای است که دیوار جداکننده و یا پارتیشنی که فضای آن را کاملا محصور و از دیگر قسمت‌های خانه مجزا کند ندارد. تنها عاملی که نشان می‌دهد خط مرزی شروع آشپزخانه کجاست؛ کابینتی است که به دیوار جانبی متصل شده و عرض آن کمتر از عرض آشپزخانه است. به این کابینت در اصطلح اپن آشپزخانه گفته می‌شود.

 مزایا و معایب اپن آشپزخانه

از مزایای اپن آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جادارتر کردن فضای آشپزخانه: خلاص شدن از شر دیوار جلوی آشپزخانه باعث می‌شود فضای این قسمت از خانه بزرگ‌تر و جادارتر شود. گرچه استفاده از اپن به صورت واقعی متراژ خانه را افزایش نمی‌دهد؛ اما حسی که در ببینده ایجاد می‌کند این است که فضا بزرگ‌تر از خانه‌هایی است که در آنها از دیوار برای جداسازی آشپزخانه از نشیمن استفاده شده است. ضمن اینکه صفحه روی این کابینت نیز دست شما برای آشپزی را باز می‌کند.

تهویه و نور بهتر آشپزخانه: هوا در آشپزخانه‌هایی که اپن هستند بهتر جریان دارد و این به معنی این است که هوای تازه بیشتری وارد آشپزخانه شده و اعضای خانواده هنگام ورود به این محیط احساس خفگی و کمبود اکسیژن نمی‌کنند. ضمن اینکه با برداشتن دیوار آشپزخانه، می‌توانید از نور طبیعی بیشتری در سایر قسمت‌ها مانند نشیمن بهره ببرید.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر: کابینتی که از آن به عنوان اپن استفاده می‌شود؛ فضای زیادی را در اختیار شما برای نگهداری از مواد غذایی و ظروف قرار می‌دهد. این در حالی است که اگر جای آن دیوار بود؛ هیچ استفاده‌ای نداشت.

معایب آشپزخانه جزیره اپن عبارتند از:

فقدان حریم خصوصی: گاهی اوقات مانند زمانی که مهمان دارید؛ ممکن است ترجیح دهید که هنگام آشپزی، در معرض دید نباشید به خصوص اگر خانه‌تان کوچک باشد. در این شرایط در مقایسه با حالتی که آشپزخانه از نشیمن به وسیله دیوار جدا شده است؛ حریم خصوصی شما کمتر حفظ می‌شود.

ورود سر و صدا ناشی از پخت و پز به نشیمن: صدای غذاساز، قهوه‌ساز و حتی سرخ کردن و پختن غذا با اپن کردن آشپزخانه خیلی راحت در دیگر قسمت‌های خانه شنیده می‌شود. ضمن اینکه اگر از هود استفاده نکنید؛ دود ناشی از پخت و پز نیز به پذیرایی و نشیمن نفوذ خواهد کرد.

نیاز به طراحی: آشپزخانه‌های اپن را به دلیل اینکه فضای آنها از دیگر قسمت‌ها کاملا دید دارد؛ باید با دقت بیشتری چیدمان کرد. ضمن اینکه شما همیشه مجبور هستید که آشپزخانه را مرتب و تمیز نگه دارید.

اپن آشپزخانه

💡 قبل از تغییر دکوراسیون یا طراحی آشپزخانه باید در رابطه با نوع کابینتی که میخواهید انتخاب کنید دید کاملی داشته باشید تا کابینتی را انتخاب کنید مناسب آشپزخانه شما باشد.  و معایب خود را دارند. برای مثال اگر شما به آشپزخانه‌ای با کابینت مدرن علاقه دارید بهتر است از مزایا و معایب آن مطلع باشید تا انتخاب بهینه تری داشته باشید. 💡

 

 جزیره آشپزخانه چیست؟

در پاسخ به این سوال که آشپزخانه اپن یا جزیره؟ کدامیک بهتر است؟ باید مانند اپن، تعریف جزیره آشپزخانه و معایب و مزایای آن را بدانید. جزیره در واقع مدل جدیدی از اپن آشپزخانه است که به دلیل کاربردی بودن و زیبایی بیشتر، این روزها به نمادی از آشپزخانه‌های مدرن تبدیل شده است. در واقع جزیره به یک کابینت مستقل گفته می‌شود که هیچ کدام از دیواره‌های جانبی آن به دیوارهای آشپزخانه متصل نیست و از هر طرف آن می‌توان وارد محیط آشپزخانه شد. روی این کابینت بسته به میزان فضایی که وجود دارد می‌توان سینک و حتی صفحه گاز را نیز تعبیه کرد. بدنه زیرین کابینت نیز محل مناسبی برای ذخیره‌سازی مواد غذایی و ظروف است. البته گاهی می‌توان بسته به فضایی که آشپزخانه در اختیار کابینت‌ساز قرار می‌دهد و ابعاد آن، این کابینت را به صورت پایه میز طراحی و از صفحه روی آن به عنوان میز ناهاری استفاده کرد.

 

 مزایا و معایب جزیره آشپزخانه

جزیره آشپزخانه مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

فضای بیشتر برای پخت و پز: مزیت اصلی جزیره آشپزخانه ساده فضای اضافه‌ای است که روی صفحه آن در اختیار ما قرار می‌گیرد. از این فضا می‌توان برای تهیه و سرو غذا استفاده کرد. به دلیل اینکه جزیره در مرکز آشپزخانه قرار نمی‌گیرد و اطراف آن هیچ دیواری وجود ندارد؛ در مقایسه با اپن فضای بیشتری روی سطح خود دارد.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر: از بدنه زیرین کابینت جزیره بسته به اینکه روی صفحه آن ساده است یا محل قرارگیری سینک و گاز، می‌توان برای نگهداری از وسایل مختلف مانند ظروف تخصصی پخت و پز یا مواد غذایی و ادویه‌ها استفاده کرد. البته اگر روی سطح جزیره نه سینک و نه گاز طراحی شده باشد؛ می‌توانید از کمد زیر آن برای نگهداری از ظروف پذیرایی استفاده کرده و با چیدن چند صندلی اپن در اطراف، آن را تبدیل به یک میز ناهارخوری کنید.

مقایسه آشپزخانه جزیره و اپن

 

جذابیت ظاهری بیشتر: از آنجایی که معمولا محل قرارگیری جزیره، نقطه مرکزی آشپزخانه است؛ شما می‌توانید با سفارش این کابینت با رنگ یا جنسی متفاوت از دیگر کابینت‌ها، جذابیت بصری آشپزخانه را بیشتر کنید. به طور کلی در پاسخ به این سوال که اپن یا جزیره؟ کدامیک زیباتر است باید بگوییم که قطعا جزیره زیباتر و شکیل‌تر از اپن است.

کاهش فضای مرده: در آشپزخانه‌های متوسط و کوچک، با تعبیه جزیره می‌توان از فضاهای مرده نهایت بهره را برد. به عنوان مثال اگر جای کافی برای قرار دادن گاز رومیزی 5 شعله نباشد؛ می‌توان با طراحی جزیره و تعبیه گاز روی آن، این هدف را عملی کرد.

تغییر شکل آشپزخانه: شما می‌توانید به راحتی یک آشپزخانه L شکل را با اضافه کردن یک جزیره به آشپزخانه U شکل تبدیل کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مهم‌ترین معایب جزیره نیز عبارتند از:

قیمت بیشتر: ساخت جزیره در مقایسه با اپن طبیعتا به مواد اولیه و زمان بیشتری نیاز داشته و به همین خاطر طراحی جزیره گران‌تر تمام می‌شود.

اختلال در چیدمان وسایل: وجود جزیره در آشپزخانه ممکن است به دلیل محدودیت‌های مختلف، در سبک چیدمان مثلثی وسایل بزرگ مانند سینک، گاز و یخچال اختلال ایجاد کند و کابینت‌ساز نتواند این وسایل را در جای درست خود قرار دهد.

طراحی متفاوت و هزینه بیشتر: گاهی طراحی جزیره مستطیل شکل برای برخی از آشپزخانه‌ها امکان‌پذیر نیست. در این حالت برای اینکه تردد ساده‌تر شود کابینت‌ساز مجبور است جزیره را به شکل V طراحی کرده و به این ترتیب هزینه ساخت کابینت بیشتر می‌شود.

چه اکسسوری‌هایی برای دکور اپن آشپزخانه مناسب هستند؟

اپن آشپزخانه فضای خوبی برای چیدمان وسایل تزئینی یا همان اکسسوری‌های مختلف است؛ اما با این حال برای انتخاب دکوری مناسب برای این بخش از آشپزخانه باید به چند نکته مهم توجه کنید. به عنوان مثال میزان فضایی که روی اپن در اختیار شما قرار دارد می‌تواند تعیین کند که چه دکوری را باید روی این کانتر چیدمان کنید. با این وجود به طور کلی توصیه می‌کنیم که برای دیزاین بهتر فضای روی اپن آشپزخانه از وسایل زیر استفاده کنید:

وسایل پرکاربرد روزانه: وسایلی مانند بشقاب و لیوان‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنید یکی از ملزوماتی هستند که به عنوان دکور روی اپن اشپزخانه نیز کاربرد دارند. شما می‌توانید به جای اینکه هر روز بشقاب‌ها و لیوان‌ها را از داخل کابینت بیرون بیاورید و برای صرف غذا روی اپن بچینید؛ آنها را به صورت مرتب شده و به عنوان دکوری روی اپن بگذارید.

لیوان‌ها و ماگ‌های تزئینی: ماگ‌ها هم جنبه کاربردی و هم جنبه تزئینی دارند. حتی می‌توانید از آنها به عنوان گلدان برای نگهداری از چند شاخه گل کوچک و مصنوعی نیز استفاده کنید.

بانکه‌های بلوری: بانکه‌های شیشه‌ای که درب چوبی یا درب‌های رنگی دارند نیز وسیله‌ای بسیار مناسب برای دیزاین اپن آشپزخانه هستند.

2 پاسخ

  1. یکی از حرکت هایی که من زدم استفاده از اپن به عنوان میز ناهارخوری ، اینطوری چون اشپزخونم کوچیکه هم اپن دارم هم میز ناهارخوری :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...