Search
Close this search box.

کابینت رومی چیست؟

کابینت رومی چیست

کابینت‌ها بیش از هر قسمتی در آشپزخانه جلوه دارند و به همین خاطر می‌توان گاهی از آنها به عنوان عنصر تاثیرگذار در سبک چیدمان خانه استفاده کرد. در این شرایط باید برای انتخاب رنگ و طرح بدنه کابینت به فاکتورهای مختلفی توجه کرد. کابینت رومی یکی از کابینت‌های جدید و بسیار پرطرفدار بازار است که طبق اصول سبک کلاسیک یا همان سنتی طراحی و ساخته می‌شود. این سبک طراحی داخلی در بسیاری از کشورها به خصوص اروپا محبوبیت دارد و به همین خاطر بیشتر از آن برای تزیین قصرها و ستون‌ها در ساختمان‌های قدیمی این قسمت از جهان استفاده می‌شود. علت نام‌گذاری این سبک به سبک رومی نیز به محبوبیت آن در بین مردم روم باستان باز می‌گردد. در روم باستان غالبا برای تزیین ستون‌ها و قصرها از این سبک معماری داخلی استفاده می‌شد.
کابینت‌هایی که جدیدا به سبک رومی طراحی و روانه بازار می‌شوند نیز پیرو همین سبک طراحی داخلی هستند و برای استفاده در ساختمان‌هایی که دکوراسیون کلاسیک دارند بسیار مناسبند. استفاده از این سبک کابینت باعث می‌شود که آشپزخانه نشاط و شخصیت خاصی پیدا کند. همچنین این کابینت‌ها باعث می‌شوند که آشپزخانه به طور کلی باشکوه‌تر به نظر برسد. استفاده از دستگیره‌های خاص یکی از ویژگی‌های شاخص این مدل کابینت است و جلوه‌ای سلطنتی و متفاوت به درب کابینت‌ها می‌بخشند. اگر عاشق سبک کلاسیک هستید و می‌خواهید آشپزخانه خود را به شیوه سنتی دیزاین کنید؛ حتما از کابینت‌های رومی برای تجهیز آن استفاده کنید.

تنوع در رنگ‌بندی کابینت‌های رومی

همانطور که گفته شد؛ کابینت‌های رومی بر اساس همان سبکی که در روم باستان ساختمان‌ها را با آن تزیین می‌کردند ساخته می‌شوند. این کابینت‌ها اغلب با رنگ‌هایی پوشش داده می‌شوند که حس سلطنتی را بیشتر در ذهن بیننده القا کنند. رنگ‌های سرد و خنثی مانند طوسی، کرم و مشکی در ساخت این کابینت‌ها رواج بیشتری نسبت به دیگر رنگ‌ها دارند. اما اگر قرار است بدنه کابینت از چوب ساخته شود بهتر است آن را به رنگ چوب طبیعی و تن‌های قهوه‌ای سفارش دهید. این مدل از کابینت‌ها معمولا رنگ نمی‌شوند. رنگ سفید هم برای ساخت کابینت جهت نصب در آشپزخانه بزرگ و هم برای تجهیز آشپزخانه‌های کوچک با کابینت مناسب است. این رنگ برای ایجاد فضایی شیک و بی‌نظیر در آشپزخانه گزینه ایده‌آلی است.
به همین خاطر اگر می‌خواهید با تجهیز آشپزخانه به کابینتی به رنگ سفید خالص و یکدست اما شیک، فضای جذابی به این محیط بدهید؛ کابینت رومی رنگ سفید انتخاب بسیار خوب و عالی است. این محصولات هم برای آشپزخانه‌ها با متراژهای کوچک و هم آشپزخانه‌های بزرگ قابل استفاده هستند. البته امکان سفارش این کابینت به رنگ‌های دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال رنگ گیلاسی، قهوه‌ای، مشکی، طوسی، کرم، سبز، رنگ چوب، سنگ گرانیت و… از دیگر رنگ‌های رایج در تولید این مدل کابینت محسوب می‌شوند. همانطور که اشاره شد؛ کابینت‌های رومی که با چوب طبیعی تولید می‌شوند بهتر است اصلا رنگ نشوند و فقط با لایه‌ای از پوشش محافظ پوشانده شوند.

میتوانید در مقاله ای که در رابطه با کابینت انزو که نوع دیگری از کابینت  میباشد از مزایا و معایب این نوع کابینت نیز مطلع شوید.

 از کابینت مدل رومی چطور می‌توان بهتر نگهداری کرد؟

کابینت رومی مانند هر کابینت دیگری اگر به درستی نگهداری نشود به سرعت دچار فرسایش و پوسیدگی شده و شما را مجبور می‌کند که هزینه زیادی برای بازسازی آشپزخانه بپردازید. در اکثر موارد برای تولید این محصول از چوب طبیعی استفاده می‌شود. اما چون چوب در مقابل آب مقاومت کمتری نسبت به فرآورده‌های چوبی دارد؛ بهتر است ابتدا از تماس آن با آب جلوگیری کرده و سپس موارد مراقبتی را بیشتر لحاظ کنید. به عنوان مثال باید سعی کنید تا جای ممکن از تماس بدنه کابینت با وسایل داغ مانند قابلمه به شدت اجتناب کنید. اما نگران نباشید چون در صورت خراب شدن این مدل کابینت می‌توانید به کمک متخصص کابینت‌ساز مشکل آن را رفع کنید.

مدل کابینت رومی
چه مواردی بر روی قیمت کابینت رومی اثرگذار است؟

از آنجایی که چوب متداول‌ترین متریال در تولید کابینت رومی است؛ اولین عامل موثر بر روی قیمت این محصول، استفاده از چوب در خط تولید است. ضمن اینکه اگر از یراق‌آلات باکیفیت و مرغوب استفاده شود؛ این هزینه بیشتر تغییر می‌کند. عامل سوم اثرگذار نیز میزان پیچیدگی طرح پیاده شده روی بدنه است. اگر از طرح‌های پرکار در تولید کابینت استفاده شده باشد؛ قطعا قیمت نسبت به زمانی که طرح کابینت کم کار است بیشتر می‌شود. طرح‌های پیچیده باعث می‌شوند که نیروی کار به زمان بیشتری برای ساخت نیاز داشته باشد. این عامل هم می‌تواند روی قیمت کابینت رومی اثرگذر باشد.

متریال مورد استفاده در تولید کابینت رومی

چوب رایج‌ترین متریال برای ساخت کابینت رومی است که روی آن به کمک دست یا دستگاه حکاکی‌های ارزشمندی اجرا می‌شود. بعد از اجرای طرح روی بدنه، کابینت‌ها برای رنگ‌آمیزی به مرحله بعد ارسال می‌شوند. اما از آنجایی که چوب متریال گرانی است؛ معمولا خرید این محصول از عهده هر کسی برنمی‌آید. در این شرایط کابینت ممبران طراحی شده به سبک رومی جایگزین مناسبی است. ممبران نوعی MDF خام است که به کمک دستگاه CNC روی آن طرح خاصی اجرا می‌شود. بعد از اجرای طرح روی بدنه، کابینت را با روکش PVC پوشش می‌دهند. این روند تولید باعث می‌شود که قیمت کابینت ممبران بسیار مناسب‌تر از قیمت کابینت رومی تمام چوب شود و به همین خاطر این محصول می‌تواند جایگزین مناسبی برای کابینت مدل رومی باشد.

 مقایسه کابینت رومی با کابینت مدرن

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین کابینت رومی و کابینت مدرن وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابینت‌های مدرن را معمولا می‌توان در ارتفاع مختلف تولید کرد؛ اما کابینت رومی بهتر است برای تجهیز آشپزخانه‌هایی استفاده شود که ارتفاع سقف‌شان از ارتفاع معمولی بیشتر است.
  • برای تکمیل کابینت‌های مدرن معمولا از گازهای رومیزی از جنس شیشه استفاده می‌شود؛ اما کابینت‌های رومی با نصب اجاق گازها مبله جلوه بهتری پیدا می‌کنند.
  • در کنار کابینت‌های مدرن می‌توان هم از وسایل آشپزخانه سفید و هم از وسایل سیلور استفاده کرد؛ اما در کنار کابینت‌های مدل رومی، لوازم و اکسسوری‌هایی که ظاهر سنتی‌تری دارند و با رنگ‌هایی مانند رنگ برنز، رنگ کرم و رنگ مسی دیزاین شده‌اند جلوه بهتری دارند.
  • طراحی بر اساس نگاه به آینده و در نظر گرفتن تغییرات مداومی که ممکن است در این بازه زمانی رخ دهد از ویژگی‌های شاخص کابینت‌های مدرن است. این در حالی است که در طراحی و تولید کابینت‌های رومی، حفظ اصالت و نگاه به گذشته بیشتر از سایر فاکتورها اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...