Search
Close this search box.

آشنایی با انواع کابینت از لحاظ جنس کدام کابینت بهتر است؟

انواع کابینت

کابینت فلزی

تا یک یا دو دهه پیش بخش زیادی از کابینت‌های موجود در بازار به‌طور کامل از فلز ساخته می‌شدند. کابینت‌های فلزی قیمت پایینی داشتند و درنتیجه بخش زیادی از تقاضای بازار را به خود اختصاص می‌دادند. با این حال، این کابینت‌ها از ظاهر چندان زیبایی برخوردار نبودند و به دلیل محدودیت در اجرای طرح‌های هنری بر روی آن‌ها، معمولاً ظاهری ساده داشتند. نیاز به رنگ‌آمیزی و زنگ‌زدگی نیز از دیگر معضلات کابینت‌های فلزی محسوب می‌شدند. باروی کار آمدن MDF، کابینت‌های فلزی محبوبیت خود را از دست دادند هرچند برای کاهش قیمت کابینت MDF بدنه آن‌ها را همچنان از فلز می‌سازند.

امروزه شاخه‌ای از کابینت‌های فلزی به‌طور کامل از استیل ساخته می‌شوند. خاصیت ضد زنگ این فلز به همراه سطح صیقلی و درخشان آن سبب شده تا کابینت‌های استیل یکی از گزینه‌های منطبق با دکوراسیون‌های مدرن باشد.

انواع کابینت فلزی بر اساس جنس مواد اولیه‌ای که در تولید آنها به کار برده می‌شود عبارتند از:

  • کابینت فلزی ورق سیاه (فولاد خام)
  • کابینت فلزی گالوانیزه
  • کابینت فلزی استیل
  • کابینت فلزی مسی

این 4 محصول از جهات مختلف، چه ویژگی‌های فنی و چه نمای ظاهری، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. البته با ورود مدل‌های جدید کابینت به بازار، امروزه دیگر کابینت‌های ساخته شده از ورق سیاه و کابینت‌های گالوانیزه در بازار محبوبیت ندارند؛ اما کابینت‌های استیل در شرایط و محیط‌های خاص بسیار کاربردی هستند.

انواع کابینت فلزی جدید

از بین این 4 مدل کابینت فلزی، کابینت‌های ساخته شده از ورق استیل و ورق مس مدل‌های بسیار جدیدتری هستند که به عنوان جایگزین دیگر مدل‌ها از آنها در بازار یاد می‌شود. مزایا و معایب این محصولات به شدت وابسته به جنس و کیفیت ورقی است که در پروسه تولید از آن استفاده شده است. به عنوان مثال ورق استیل خاصیت ضد زنگ دارد و ماده اولیه بسیاری خوبی برای جلوگیری از رشد میکروب، قارچ و کپک است. این در حالی است که مس خواص دیگری داشته و از نظر زیبایی نسبت به دیگر محصولات مشابه جذاب‌تر است. گرچه کابینت‌های مسی طرفداران خاص خود را دارند؛ اما حجم فروش آنها به نسبت دیگر مدل‌ها کمتر است. این در حالی است که کابینت‌های استیل بیشتر برای آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد دارد.

کابینت ممبران

یکی از جدیدترین انواع کابینت آشپزخانه که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده؛ کابینت ممبران یا همان وکیوم است. برای ساخت این مدل کابینت، ورق‌های خام MDF را با نوعی روکش در طی یک فرآیند خاص پوشش می‌دهند و یا در اصطلاح وکیوم می‌کنند. بنابراین مغزی کابینت ممبران مانند مغزی انواع کابینت نئوکلاسیک از جنس ام‌دی‌اف است. به همین خاطر قیمت این محصول نسبت به برخی از انواع کابینت لوکس ارزان‌تر می‌باشد. این مدل کابینت را هم می‌توان با سبک کلاسیک و هم با سبک‌های مدرن تولید کرد. تنوع بالا، قابلیت ابزارخوری و تراش‌کاری و همچنین قیمت مناسب از جمله مهم‌ترین مزایای کابینت‌های ممبران هستند. البته این محصولات زیبا و شکیل دارای معایبی از جمله مقاومت کم در برابر نور خورشید و جدا شدن روکش از روی بدنه به دلیل قرار گرفتن چسب در معرض حرارت نیز می‌باشند.

کابینت‌های چوب

کابینت‌های چوبی از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و البته زیبایی خیره‌کننده‌ای هم به آشپزخانه می‌بخشند. کابینت‌های تمام چوب معمولاً در آشپزخانه‌هایی با دکوراسیون کلاسیک و روستیک استفاده می‌شوند. با این حال، نقص‌هایی مانند گره‌ها و شکاف‌های طبیعی چوب می‌توانند بر طراحی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. همچنین عوامل متعددی نظیر رطوبت یا موریانه همواره کابینت‌های چوبی را تهدید می‌کند. هرچند امروزه اقداماتی برای مقاومت کابینت‌های چوبی در برابر موریانه انجام می‌شود.

کابینت روکش چوب

کابینت روکش چوب

برای افرادی که علاقمند به زیبایی طبیعی چوب هستند اما توان خرید کابینت‌های تمام چوب را ندارند؛ نوعی محصول در بازار وجود دارد که به آن کابینت روکش چوب گفته می‌شود. بدنه این کابینت‌ها از ورق باکیفیت MDF ساخته شده که با لایه نازکی از روکش چوب پوشانده شده است. کابینت روکش چوب در مقایسه با کابینت های گلاس و مدل‌های ساخته شده از فرآورده‌های چوبی گران‌تر است؛ اما ظاهری جذاب‌تر و نزدیک‌تر به چوب دارد. همانطور که اشاره شد؛ کابینت روکش چوب به دلیل ساخت یونیت یا همان اسکلت کار با MDF به نسبت کابینت‌های تمام چوب که بدنه آنها نیز از جنس چوب طبیعی است ارزان‌تر است. از بین روکش‌های متنوع، روکش چوب بلوط و ملچ طرفدار بیشتری دارند. کابینت‌های روکش چوب بعد از ساخت باید توسط رنگ پلی استر که بخش زیادی از هزینه تولید را شامل می‌شود پوشش داده شوند.

کابینت‌های پلی وود

پلی وود یا کامپوزیت‌های چوبی پلاستیکی از صفحات چوبی فشرده‌شده با رزین ساخته می‌شوند. این ماده اگرچه کمی گران‌قیمت است اما فواید زیادی در آشپزخانه به همراه دارد. کابینت‌های پلی وود در برابر آب و رطوبت کاملاً مقاوم هستند و استحکام بالایی در برابر ضربات و فشار فوقانی دارند. کابینت پلی وود در بازار با نام کابینت ضد آب نیز شناخته می‌شود و به نسبت کابینت‌های چوبی ارزان‌تر است.

کابینت پلی گلاس

پلی گلاس به نوعی از MDF گفته می‌شود که بعد از روکش شدن با ملامینه، با لایه‌ای از پلی استر نیز پوشانده می‌شود. بنابراین مغزی این نوع کابینت از جنس MDF است که هر دو طرف آن یک لایه ملامینه و یک لایه ۷۵ میکرونی از پلی استر وجود دارد. کابینت پلی گلاس از نظر براقیت شبیه به کابینت های گلاس است و ظاهری شبیه به شیشه دارد؛ اما نسبت به شیشه سبک‌تر و محکم‌تر است. رنگ نهایی بدنه این مدل از کابینت‌ها توسط رنگ لایه ملامین که روکشی از پلی استر روی آن کشیده شده است تعیین می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت کابینت‌های پلی گلاس، عدم تغییر رنگ در ورق‌های ملامین و پلی گلاس است. ضمن اینکه مقاومت این مدل کابینت بسیار بالاست و شما می‌توانید به راحتی سطح آن را بدون خراش با اسفنج یا اسکاچ تمیز کنید.

کابینت ملامینه

کابینت ملامینه بین انواع کابینت لقب ارزان‌ترین محصول را یدک می‌کشد. این مدل کابینت با استفاده از ورق‌های ملامینه تولید شده که مغز آن از جنس نئوپان و روکش آن از لایه نازکی به نام ملامینه است. این لایه با وجود اینکه نازک است؛ خاصیت ضد خش دارد. تنها نقطه ضعف کابینت‌های ملامینه این است که مغزی نئوپان آنها در برابر رطوبت و تماس با آب بسیار حساس است. بنابراین توصیه می‌شود بیشتر در مکان‌هایی که رطوبت در آنجا کم است از این جنس متریال برای ساخت کابینت استفاده شود.

کابینت ملامینه

کابینت MDF

ام دی اف از الیاف کوچک چوبی ساخته‌ شده که با کمک رزین های داغ به هم فشرده می‌شوند. با ورود مواد جدید به صنعت کابینت سازی، در حال حاضر MDF از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و به‌ نوعی اقتصادی محسوب می‌شود. ازآنجایی ‌که MDF یک چوب مصنوعی یا مهندسی است، شانس بیشتری برای مقاومت در برابر رطوبت و موریانه‌ها دارد. مزیت بزرگ ام دی اف، تنوع رنگ و شکل آن است که سازگاری با سبک‌های مختلف آرایه‌گری را ممکن می‌کند.

کابینت پلی اورتان

واژه پلی اورتان که در نام کابینت‌های پلی اورتان وجود دارد به جنس بدنه محصول اشاره ندارد؛ بلکه به نوع رنگی که برای تولید این سبک کابینت استفاده می‌شود مربوط است. جنس بدنه کابینت پلی اورتان از MDF خام است که روکش خاصی روی آن وجود ندارد. برای اینکه بدنه مقاوم شود؛ لایه‌ای از رنگ بسیار باکیفیت، مقاوم و ماندگار به نام پلی اورتان روی آن اعمال می‌شود. این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ‌هایی که در صنعت کابینت‌سازی برای تولید انواع کابینت کاربرد دارد مقاوم‌تر است. رویه داخلی این کابینت‌ها نیز با روکشی به رنگ سفید پوشانده می‌شود.
روکش پلی اورتان علاوه بر مزایای مطرح شده؛ باعث کاهش فرسودگی کابینت نیز می‌شود. ضمن اینکه تنوع رنگ در پالت این محصول به شدت بالاست و مشتریان می‌توانند از طیف رنگی متنوع آن برای ساخت کابینت منازل خود استفاده کنند و ظاهری جذاب و دلنشین به دکوراسیون داخلی آشپزخانه بدهند. رنگ پلی اورتان باید به صورت چند مرحله‌ای روی بدنه اعمال شود. هر چقدر لایه‌های این رنگ بیشتر باشد؛ کیفیت و ماندگاری بدنه نیز بیشتر خواهد شد. اما اگر تعداد لایه‌های رنگ اعمال شده روی بدنه کابینت پلی اورتان کمتر از حد معمول باشد؛ بدنه با چند ضربه ساده دچار خراش یا پریدگی رنگ شده و مغزی در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. بنابراین کیفیت و دوام کابینت پلی اورتان رابطه مستقیمی با تعداد لایه‌های رنگی که روی آن اعمال می‌شود دارد.

کابینت‌های گلاس High Gloss

شباهت ساختاری زیادی به ام دی اف دارد. این ماده از یک مغزی MDF با روکش پلکسی گلاس ساخته می‌شود و سطحی بسیار شفاف دارد. کابینت های گلاس در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت هوا، آب و موریانه مقاوم است و البته قیمت بیشتری از  MDF  دارد. همین روکش پلاستیکی موجب تنوع رنگ بالای‌های گلاس هم می‌شود. البته معمولاً برای کاهش قیمت ورق‌های High Gloss  تنها از یک سمت آن‌ها را باروکش پلکسی گلاس می‌پوشانند و از سمتی که در داخل کابینت قرار دارد تنها از روکش ملامینه برخوردار است.

 

کابینت‌های PVC

پی‌وی‌سی ماده‌ای پلاستیکی و ارزان ‌قیمت است که پیش از کابینت سازی تقریباً در تمام بخش‌های صنعت ساختمان مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. کابینت‌های PVC در مقایسه با MDF از تنوع رنگ بالاتر، طول عمر بیشتر، وزن کمتر و قابلیت ساخت و نصب راحت‌تری برخوردارند. افزون بر این، PVC ها به نسبت کابینت‌های چوبی از مقاومت بیشتری در برابر فشار و ضربات برخوردارند و عایق حرارتی خوبی هم محسوب می‌شوند. ضد خش بودن و مقاومت در برابر رطوبت و آب نیز از دیگر ویژگی‌های کابینت پی‌وی‌سی هستند. هرچند به عقیده برخی کابینت پی وی سی از زیبایی کمتری نسبت به کابینت‌های چوبی و استیل برخوردار است.

انواع کابینت

 کدام جنس کابینت بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال که از بین انواع کابینت کدامیک بهتر است؛ باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شود. ترجیحات شخصی، سلیقه مشتری، میزان بودجه، فضای آشپزخانه و… از جمله عواملی هستند که کارشناسان با در نظر گرفتن آنها می‌توانند پاسخ دقیقی به این سوال بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...