Search
Close this search box.

ترفند های خانه داری برای افزایش عمر کابینت آشپزخانه

افزایش طول عمر کابینت اشپزخانه

کابینت‌ها یکی از اولین وسایلی هستند که مهمانان بعد از ورود به خانه به آنها توجه می‌کنند. بنابراین ظاهر کابینت و نو یا کهنه بودن آن به بهبود برداشت دیگران از محیط و ظاهر کلی فضای خانه کمک می‌کند. به همین دلیل است که باید به خوبی از کابینت مراقبت کنید تا عمر طولانی داشته و آسیب ظاهری نبیند. راز ماندگاری ظاهری و عملکردی کابینت‌های آشپزخانه، نگهداری و استفاده مناسب از آنهاست. بهترین کار برای افزایش طول عمر کابینت این است که آن را به طور منظم تمیز کنید. انجام این کار هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکردی تاثیر زیادی روی کابینت‌ها دارد. با خواندن این مقاله می‌توانید اطلاعات زیادی را درباره نحوه افزایش عمر انواع کابینت به کمک روش‌های اصولی مراقبت و نگهداری و نحوه صحیح استفاده از کابینت‌ها بیاموزید.

مراقبت از کابینت‌های آشپزخانه

وقتی نوبت به تمیز کردن کابینت‌های آشپزخانه می‌رسد؛ باید همیشه سعی کنید از مصرف حلال‌های تمیزکننده قوی اجتناب کنید و در عوض مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی را برای انجام این کار انتخاب کنید. ضمن اینکه در تمامی مراحل نظافت آشپزخانه باید مطمئن شوید که کابینت‌ها در معرض رطوبت بیش از حد نیستند؛ زیرا هم چوب و هم فرآورده‌ها و روکش‌های چوبی در برابر آب حساس هستند و قرار دادن آنها در معرض رطوبت به مدت طولانی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی شود. برای اطمینان از افزایش عمر کابینت آشپزخانه خود مراحل زیر را دنبال کنید. با مراقبت مناسب و تمیز کردن به موقع کابینت‌ها، می‌توانید سال‌ها بدون مشکل از این محفظه‌های چوبی استفاده کنید.

 چند گام مهم برای نگهداری اصولی از کابینت‌ها

انتخاب پارچه مناسب برای تمیز کردن کابینت

برای تمیز کردن کابینت‌ها بهترین انتخاب، پارچه‌ها و اسکاچ‌های نرم و بدون پرز است. پارچه‌های پنبه‌ای نرم و میکروفایبر که مخصوص گردگیری هستند گزینه خوبی برای تمیز کردن سطح کابینت محسوب می‌شوند. تی‌شرت‌های کهنه پنبه‌ای که از پرز ندادن آنها مطمئن هستید نیز برای انجام این کار مناسبند. برخی از پارچه‌ها مانند حوله‌های کهنه، ممکن است از خود پرز باقی بگذارند. بهترین وسیله برای نظافت کابینت‌ها، پارچه‌های قدیمی هستند که بارها شسته و نرم‌تر شده‌اند. از اسکاچی که با آن ظرف می‌شویید به هیچ عنوان استفاده نکنید. چرا که در لابه‌لای تار و پود این بافت، ممکن است مواد شیمیایی حاصل از شوینده‌های مختلف وجود داشته باشد و به سطح کابینت آسیب برساند.

 استفاده از شوینده مناسب کابینت آشپزخانه

از مصرف حلال‌های پاک‌کننده‌ای که قدرت سایندگی بالایی دارند خودداری کنید. هنگام تمیز کردن کابینت‌ها، حدالمقدور سعی کنید از شوینده‌های طبیعی استفاده کنید که سطح کابینت دچار خراش نکرده و یا حالت چسبندگی از خود باقی نگذارند. به هیچ عنوان از محصولات پاک‌کننده حاوی آمونیاک و شیونده‌های ساینده مانند پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید. مایع ظرفشویی ملایم که قدرت چربی‌زدایی بالایی دارد؛ یک پاک‌کننده ایده‌آل برای نظافت کابینت‌هاست. کافیست 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از یک تکه پارچه پنبه‌ای کف حاصل از آن را روی کابینت‌ها بمالید. می توانید از مخلوط سرکه و آب نیز به همین شیوه استفاده کنید. شوینده‌های ملایم و پارچه‌های تمیز و نرم یا ابر نو، ترکیبی عالی برای افزایش طول عمر کابینت است. اگر قصد دارید از تمیزکننده‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید؛ حتما محصولی را بخرید که مخصوص کابینت چوبی فرموله شده است.

لکه‌بری با استفاده از شوینده خانگی

برای لکه‌های سر سختی که روی بدنه کابینت باقی مانده است از جوش شیرین استفاده کنید. برخی از لکه‌ها به خمیر دندان یک رنگ و سفید یا جوش شیرین بهتر از شوینده‌های دیگر پاسخ می‌دهند. از یک اسفنج مرطوب غیر ساینده برای تمیز کردن سطح کابینت با استفاده از جوش شیرین یا خمیر دندان استفاده کنید. موقع انجام این کار مراقب باشید سطح کابینت خراشیده یا آسیبی نبیند. قبل از استفاده از این پاک‌کننده روی قسمت بیرونی کابینت‌ها، کمی از آن را روی بدنه داخلی تست کنید.

نگهداری و مراقبت از کابینت

عدم قرار گرفتن در معرض رطوبت

قرار گرفتن بدنه کابینت در معرض رطوبت را محدود کنید. از آویزان کردن دستمال‌ها یا حوله‌های خیس به دستگیره کابینت یا درب آن جدا خودداری کنید؛ زیرا قرار گرفتن طولانی مدت چوب و فرآورده‌های چوبی در معرض آب به پوشش و مغزی آسیب می‌زند و ممکن است لکه‌های سفیدی از خود بر جای بگذارد. برای خشک کردن دستمال‌ها از یک قفسه مخصوص آویزان کردن پارچه استفاده کنید یا آنها را همراه با لباس‌ها بشویید و خشک کنید. همیشه سعی کنید دستمال‌ها یا حوله‌های خیس را روی حوله خشک‌کن حمام خشک کنید؛ نه اینکه آنها را روی دستگیره یا درب کابینت‌ها آویزان کنید.

جلوگیری از ایجاد لکه

از ریختن هرگونه ماده‌ای روی کابینت که موجب ایجاد لکه یا تغییر رنگ می‌شود پیشگیری کنید. برای حفظ ظاهر زیبای کابینت‌ها، بهترین شیوه مراقبت این است که فورا هرگونه ماده‌ای که روی کابینت می‌ریزد حتی آب را با یک پارچه نرم تمیز کنید. هر چه زودتر این کثیف‌کاری را تمیز کنید؛ احتمال لکه شدن یا تغییر رنگ کابینت کمتر می‌شود. چربی و ذرات غذا با گذشت زمان سفت و خشک شده و از بین بردن آنها دشوار خواهد شد. از بین بردن چربی خشک شده ممکن است به شوینده قوی و مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد. در این حالت باید مراقب باشید که به روکش کابینت آسیبی نرسد.

 تمیز کردن صفحه روی کابینت

یکی از قسمت‌های کابینت که گاهی هنگام نظافت نادیده گرفته می‌شود؛ صفحه رویی است که گرد و غبار را سریع به خود جذب می‌کند. اگرچه رویه کابینت‌ها به اندازه بدنه نیازی به تمیز کردن ندارد؛ اما باید مرتبا و حداقل یک هفته در میان و اگر مرتب آشپزی می‌کنید؛ هفته‌ای یک بار روی این سطح را عمیقا تمیز کنید. گرد و غبار جمع شده روی این سطح می‌تواند با چربی و لکه غذا مخلوط شده و عمر کابینت را کاهش دهد.

 پولیش‌کاری کابینت‌های براق

برای درخشش سطح صاف کابینت‌های براق مانند کابینت هایگلاس، پس از تمیز کردن، از پولیش مخصوص براق‌کننده استفاده کنید. پولیش را باید با استفاده از یک پارچه نرم روی بدنه بمالید و با حرکت مداوم دست آن را پخش و محو کنید. البته اسپری‌های پولیش نیز در بازار وجود دارد که استفاده از آنها راحت‌تر است. پولیش حاوی مواد شوینده ملایم و امولسیفایرها است و به کمک همین مواد می‌تواند سطح روی کابینت‌ها را تمیز و براق کند و پوشش محافظی از روغن معدنی از خود به جا بگذارد. علاوه بر پولیش‌های آماده، می‌توانید از پولیش خانگی نیز برای براق کردن سطح کابینت استفاده کنید. برای تهیه یک پولیش خانگی، نصف فنجان روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترکیب کنید. این مواد را خوب مخلوط کرده و با پارچه روی بدنه کابینت بمالید. البته اکثر کابینت‌سازها استفاده از این ترکیب خانگی را به دلیل وجود اسیدهای چرب در روغن زیتون توصیه نمی‌کنند و معتقدند که برای افزایش طول عمر کابینت استفاده از پولیش‌های صنعتی بهتر جواب می‌دهد.

نحوه مراقبت از بدنه کابینت

اگر می‌خواهید کابینت‌های آشپزخانه زیاد عمر کنند و بدنه آنها نیاز به تعمیر و تعویض نداشته باشند؛ علاوه بر نکات بالا، موارد زیر را نیز در مورد شیوه مراقبت و استفاده از آنها رعایت کنید:
• هرگز وسایل سنگین را یک جا و در یک طبقه نگذارید. اعمال بار سنگین روی یک طبقه باعث قوس برداشت آن می‌شود
• ظروف و وسایل سنگین را در طبقه پایین کابینت‌های زمینی قرار دهید
• گذاشتن ظروف و وسایل سنگین در کشو باعث خراب شدن ریل آن می‌شود
• کف ظروف نگهداری مواد غذایی مانند روغن، سرکه، مرباجات و ترشیجات را قبل از گذاشتن در کابینت تمیز کنید

 

مراقبت از درب کابینت آشپزخانه

نحوه مراقبت از درب کابینت

برای اینکه درب‌ها در معرض آسیب قرار نگیرند؛ رعایت نکات زیر ضروری است:
• بعد از مرطوب شدن درب‌ها حین نظافت و یا شستشوی ظروف، با یک دستمال خشک اثر رطوبت را سریع از بین ببرید
• در تمیز کردن درب کابینت‌های ممبران و هایگلاس دقت بیشتری به خرج دهید
• از قرار دادن کابینت ممبران در معرض حرارت مستقیم به شدت اجتناب کنید؛ زیرا حرارت باعث جدا شدن روکش PVC این مدل کابینت می‌شود
• لولاها را به صورت مرتب روغن‌کاری کنید تا نرم و روان کار کنند
• از باز گذاشتن طولانی مدت درب‌ها خودداری کنید. زیرا این کار نه تنها باعث ورود رطوبت ناشی از پخت و پز به داخل کابینت شده بلکه کم کم باعث افتادگی، لق شدن و به صدا افتادن درب‌ها می‌شود

نحوه مراقبت از یراق‌آلات کابینت

یراق‌آلات هم برای ماندگاری بیشتر نیاز به رعایت موارد زیر دارند:
• بعد از تمیر کردن دستگیره‌ها و لولاها، حتما آنها را خشک کنید
• از باز کردن درب‌ها بیش از زاویه معمول خودداری کنید. این کار باعث می‌شود لولا آسیب ببیند.

نحوه مراقبت از صفحه روی کابینت

برای افزایش ماندگاری صفحه روی کابینت نیز حتما نکات مهم زیر را لحاظ کنید:
• از صفحه کابینت به عنوان تخته خردکن استفاده نکنید
• ظروف خیلی داغ را روی این صفحه نگذارید
• سطوحی که نزدیک سینک هستند را حتما به صورت مرتب خشک کنید
• ظروف سنگین را روی قسمتی از صفحه که زیر آن خالی است نگذارید
با رعایت این نکات هم می‌توانید عمر کابینت را افزایش دهید و هم از تغییرات ظاهری آن جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...