Search
Close this search box.

همه چیز درباره ی اجرای کابینت پلی اورتان

اجرای رنگ کابینت پلی اورتان
طراحی و اجرای کابینت پلی اورتان سبب ساز پدیده ­ای نو در صنعت کابینت شده  است که از ظاهری بسیار خاص و زیبا برخوردار است و رقیبی سرسخت برای دیگر کابینت ها بوده  و مخصوصا طرفداران کابینت چوب را مجذوب خود کرده است.، کابینت پلی اورتان در واقع  کابینت ام دی اف رنگ شده با رنگ پلی اورتان است .گاهی از مغزی چوب نیز به جای ام دی اف استفاده  می­ شود که البته توصیه نمی­ کنیم و مقرون به صرفه نیست.

اجرای کابینت پلی اورتان

کابینت با رنگ پوششی پلی اورتان از چنان جذابیتی برخوردار است که هر فردی در نگاه اول متوجه کار حرفه ای، هنرمندانه و پر زحمت آن می شود. کابینت هایی در سبک نئوکلاسیک، مدرن و حتی کلاسیک با این رنگ اجرا می شود. در ابتدا به معرفی این رنگ خاص و کاربردی می پردازیم و سپس به مراحل اجرای کاببینت پلی اورتان خواهیم پرداخت.

رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان بهترین نوع رنگ است و در صنعت از جمله در اجرای کابینت پلی اورتان کاربرد دارد، دارای کیفیت بسیار بالایی است و یک نوع لاک بسیار سخت است که در ساختمان مولکولی آن زنجیره های رزین هنگام خشک شدن بسیار محکم به هم متصل می شوند و در نتیجه پرداخت­ کاری بسیار منحصر بفردی خواهیم داشت. این جلا نسبت به آب، حلال ها، سایش و ضربه بسیار مقاوم­­تر از جلاهای معمول است. ساختمان بعضی از این پلی رزین ها، حاوی روغن­ هایی است که غلظت بالایی دارد و دیرتر خشک می­ شود و به چوب رنگ گرم و کهربایی می دهند. بنابرین اگر تمایل به حفظ رنگ روشن وطبیعی چوب دارید از پلی های با پایه آب استفاده کنید. با استفاده از رنگ پلی اورتان می­توان کابینتی با سبک هایگلاس یا کابینتی با طرح ممبران با تراش­ های بزرگ تولید کرد. خاصیت تراش ­های بزرگ تسهیل در سمباده کاری سطوح بعد از رنگ­ کاری است.در تراش­ های ریز امکان سمباده­ کاری وجود ندارد پس هر چه سبک مدرن­ تر باشد رنگ پلی اورتان بیشتر خودش را نشان می­دهد.

 چرا بهتر است کابینت با رنگ پلی اورتان را برای آشپزخانه خود انتخاب کنیم؟

همانطور که می‌دانید کابینت پلی اورتان نوعی کابینت ساخته شده از چوب و یا MDF خام است که با لایه‌ای از رنگ پلی اورتان پوشانده شده است. این مدل رنگ نسبت به دیگر رنگ‌هایی که در این صنعت کاربرد دارند؛ از کیفیت و عمر بیشتری برخودار است. علاوه بر این وقتی رنگ پلی اورتان روی چوب و فرآورده‌های حاصل از آن اعمال می‌شود؛ قدرت چسبندگی زیادی از خود نشان داده و سریع‌تر خشک می‌شود. با وجود این مزایا و ویژگی‌های مثبتی که به کابینت پلی اورتان نسبت می‌دهند؛ سوال اصلی اینجاست که چه تفاوتی بین کابینت MDF ملامینه یا هایگلاس با کابینت پلی اورتان وجود دارد و چه فاکتور باعث می‌شود که از این محصول جای مدل‌های دیگر کابینت نئو کلاسیک استفاده شود؟ کابینت هایگلاس یا ملامینه نوعی از کابینت‌های روکش‌دار هستند که قابلیت اجرای طرح‌های متنوع و خاص به کمک دستگاه CNC روی آنها وجود ندارد. علاوه بر این برای محافظت از مغزی ام‌دی‌اف این محصولات، نصاب مجبور است که بخش‌های برش خورده را با استفاده از نوار PVC پوشش دهد. البته اگر از MDF خام رنگ شده برای تولید این مدل کابینت‌ها استفاده شده باشد؛ اعمال یک لایه رنگ polyurethane نیاز محصول به استفاده از نوار PVC را مرتفع می‌کند. گرچه این موضوع باعث می‌شود که مشتری بتواند از بین رنگ‌های بیشمار موجود در پالت، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کند؛ اما به طور کلی قابلیت فرم‌دهی بالا و تولید محصولی با طراحی متفاوت در مورد کابینت پلی اورتان باعث می‌شود که این مدل کابینت بسیار متمایزتر از کابینت‌های MDF ملامینه یا کابینت هایگلاس باشد.

 مشاهده کنید: نمونه کابینت پلی اورتان

اجرای رنگ کابینت پلی اورتان

رنگ پلی اورتان جزء رنگ ­های گران­قیمت محسوب می­شود و دارای مزایای زیر است:

  • ظاهر بسیار زیبایی دارد.
  • دارای تنوع رنگ زیاد و در دو نوع براق و مات است.
  • امکان استفاده از این کابینت در سبک های مدرن، نئوکلاسیک وکلاسیک وجود دارد.
  • در برابر رطوبت و اشعه­ UV وشوینده ­ها و در نتیجه عدم تغییر رنگ مقاوم است.
  • در برابر ضربه و ساییدگی و خش مقاوم است.
  • خشک شدن در دمای پایین و عدم آسیب به بافت
    کیفیت و چسبندگی بالای رنگ
  • ماندگاری و عمر طولانی
  • نگهداری و نظافت آسان

از معایب کابینت با رنگ پلی اورتان می­توان به :
قیمت بالا که البته به خاطر کیفیت بی­نظیر رنگ و کار پر زحمت آن است.
اجرای کابینت پلی اورتان در محیط بسیار استریل از جهت گرد وغبار

مراحل اجرای کابینت پلی اورتان

سمباده کاری

مراحل اجرای کار کابینت پلی اورتان بسیار سخت و دقیق بوده و نیاز به کابینت کار حرفه­ ای می­باشد. کابینت پلی اورتان معمولا دارای بدنه mdf  است و پس از تراش کاری با دستگاه CNC  سمباده کاری کاملی انجام می­ شود. در ابتدای این مرحله که بسیار مهم است با سمباده سخت و در آخر با سمباده نرم سطح کابینت صاف و بسیار صیقلی می­شود.

بتونه زنی

در این مرحله با بتونه­ زنی درزها و خلل های موجود در سطح پر می­شود و سطحی یکدست و کاملا صاف بدست می­ آید.

سمباده نهایی

برای یکنواخت شدن سطح انجام می شود.

آب­ بندی سطح با لایه روغنی یا آسترزنی

با برسی نرم لایه­ای از روغن روی سطح کشیده می­شود این کار باعث تسهیل در کار رنگ­آمیزی و صرفه­جویی در مقدار رنگ می­شود. مدتی زمان لازم است تا سطح خشک شود.

رنگ آمیزی

رنگ آمیزی با رنگ پلی اورتان در ۵-۳ مرحله صورت می­گیرد و بعد از هر مرحله باید مدتی زمان بگذرد تا خشک شود، هر چند لایه­های رنگ کمتر باشد مسلما کیفیت پایین­تر است.

مزایای استفاده از رنگ پلی اورتان روی MDF خام

رنگ پلی اورتان رنگی ساخته شده از ترکیب رزین و هاردنر (سخت‌کننده) است. استفاده از این مدل رنگ روی بدنه باعث می‌شود که کابینت در برابر تماس با رطوبت، مواد شوینده و نور خورشید مقاومت بیشتری پیدا کند. ضمنا ترکیب این دو ماده باعث می‌شود رنگ تشکیل شده مانند رنگ‌های پودری پس از اعمال روی MDF خام پوست پرتقالی و به اصطلاح دون دون نشود. خشک شدن سریع رنگ پلی اورتان روی ام‌دی‌اف، حتی در دمای پایین باعث می‌شود که رطوبت طبیعی داخل چوب آسیبی نبیند. از همه مهم‌تر اینکه اعمال این جنس رنگ روی هر نوع متریالی باعث می‌شود که سطح زیرین کار در برابر ضربه و خط و خش مقاوم‌تر شود. از دیگر مزایایی که استفاده از رنگ پلی اورتان دارد عبارتند از:

  • قابلیت خشک شدن در دمای پایین
  • جلوگیری از پوست پرتقالی شدن سطح کار
  • مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و اشعه UV
  • قابلیت تولید انواع کابینت نئو کلاسیک با رنگ پلی اورتان و همچنین کلیه محصولات چوبی مانند درب

آشنایی با انواع رنگ پلی اورتان

رنگ‌های پلی اورتان بر اساس حلال خود به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند. برخی از این رنگ‌ها بر پایه آب هستند و برخی نیز بر پایه روغن. رنگ‌هایی که حلال‌شان روغنی است؛ غلظت بیشتری دارند و به همین خاطر دیرتر خشک می‌شوند. این در حالی است که این دیر خشک شدن باعث می‌شود که کیفیت و عمر لایه رنگ نیز بیشتر شود. اما رنگ‌های پایه آب علاوه بر اینکه رقیق‌تر هستند؛ زودتر نیز خشک می‌شوند. این غلظت زیاد باعث می‌شود که برای ایجاد جلوه بهتر روی بدنه، کابینت‌ساز مجبور به استفاده از چند لایه رنگ شود. رنگ‌های تولید برندهای خارجی از نظر کیفیت بهتر و بادوام‌تر از رنگ‌های ایرانی هستند. اما به طور کلی رنگ پلی اورتان نسبت به دیگر رنگ‌های مورد استفاده در صنعت تولید مصنوعات چوبی از قیمت بالاتری برخوردار است.

اجرای رنگ­ پلی اورتان مات و براق

بعد از رنگ ­آمیزی اگر به توناژ براق علاقمند هستید باید سفارش خود را به پولیشی تغییر دهید. کابینت پولیشی همان کابینت با رنگ پلی اورتان هستند که بعد از مرحله نهایی برای براق درآمدن کار مرحله­ ی دیگری را هم طی می­ کنند.

قیمت اجرای کابینت پلی اورتان

مهم­ترین عامل در تغییر هزینه ­های اجرای کابینت پلی اورتان، انتخاب متریال است. اینکه کابینت از جنس چوب باشد یا ام دی اف، زیرا رنگ ­آمیزی چوب با رنگ پلی اورتان نسبت به ام دی اف گرانتر است. بقیه­ی موارد هم مثل جنس رنگ و تعداد لایه ­های رنگ هم در قیمت تاثیر بسزایی دارند و اگر برای صرفه­ جویی در هزینه­ ها از تعداد لایه­ های رنگ کنید هیچ تضمینی برای کیفیت کار وجود نخواهد داشت.

نکته­ ی دیگر انتخاب پلی اورتان مات یا براق است، هر چه رنگ براق­ تر باشد نقص­های زیرین مثل سایش و خوردگی را در آینده بیشتر نشان می­ دهد. قیمت رنگ پلی اورتان متناسب با کیفیت و جنس رنگ و تعداد لایه های پاشیدن رنگ و متریال مصرفی برای طراحی کابینت تعیین می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...