Search
Close this search box.

انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه | +۱۰ سبک جدید کابینت آشپزخانه [اصول طراحی و نکات طلایی]

انواع سبک های دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت و پز، بلکه به محلی برای جمع شدن اعضای خانواده دور هم و حتی به عنوان دفترکار استفاده می‌کنند. بنابراین طراحی صحیح و استفاده از دکوراسیونی مناسب برای چیدمان آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر در هنر طراحی داخلی، انواع دکوراسیون آشپزخانه وجود دارد. در این مقاله در مورد این سبک‌های چیدمان توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم کرد.

آشنایی با اصول طراحی آشپزخانه

عملکرد سبک چیدمان آشپزخانه به هیچ فاکتوری به اندازه جای‌گذاری مناسب سه ضلع اصلی یعنی یخچال، سینک و اجاق گاز وابسته نیست. به این مثلث، مثلث کار گفته می‌شود. گاهی اوقات کم عرض بودن آشپزخانه با متراژ پایین خانه باعث می‌شود که فقط استفاده از سیستم خطی برای چیدمان آشپزخانه امکان‌پذیر باشد. در این شرایط توجه به محل قرارگیری این وسایل بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. به طور کلی در چیدمان مثلث کار، به خصوص در آشپزخانه‌های خطی و L شکل باید به نکات مهمی توجه کنید که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • هرگز اجاق گاز را کنار پنجره قرار ندهید؛ چرا که هم خطر آتش گرفتن پرده وجود دارد و هم ممکن است باد شعله گاز را خاموش کند.
  • گرمای متصاعد شده از اجاق گاز برای موتور یخچال مضر است و باعث افزایش مصرف انرژی آن می‌شود. بنابراین بهتر است این دو وسیله در جایی بین کابینت‌ها قرار بگیرند که حداکثر فاصله را از هم داشته باشند.
  • آفتابی که از پنجره مستقیما به یخچال می‌تابد نیز همان حکم گرمای اجاق گاز را دارد. بنابراین جای یخچال را نیز کنار پنجره تعبیه نکنید.

چند نکته مهم در مورد اصول طراحی آشپزخانه

انتخاب رنگ سفید که این روزها به ترندی در انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه تبدیل شده باعث می‌شود که هنگام پخت و پز، آشپزخانه زودتر کثیف شود. آشپزخانه‌هایی که رنگ غالب در آنها سفید است نیاز به نظافت بیشتر دارند. از طرفی رنگ‌های تیره گرما را بیشتر به خود جذب می‌کنند. بنابراین توصیه ما این است که ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن را برای طراحی داخلی آشپزخانه استفاده کنید.

پخت و پز باعث تولید گرمای زیادی می‌شود. بنابراین هنگام انتخاب بین انواع دکوراسیون آشپزخانه باید به نوع تهویه نیز توجه کنید. اگر آشپزخانه به بالکن راه دارد؛ بهتر است برای این ورودی دربی تعبیه کنید که امکان باز و بسته شدن را داشته باشد. اگر امکان تعبیه این درب وجود ندارد؛ فن یا هود با مکش مناسب نصب کنید.

اصول طراحی آشپزخانه

نور طبیعی بهترین منبع برای تامین روشنایی آشپزخانه است. با این حال برای عصرها و شب‌ها نیز باید یک سیستم نورپردازی مناسب در نظر بگیرید. نور کافی هم استفاده از وسایل خطرناکی مانند چاقو را ایمن می‌کند و هم باعث می‌‌شود دیگر عناصر طراحی بهتر به چشم بیایند.

اجزای خطرناکی مانند لوله گاز و لبه‌های تیز باید برای ایمنی بیشتر ساختمان در جای درست تعبیه شوند. در انتخاب کفپوش نیز باید به عامل ایمنی توجه کرده و از انتخاب کفپوش‌هایی که جنس لغزنده دارند به شدت اجتناب کنید.

همه عناصری که در آشپزخانه وجود دارد باید در سبک های دکوراسیون آشپزخانه با هم هماهنگ باشند. رنگ، ترکیب و جزئیات این عناصر باید تا حد ممکن ست باشد تا محیط منظم و زیبا به نظر برسد. اگر پلان آشپزخانه باز باشد؛ متریال و سبک‌های روشن و سفید انتخاب بهتری هستند.

مرغوبیت متریال و موادی که برای طراحی داخلی آشپزخانه استفاده می‌شوند نیز بسیار مهم است. علاوه بر کیفیت، کاربردی بودن آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید اولویت شما در انتخاب باشد. تمام عناصر و وسایلی که برای آشپزخانه قرار است بخرید باید از نظر مقاومت و کیفیت در حد مطلوبی بوده و خطر لغزندگی، آتش‌سوزی و پوسیدگی بر اثر رطوبت را نداشته باشند.

انواع دکوراسیون آشپزخانه

با توجه به پیشرفت علم طراحی داخلی و تلفیق آن با هنر، این روزها شاهد ظهور سبک‌های متنوعی برای چیدمان فضای آشپزخانه هستیم. هر یک از سبک های دکوراسیون آشپزخانه که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم از نظر ویژگی و خصوصیات با یکدیگر متفاوت هستند و برای استفاده در خانه‌های مختلف کاربرد دارند.

سبک روستایی

سبک روستایی

سبک روستایی جذابیت خاص خود را دارد و بیشتر مورد علاقه افرادی است که عاشق طبیعت‌اند. کاه‌گل و چوب عمده متریالی هستند که در طراحی به این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا فضا بیشتر شبیه به یک آشپزخانه روستایی شود. پرده‌های رنگی بهترین گزینه برای پوشش پنجره‌ها در این آشپزخانه‌هاست. کابینت‌هایی که برای یک آشپزخانه روستایی طراحی می‌شوند عمدتا بدون درب هستند تا دسترسی به فضای داخلی آنها راحت‌تر شود. برای کفپوش این فضا نیز می‌توان هم از پارکت‌های چوبی و هم از لمینت و سرامیک با طرح‌های خاص استفاده کرد. استفاده از صنایع دستی و المان‌های طبیعی بیشتر از تزئینات مدرن در چیدمان آشپزخانه‌های روستایی کاربرد دارد.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک

ظهور سبک کلاسیک انقلابی در زمینه طراحی داخلی به حساب می‌آید. این سبک در قرن‌های 18، 19 و 20 میلادی و بعد از اینکه جنگ‌های جهانی تمام شد و برده‌های بسیاری آزاد شدند و در پی آن زنان بیشتری شاغل شده و بیشتر وقت خود را بیرون از منزل سپری کردند؛ رواج پیدا کرد. در چیدمان این سبک بیشتر از چوب و سنگ استفاده می‌شود و برای زیباتر شدن فضا، جزئیات از اهمیت زیادی برخوردار است.

سبک مدرن

سبک مدرن

سبک مدرن از نظر کاربردی بودن و زیبایی یکی از بهترین سبک های دکوراسیون آشپزخانه محسوب می‌شود. در چیدمان با استفاده از اصول این سبک دیگری خبری از دکورهای تزئینی و جزئیات پیچیده نیست. به همین خاطر طی چند دهه گذشته در بین افرادی که علاقمند به سبک‌های ساده هستند طرفدارا بسیاری پیدا کرده است. براقیت و سادگی دو ویژگی عمده آشپزخانه‌هایی است که با استفاده از این سبک طراحی و چیدمان شده‌اند.

استفاده از المان‌های مختلف به شیوه‌ای منظم و رنگ‌های ساده، روشن و خنثی مانند نقره‌ای، سفید، کرمی و طوسی از ویژگی‌های آشپزخانه‌های مدرن است. فلز، شیشه و سنگ پرکاربرد متریالی هستند که در این آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورند. کابینت های مدرن و کاربردی در چنین فضاهایی نیز عمده به صورت ساده، بدون طرح و قاب و بدون دستگیره طراحی می‌شوند. این سبک جدید کابینت آشپزخانه که شباهت بسیاری با سبک مینیمال دارد؛ در قرن بیستم بسیار محبوب شده است.

سبک مینیمال

سبک مینیمال

آشپزخانه یکی از آن بخش‌های خانه است که به دلیل حضور وسایل و ابزارهای زیاد، معمولا بیش از حد شلوغ به نظر می‌رسد. برای رفع این شلوغی و بی‌نظمی یکی از بهترین راه‌کارها استفاده از سبک مینیمال برای چیدمان آشپزخانه است. بنابراین سادگی در این سبک نیز مانند سبک مدرن حرف اول را می‌زند. در ساخت کابینت‌های طرح مینیمال سعی می‌شود تا جای ممکن برای همه وسایل بزرگ آشپزخانه دربی هماهنگ با بدنه کابینت طراحی شود. بنابراین تا زمانی که این درب‌ها بسته است؛ خبری از وسایل برقی بزرگ نیست. در این سبک طراحی داخلی معمولا از ترکیب چند رنگ استفاده نمی‌شود و معمولا فقط یک یا دو رنگ خنثی و متضاد مانند سیاه و سفید در طراحی به سبک مینیمال کاربرد دارند. سرمنشا این سبک طراحی، سبک اسکاندیناوی است.

سبک روستیک

سبک روستیک

نام دیگر این سبک، سبک کلبه‌ای است که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در آشپزخانه‌هایی که به سبک روستیک چیدمان می‌شوند ترکیبی از حس راحتی، بی‌ریایی، صداقت و یکرنگی وجود دارد و استفاده از وسایل و ظروف تزئینی یکی از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود. تزیینات آجری، دیوارهای سنگی و سقف چوبی نشانه‌ای روشن از آشپزخانه‌هایی است که به این سبک چیدمان شده‌اند. هر چقدر متریالی که در چیدمان این آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود باکیفیت‌تر و مرغوب‌تر باشد؛ نتیجه کار بسیار زیباتر می‌شود. رنگ‌هایی مانند سفید مایل به کرم و یا طرح‌های چوب با دکوراسیون فیروزه‌ای از جمله رنگ‌های پرکاربرد و مخصوص این سبک هستند. قبل از اینکه از وسایل و متریالی مانند فلز و چوب در سبک روستیک استفاده شود سعی می‌شود ظاهر آنها را با استفاده از تکنیک‌هایی مانند پتینه قدیمی و زنگ‌زده کنند.

سبک صنعتی

سبک صنعتی

یکی از ویژگی‌های مشترک بین سبک صنعتی و مدرن، استفاده از رنگ‌های خنثی است. قفسه کابینت‌های صنعتی معمولا بدون درب طراحی می‌شوند؛ اما در صورت نیاز می‌توان از درب شیشه‌ای برای پوشش محفظه داخلی‌شان نیز استفاده کرد. فولاد ضد زنگ و آجر‌های قرمز از جمله متریالی هستند که برای چیدمان آشپزخانه به این سبک استفاده از آنها توصیه می‌شود. ضمن اینکه استفاده از قطعات بتنی و بلوک‌‎های سیمانی سبک نیز جذابیت سبک صنعتی را چند برابر می‌کند.

این سبک ابتدا برای چیدمان و طراحی داخلی کارخانه‌ها کاربرد داشت؛ اما کم کم پای خود را به تغییر دکوراسیون منازل مسکونی نیز باز کرد و به سبکی محبوب برای طراحی داخلی منازل مسکونی تبدیل شد. سینک ظرفشویی در آشپزخانه‌های صنعتی معمولا از جنس سنگ مرمر مقاوم و باکیفیت ساخته می‌شود و برای سیستم نورپردازی نیز از چراغ‌های فلزی و لوسترها و منابع نوری تیره رنگ استفاده می‌شود. صندلی‌های فلزی و بلند، صندلی‌های مناسب برای استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی هستند.

سبک تلفیقی

سبک تلفیقی

همانطور که از نام این سبک مشخص است؛ سبک تلفیقی به سبکی در دکوراسیون داخلی گفته می‌شود که از عناصر و اجزای مختلفی تشکیل شده است. استفاده از ترکیب رنگ و جای‌گذاری وسایل مختلف در کنار یکدیگر مهم‌ترین شاخصه آشپزخانه‌هایی هستند که بر اساس سبک تلفیقی چیدمان شده‌اند. از آنجایی که این سبک برگرفته و ترکیبی از سبک‌های مختلف است نمی‌توان برای آن خصوصیات و ویژگی‌های خاصی را تعریف کرد. معمولا ترکیب سبک مدرن و روستیک، بهترین ترکیب برای ایجاد یک سبک تلفیقی کامل است.

سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی

این سبک از همه جهت بسیار شبیه به سبک مینیمال است و در اجرای آن بیشتر از مواد طبیعی استفاده می‌شود. همراه شدن طرح‌های ساده و مدرن در این سبک با کفپوش‌های چوبی، ظاهری بسیار شکیل به آشپزخانه شما می‌دهد. یکی از ویژگی‌های شاخص این سبک، استفاده از آثار هنری بسیار است که به عنوان عامل جذابیت در سبک اسکاندیناوی شناخته می‌شود. یکی از نکات مهم در سبک اسکاندیناوی، استفاده از نورپردازی درست و مناسب است.

سبک شابی شیک

سبک شابی شیک

سبک Shabby Chic از آن دسته سبک‌های طراحی داخلی است که کمتر کسی با آن آشنایی کافی را دارد. با پیروی از این سبک، به دلیل استفاده از وسایل آنتیک و عتیقه به عنوان جزئیات فضا، آشپزخانه شما شبیه به کاخ می‌شود. از این نظر می‌توان گفت که سبک شابی شیک چیزی شبیه به سبک روستیک است؛ با این تفاوت که در سبک Shabby Chic از طیف‌های رنگی روشن‌تر و جزئیات ظریف بیشتری استفاده می‌شود.

سبک هالیوودی

سبک هالیوودی

این سبک که با وجود شکل‌گیری در دهه 30 میلادی و بعد از به وجود آمدن مفهومی به نام سینمای هالیوود ابداع شد؛ امروزه طرفداران بسیاری دارد. در این سبک توجه به تجملات و استفاده از طرح‌های بسیار دقیق حرف اول را می‌زند. پالت‌های رنگی قرمز، آبی، زرد قناری، سفید، سیاه و سبز از جمله رنگ‌های محبوبی هستند که در این سبک دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق آنچه که در سینمای هالیوود رواج دارد؛ سبک طراحی داخلی هالیوودی نیز پر از وسایل پر زرق و برق، لاکچری و لوکس است.

سبک مدیترانه‌ای (ایتالیایی)

سبک مدیترانه‌ای (ایتالیایی)

سبک مدیترانه‌ای که به سبک ایتالیایی نیز شهرت دارد؛ به سبکی گفته می‌شود که در آن از کاشی‌های دست‌ساز مدیترانه‌ای به عنوان کفپوش و دیوارپوش به وفور استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این سبک، استفاده از هودهای عریض و پهن و توجه بیش از حد به قسمت اجاق گاز  است. کاشی‌ها دست‌سازی که حکم هنر دستی را دارند از ویژگی‌های اصلی این سبک هستند. وسایل آشپزخانه در این سبک مثل سبک مینیمال با دربی هم‌رنگ و هم جنس با کابینت‌ها پوشیده می‌شوند و اصطلاحا توکار هستند.

سبک چینی

سبک چینی

در سبک چینی رنگ‌های غالب آبی، زرد و قرمز هستند که به صورت نقش و نگارهایی زیبا از طبیعت در فضا استفاده شده و انرژی زیادی به محیط آشپزخانه می‌بخشند. در این نقوش از طرح‌هایی مانند برگ، ماهی، درخت و حیوانات مختلف استفاده می‌شود که همگی نشانه‌ای از طبیعت هستند. این سبک با وجود سبک‌های جدیدی مانند مدرن، هنوز هم در آسیای جنوب شرقی و به خصوص کشور چین طرفداران بسیاری دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی این سبک جذاب، قابلیت تلفیق و ترکیب با دیگر انواع دکوراسیون آشپزخانه است.

انواع سبک جدید کابینت آشپزخانه

از آنجایی که کابینت مهم‌ترین جزء در آشپزخانه محسوب می‌شود؛ توجه به جذابیت و زیبایی ظاهری آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر مدل‌های متنوعی از کابینت در کارخانه‌های داخل کشور تولید و روانه بازار می‌شوند. اما از بین این مدل‌های متنوع، چند طرح طرفدار بیشتری دارند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

کابینت سبک نئوکلاسیک تلفیقی از ویژگی‌های کابینت کلاسیک و مدرن را در دل خود جای داده است. بنابراین اگر در دکوراسیون داخلی منزل هم المان کلاسیک و هم المان مدرن دارید؛ بهتر است این سبک کابینت را برای آشپزخانه سفارش دهید. در تولید کابینت‌ نئوکلاسیک معمولا از رنگ‌های خاکستری، بژ، سفید، طلایی و کرم استفاده می‌شود. روی بدنه این کابینت‌ ها از خطوط صاف و منظمی به عنوان طرح استفاده می‌شود که ظاهری ساده به آنها می‌بخشد. تقارن در اجرای این طرح‌ها از ویژگی‌های شاخص کابینت‌های نئوکلاسیک به حساب می‌آید. برای ساخت بدنه این مدل کابینت معمولا از چوب و ممبران، برای روکش کردن آن از رنگ‌های پولیشی و پلی اورتان و برای پیشخوانش از صفحه سنگی استفاده می‌شود.

کابینت بوهمیان

کابینت بوهمیان

کابینت طرح بوهمیان به نوعی از کابینت گفته می‌شود که در طراحی آن از خطوط و اشکال صاف، منظم و هنری خاصی پیروی می‌شود. از آنجایی که در ساخت و اجرای این مدل کابینت هیچ قانون مشخصی رعایت نمی‌شود و دست مشتری برای انتخاب رنگ باز است؛ به افرادی که به دنبال سبک جدید کابینت آشپزخانه هستند توصیه می‌شود که فضای آشپزخانه را با کابینت بوهمیان تجهیز کنند تا از بی‌روحی و کسالت طرح‌های تکراری رها شوند.

کابینت ترنزیشنال

کابینت ترنزیشنال

این مدل کابینت که به کابینت انتقالی نیز شهرت دارد؛ تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است و از این نظر شاید بتوان آن را زیرمجموعه‌ای از کابینت طرح نئوکلاسیک دانست. در تولید این محصول معمولا تلفیقی از دو طرحی که با رنگ‌های خنثی پوشش داده شده‌اند استفاده می‌شود تا به این شکل تم اصلی کابینت مدرن شود. اما برای تلفیق سبک کلاسیک با این طرح، معمولا کابینت را با دستگیره‌های سنتی تجهیز می‌کنند.

کابینت فرانسوی

کابینت فرانسوی

همانطور که می‌دانید فرانسه مهد مد، فشن و دکوراسیون در جهان است و طرح‌های زیبایی توسط هنرمندان این منطقه خلق شده است. کابینت فرانسوی به نوعی از کابینت گفته می‌شود که به این نقوش و طرح‌ها مزین شده و با رنگ‌های خاصی مانند کرم، طیف‌های مختلف رنگ قرمز و رنگ‌های ملایم پوشش داده شده است. ضمن اینکه در تولید این کابینت‌ها سعی می‌شود تا جای ممکن از قاب‌ها و دستگیره‌های خاص استفاده شود.

کابینت ساحلی

کابینت ساحلی

در تولید کابینت ساحلی توجه به المان‌ های طبیعی که در ساحل پیدا می‌شود مانند آبی دریا، سبزی جنگل و سفیدی ابرها در اولویت قرار دارد. کابینت ساحلی غالبا با رنگ‌های آبی، سبز ملایم و سفید رنگ‌آمیزی شده و به این شیوه سعی می‌شود فضای آشپزخانه تا جای ممکن آرامش‌بخش شود.

کابینت بدون درب

کابینت بدون درب

کابینت بدون درب یکی از محبوب‌ترین سبک‌های جدید کابینت است که در انواع دکوراسیون آشپزخانه می‌توان از آن استفاده کرد. این کابینت‌ها به صورت قفسه یا شلف بدون دربی طراحی می‌شوند که بدنه آنها از جنس چوب است. البته استفاده از متریال چوب به این معنی نیست که حتما باید برای رنگ‌آمیزی آن از طیف‌های مختلف رنگ چوب استفاده کرد؛ بلکه این محصول را حتی می‌توان با رنگ‌های خنثی و مدرنی مانند سفید و طوسی نیز تولید کرد.

کابینت بدون درب از نظر سبک شبیه به کابینت مینیمال است. بنابراین اگر آشپزخانه را به این سبک چیدمان کرده‌اید؛ به کابینت بدون درب می‌توانید به عنوان یکی از گزینه‌های خود نگاه کنید. برخی از قفسه‌های این مدل کابینت در جایی تعبیه می‌شوند که جنبه تزئینی پیدا کرده و می‌توان از آنها برای نمایش ظروفی مانند ماگ‌های رنگی و فنجان‌های بزرگ و کوچک استفاده کرد.

کابینت شیکر

کابینت شیکر

طی چند سال گذشته و همزمان با کوچک‌تر شدن فضای خانه‌ها، سبک‌هایی از کابینت ابداع شد که قابلیت اجرای در آشپزخانه‌های کوچک را دارند. کابینت شی‌کر از آن دسته محصولاتی است که با آن می‌توان حتی دنج‌ترین و کوچک‌ترین آشپزخانه را به زیبایی تجهیز کرد. پهنای درب این کابینت‌ها زیاد در نظر گرفته می‌شود تا با انعکاس نور بتوانند فضا را بزرگ‌تر نشان دهند. قاب کشویی از جنس چوب و استفاده از رنگ سفید از ویژگی‌های اصلی این سبک کابینت زیبا و خاص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...
شرکت AGT به لطف عرضه محصولات بسیار باکیفیت خود به بازار، به عنوان یکی از معرو‌ف‌ترین شرکت‌ها در صنعت دکوراسیون داخلی و...