Search
Close this search box.

آموزش اجرای رنگ پولیشی روی کابینت ام دی اف و پولیشی

آموزش اجرای رنگ پولیشی روی کابینت ام دی اف

رنگ پولیشی یکی از جدیدترین تکنیک‌ها تولید محصول در صنعت کابینت‌سازی است. اعمال این رنگ روی بدنه MDF کابینت به دقت زیادی نیاز دارد. در این مقاله از سایت چوبین دکور راهنمای قدم به قدمی را تهیه کرده‌ایم که حاوی آموزش رنگ پولیشی کابینت است.
مراحل رنگ کردن ام‌ دی‌ اف خام

برای رنگ کردن ام‌دی‌اف خام باید دو مرحله زیر را با دقت انجام دهید:

سنباده‌کاری و پرداخت

در مرحله اول باید با توجه به کیفیت ورق MDF روی آن را سنباده بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود. برای انجام این مرحله نیازی نیست از ماشین پوست استفاده کنید؛ بلکه با ماشین سنباده لرزان و تخته پوست نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. قسمت‌هایی که ابزار خورده‌اند را نیز باید با دستگاه اور فرز به خوبی سنباده بزنید. اگر ورق MDF باکیفیت باشد حتی نیازی به دستگاه هم ندارید و سنباده‌زنی با دست یا تخته پوست کفایت می‌کند.

بتونه کاری ام‌دی‌اف خام به روش بتونه مل و سریش

از آنجایی که برای رنگ‌آمیزی MDF خام از رنگ‌های پوششی استفاده می‌شود؛ نیازی نیست که بتونه رنگی بسازید. فقط باید مقداری مل را روی یک سطح صاف ریخته و به اندازه ۱۰ درصد از حجم آن پودر سریش اضافه کنید. با این ترکیب سطح MDF به خوبی بتونه می‌شود. فقط باید در نسبت‌ها دقت لازم را داشته باشید. چرا که اگر مقدار سریش کمتر از حد استاندارد شود؛ بتونه گیرایی لازم را نخواهد داشت و باکوچک‌ترین تماس کنده می‌شود.

اجرای رنگ پوششی روی ام‌دی‌اف خام

همانطور که اشاره شد بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی MDF خام رنگ‌های پوششی است. این رنگ‌ها را می‌توانید در ترکیب با طرح‌های موج مصنوعی چوب نیز روی سطح کابینت پولیشی اجرا کنید. اگر مقدار سریشی که ببرای تهیه بتونه استفاده می‌کنید زیاد باشد؛ سنباده‌کاری دشوار می‌شود. ابتدا باید سریش را به پودر بتونه اضافه کرده و سپس آن را با استفاده از آب به یک خمیر نرم تبدیل کنید. با ورز دادن می‌توانید متوجه شوید که بتونه سفت است یا نرم. اگر خمیر سفت بود به آن کمی آب اضافه کنید؛ اگر شل بود مقدار پودر مل را افزایش دهید. بعد از ورز دادن کامل، روی خمیر را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا حین کار خشک نشود. هر بار به میزانی که بتونه نیاز دارید با استفاده از لیسه از آن برداشته و روی ام‌دی‌اف را بتونه‌کاری کنید.

ضخامت لایه بتونه تا حدود زیادی به کیفیت MDF بستگی دارد. به عنوان مثال ورق نئوپان را باید به صورتی بتونه‌کاری کنید که بعد از سنباده زدن اصلا سطح نئوپان مشخص نباشد. لبه‌ها و قسمت‌های ابزار خورده را نیز به صورت ماستیک بتونه‌کاری کنید.

پوشش مقطع ام‌دی‌اف خام با بتونه مل و سریش

چون سطح MDF متخلخل است بهتر است قبل از رنگ‌کاری با بتونه مل و سریش پوشانده شود. ضمن اینکه محل‌های اتصال نیز معمولا اختلاف سطح دارند. این اختلاف سطح را می‌توانید با استفاده از ماشین سنباده لرزان یا تخته پوست از بین ببرید. اگر قسمت‌هایی از کار ابزار خورده باشد؛ باید سطح آن را توسط سنباده تا جای ممکن پرداخت کرد و صیقل داد. در مرحله بعدی بتونه ساخته شده از مل و سریش را با استفاده از انگشت روی سطح بتونه‌کاری شده بمالید و بعد از خشک شدن پرداخت کنید. برای بهتر شدن نتیجه کار می‌توانید در صورت نیاز بتونه‌کاری را تجدید کنید.

پرداخت بتونه خشک شده روی ام‌دی‌اف خام

برای پرداخت سطح ام‌دی‌افی که بتونه شده می‌توانید از تخته پوست یا سنباده دستی ۱۲۰ و ۱۵۰ استفاده کنید. البته برای این کار تخت پوست بهتر است. بعد از اتمام سنباده‌زنی با استفاده از باد گرد و خاک را از روی سطح برداشته و هر جا که نیاز به بتونه‌کاری یا پرداخت داشت را مجددا بتونه بزنید و سنباده بکشید.

اجرای انواع رنگ روی ام‎‌دی‌اف خام

اجرای انواع رنگ روی ام‎‌دی‌اف خام

در روند آموزش رنگ پولیشی کابینت هیچ مرحله‌ای به اندازه بتونه‌کاری مهم نیست. بعد از اینکه بتونه را اعمال و سپس پرداخت کردید می‌توانید از رنگ‌های مختلف از جمله رنگ‌های فوری مخصوص چوب، رنگ‌های فوری خودرویی، رنگ‌های اکریلیک و پایه آب و رنگ‌های روغنی برای پوشش سطح ام‌دی‌اف خام استفاده کنید.

رنگ کردن MDF خام با انواع رنگ فوری مخصوص چوب

از آنجایی که مهم‎ترین مشکل رنگ‌آمیزی MDF خام پرزدار شدن سطح است؛ حتما باید قبل از شروع کار برای پر کردن منافذ از سیلر استفاده کنید. سیلر نوعی رنگ فوری است که مثل بتونه می‌تواند منافذ را مسدود کرده و از جذب شدن لایه‌های بعدی رنگ جلوگیری کند.

روش ساخت سیلر

ابتدا باید مقدار مورد نیاز از سیلر را درون ظرفی ریخته سپس آن را با یکی از تینرها شماره ۱۰۰۰۰.۱۲۰۰۰، ۱۵۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ مخلوط کنید. این اعداد نشان‌دهنده قدرت حل‌کنندگی تینر هستند و هر چقدر بیشتر باشند؛ راحت‌تر می‌توانند رنگ را در خود حل کنند. این نکته مهم را نیز فراموش نکنید که هر چقدر سیلر بیشتری جذب ام‌دی‌اف شود؛ کیفیت نهایی رنگ بهتر خواهد شد. به همین خاطر بهتر است از تینرهای قوی مثل ۱۵۰۰۰ استفاده شود.

نسبت سیلر با تینر چقدر باید باشد؟

بهترین نسبت سیلر به تینر ۱ به ۲ یا ۳ است. یعنی هر چقدر سیلر می‌ریزید باید ۲ تا ۳ برابر آن از تینر به عنوان حلال استفاده کنید. برای اینکه نسبت به غلظت مناسب این محلول مطمئن شوید کافیست همزن را از ترکیب خارج کنید. اگر تمام سیلر رقیق شده به راحتی از روی همزن به داخل ظرف برگشت و هیچ سیلری روی همزن باقی نماند یعنی ترکیب را درست تهیه کرده‌اید.

چند دست سیلر باید روی MDF بزنیم؟

بهتر است حداقل ۲ تا ۳ دست سیلر روی کار بزنید تا کاملا آماده و مهیای پذیرش رنگ شود. بعد از اتمام هر لایه باید صبر کنید تا تینر کاملا تبخیر شده و سیلر خشک شود.

سنباده‌ زدن سیلر

بعد از هر دست سیلر باید با استفاده از یک سنباده نرم مثل سنباده ۲۲۰ روی آن را به آرامی سنباده بزنید. این کار را انقدر تکرار کنید که سطح MDF کاملا صیقلی و به اصطلاح صابونی شود. هنگام پاشش سیلر روی قسمت‌هایی مثل مقطع ام‌دی‌اف باید بیشتر دقت کنید. سیلر بعد از سنباده‌کاری گرد سفیدی از خود به جای می‌گذارد. این گرد را باید با استفاده از دستمال یا باد از روی سطح پاک کنید.

اجرای رنگ روی MDF خام

همانطور که اشاره شد؛ رنگ‌های پاششی فوری بهترین رنگ برای پوشش سطح MDF هستند. فقط کافیست نسبت یک به یک از این رنگ‌ها را با تینر رقیق کرده و سپس با استفاده از پیستوله روی سطح کار پخشش کنید. می‌توانید برای زیبایی بیشتر کار، این مرحله را دو بار تکرار کنید. در نهایت هم از یک وارنیش مانند کیلر، پلی استر یا کیلر خودرویی برای پوشش نهایی و یا براق کردن MDF استفاده کنید. برای جلوگیری از پرزی شدن رنگ و افزایش کیفیت آن، بعد از این پوشش نهایی، سطح کار را با استفاده از سنباده نرم ۴۰۰ به آرامی سنباده‌زنی کنید.

آموزش رنگ پولیشی کابینت MDF

آموزش رنگ پولیشی کابینت MDF خام با رنگ فوری خودرویی

رنگ‌های خودرویی نسبت به رنگ‌های فوری مخصوص چوب کیفیت بیشتری دارند. برای جلوگیری از جذب و نفوذ این رنگ‌ها باید قبل از اجرای لایه نهایی از یک پیش رنگ استفاده کنید. البته از سیلر هم می‌توان برای پر کردن منافذ چوب استفاده کرد. اگر می‌خواهید MDF کمی در برابر رطوبت مقاوم شود می‌توانید به جای سیلر از بتونه فوری برای پوشش‌دهی آن استفاده کنید. برای استفاده از تینر فوری ابتدا باید آن را کمی رقیق کرده و روی MDF بپاشید سپس با استفاده از سنباده ۲۲۰ سطح روی کار را سنباده نرم بزنید.

رنگ کردن ورق PVC

روکش PVC نوعی روکش ضد آب است و برای ساخت کابینت زیر سینک ظرفشویی و روشویی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در مراحل آموزش رنگ پولیشی‌ ام دی اف با روکش PVC ابتدا باید حفره‌های سطح کار با استفاده از بتونه مل و سریش یا بتونه کناف بتونه‌کاری شده و سپس روی آن از بتونه فوری به صورت پاششی استفاده شود. بعد از این مرحله باید رنگ را با کیلرهای خودرویی رقیق کرده و روی MDF روکش PVC بپاشید. این مدل کیلر باعث براق‌تر و مقاوم‌تر شدن رنگ می‌شود.

آموزش رنگ پولیشی‌ ام دی اف خام با رنگ‌ های روغنی

اگر رنگ‌تان از دسته رنگ‌های روغنی است؛ باید بعد از اجرای بتونه مل و سریش لایه‌ای از بتونه فوری را اعمال کنید. سپس رنگ روغنی مورد نظر را با تینر روغنی یا بنزین رقیق کرده و با قلمو یا پیستوله روی MDF بپاشید. این نکته مهم را فراموش نکنید که رنگ‌های روغنی نسبت به رنگ‌های فوری دیرتر خشک می‌شوند و در مرحله اجرا آن‌ها باید به ضخامت لایه‌ها توجه کرد.

آموزش رنگ پولیشی‌ ام دی اف به روش موج مصنوعی چوب

ام‌دی‌اف خام طرح و نقشی ندارد؛ به همین خاطر می‌توانید با تکنیک‌های مختلف روی آن طرح ایجاد کنید. یکی از محبوب‌ترین روش‌های ایجاد طرح، طرح موج مصنوعی چوب است. برای ایجاد طرح چوب می‌توانید از شابلون‌های مخصوص این کار استفاده کنید. رنگ‌های فوری خیلی رقیق شده و یا شاپان مناسب‌ترین گزینه برای اجرای طرح روی رنگ‌های پوششی هستند. ابتدا باید اجازه دهید رنگ زمینه کاملا خشک شود. سپس با استفاده از یک دستمال نرم شاپان و بعد شابلون موج مصنوعی را مرحله‌به‌مرحله و کنار هم روی سطح کار بکشید تا موج چوب روی سطح کار نقش ببندد.

آموزش رنگ کردن MDF خام با رنگ‌ های اکرلیک و پایه آب

رنگ‌های اکریلیک چسبندگی زیادی ندارند و نمی‌توان در کنار آن‌ها از سیلر استفاده کرد. بنابراین بعد از بتونه‌کاری با مل و سریش، باید رنگ اکریلیک را به طور مستقیم روی کار اجرا کنید. این لایه نقش آستر را بازی می‌کند. بعد از خشک شدن این آستر باید لایه‌های دیگر را اجرا کرده و در نهایت برای تثبیت رنگ از یک وارنیش مانند کیلر، پلی استر و یا کیلر خودرویی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...