Search
Close this search box.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان به زبان ساده [بررسی تمام جوانب]

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان

تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که ممکن است برای مشتریان دردسر ایجاد کند؛ موضوع انتخاب است. در واقع وقتی مشتری چند مدل کابینت به ظاهر مشابه را مشاهده می‌کند اما در مورد مزایا و معایب آنها اطلاعات درستی ندارد سردرگم می‌شود. کابینت پولیشی و پلی اورتان دو مدل از متفاوت‌ترین و در عین حال پرفروش‌ترین محصولات در بازار عرضه انواع کابینت هستند. این محصولات از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. اگر در انتخاب بین کابینت پولیشی و پلی اورتان تردید دارید؛ ادامه این مقاله از وبسایت چوبین دکور که در مورد بررسی تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان است را از دست ندهید.

کابینت پلی اورتان چیست

کابینت پلی اورتان چیست؟

کابینت پلی اورتان به نوعی از کابینت گفته می‌شود که مغزی آن از جنس MDF یا چوب ساخته شده و روکش آن را نوعی رنگ مخصوص به نام پلی اورتان تشکیل داده است. رنگ پلی اورتان به دلیل ساختار متفاوتش، نسبت به رنگ‌های دیگر از دوام و کیفیت بالاتری برخوردار است. به همین خاطر مثل یک روکش مقاوم می‌تواند از مغزی آسیب‌پذیر یونیت‌های کابینت به خوبی محافظت کند. یکی از مزایای رنگ پلی اورتان مقاومت بالای آن در برابر ضربه و سایش است. ضمن اینکه اشعه مضر نور خروشید، رطوبت و مواد شیمیایی نیز حداقل تاثیر منفی را روی این مدل روکش دارند.

کابینت پلی اورتان چه مزایایی دارد؟

موارد زیر از جمله مهم‌ترین مزایایی هستند که برخی از خریداران را ترغیب به انتخاب کابینت پلی اورتان می‌کنند:

  • تنوع رنگ در پالت این نوع روکش بسیار بالاست. بنابراین مشتریانی که قصد خرید کابینت پلی اورتان را دارند دست‌شان برای انتخاب رنگ بازتر است.
  • حرارت، اختلاف دما و اشعه‌های مضر خورشید سه عامل مهمی هستند که ممکن است در دراز مدت روکش کابینت را خراب کنند. خوشبختانه رنگ پلی اورتان مقاومت خوبی در برابر این عوامل دارد.
  • اگر مدل براق این رنگ را انتخاب کنید؛ تمیز کردن کابینت برای شما دیگر کار سختی نخواهد بود.

کابینت پولیشی چیست

کابینت پولیشی چیست؟

کابینت پولیش نیز از نظر سبک جزء کابینت‌های مدرن محسوب شده که بدنه آن از درخشش و براقیت خاصی برخوردار است. بدنه یا همان مغزی این مدل کابینت نیز مانند کابینت پلی اورتان از ورق MDF ساخته می‌شود؛ اما یک تفاوت عمده با کابینت پلی اورتان دارد که آن هم جنس رنگی است که به عنوان روکش در ساخت آن استفاده می‌شود. پاشش رنگ پولیشی روی این مغزی طی یک عملیات چند مرحله‌ای و بسیار حساس باعث می‌شود که سطح روی درب‌ها کاملا درخشنده و آیینه‌ای شکل شود.

کابینت پولیشی چه مزایایی دارد؟

کابینت پولیش نیز مانند کابینت پلی اورتان دارای مزایایی است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • رنگ خمیری که روی این محصول پیاده می‌شود مثل یک ضربه‌گیر عمل می‌کند و باعث می‌شود درب‌ها بر اثر ضربه دچار فرورفتگی یا خط و خش نشوند.
  • رنگ پولیشی یک نوع رنگ ضد آب است و روکش کردن درب‌ها با استفاده از آن باعث می‌شود هیچ راه نفوذی برای رطوبت باز نماند. بنابراین اگر در شهرهای شرجی زندگی می‌کنید و می‌خواهید کابینت پولیشی بخرید؛ بابت ضد آب بودن این محصول خیال‌تان راحت باشد.
  • این مدل کابینت علاوه بر اینکه کاملا ضد خش است؛ در صورت خرابی قابلیت تعمیر و بازسازی دارد.
  • بدنه براق و درخشنده کابینت پولیشی باعث شده که برای نصب در آشپزخانه‌های کوچک و کم نور گزینه مناسبی محسوب شود.

اصلی‌ ترین تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان

روش تولید تقریبا مشابه و استفاده از رنگ به عنوان روکش، دو دلیلی است که باعث می‌شود مشتریان تصور کنند کابینت پولیشی و پلی اورتان یک محصول هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این در حالی است که از نظر فنی تفاوت‌های بسیار بین آنها وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر رنگ

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر رنگ

جنس رنگی که به عنوان پوشش سطح بدنه درب‌ها در این مدل مدل کابینت استفاده می‌شود اصلی‌ترین تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان محسوب می‌شود. رنگ پلی اورتان از دسته رنگ‌های پاششی مات قلمداد می‌شود که دوام و قوام خوبی دارد. خشک شدن سریع مهم‌ترین مزیت رنگ پلی اورتان است. ضمن اینکه کابینت‌های تولید شده با این روکش در برابر نور خورشید، گچی شدن و همچنین تماس با مواد اسیدی، بازی و روغن‌های شیمیایی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

اما رنگ پولیشی از نظر ظاهری اصلا شبیه به چیزی که ما به عنوان رنگ می‌شناسیم نیست و بیشتر مثل یک نوع خمیر است. رنگ پولیشی به نسبت رنگ پلی اورتان براق‌تر است و قابلیت پوشش سطوح مختلف از جمله چوب، شیشه و پلاستیک را دارد. این رنگ جذب آب بسیار پایینی داشته و در برابر عوامل محیطی پایدار است. ضمن اینکه استحکام خمشی مناسب و مقاومت در برابر حرارت دو مزیت عمده دیگر این مدل رنگ خمیری هستند.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر سبک

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر سبک

رنگ پلی اورتان تقریبا بهترین روکش برای تولید کابینت‌های نئوکلاسیک است. این در حالی است که کابینت‌های پولیشی را معمولا به سبک انزو طراحی می‌کنند. به همین خاطر کابینت پولیشی از نظر فنی یکی از زیرمجموعه‌های کابینت انزو محسوب می‌شود.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر قیمت

قیمت کابینت پلی اورتان بر اساس یک عامل بسیار مهم تعیین می‌شود. این عامل نوع رنگ مصرفی در خط تولید است. دو مدل رنگ پلی اورتان در بازار وجود دارد که یکی از آنها محلول در آب و دیگری محلول در روغن است. رنگ‌های پلی اورتان پایه روغنی دیرتر خشک می‌شوند ولی دوام بیشتری دارند. این در حالی است که رنگ‌های پلی اورتان پایه آب نیاز به زمان زیادی برای خشک شدن ندارند. رنگ‌های پایه آب برای پوشش کامل سطح باید طی چند مرحله روی کابینت اعمال شوند. گرچه رنگ پولیشی مثل رنگ پلی اورتان نیست و فقط یک نوع از آن در بازار وجود دارد؛ اما به دلیل اینکه برای اعمال آن روی بدنه کابینت باید محیط کارگاه کاملا ایزوله باشد؛ معمولا قیمت کابینت پولیشی کمی گران‌تر از کابینت پلی اورتان است.

تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان از نظر ساخت

همانطور که اشاره شد محیط کارگاه‌هایی که کابینت پولیشی تولید می‌کنند باید کاملا ایزوله باشد. از طرفی فرآیند خشک شدن این ماده خمیری خیلی طولانی‌تر از فرآیند خشک شدن رنگ پلی اورتان است. به همین خاطر هم قیمت کابینت پولیشی و هم هزینه ساخت آن گران‌تر تمام می‌شود. محصولاتی که قرار است با رنگ پولیشی پوشش داده شوند بعد از برش برای اجرای طرح زیر دستگاه CNC رفته و آماده پاشش رنگ می‌شوند. در مرحله رنگ‌آمیزی ابتدا ماده خمیری با تینر رقیق شده و سپس در محیط ایزوله و با استفاده از دستگاه مخصوصی روی بدنه کابینت پاشیده می‌شود. در مرحله نهایی نیز باید سطح کار سمباده‌کاری شود تا هم کابینت به براقیت مورد نظر برسد و هم ضخامت رنگ حدودا 3 میلی‌متر شود.

کابینت پلی اورتان بهتر است یا پولیشی؟

پاسخ دادن به این سوال کمی پیچیده است؛ چرا که هر کدام از این محصولات با توجه به مزایای‌شان، کارایی متفاوتی دارند و به همین خاطر نمی‌توان گفت که کدامیک از آنها به دیگری برتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
شرکت AGT به لطف عرضه محصولات بسیار باکیفیت خود به بازار، به عنوان یکی از معرو‌ف‌ترین شرکت‌ها در صنعت دکوراسیون داخلی و...