Search
Close this search box.

نحوه نصب دستگیره ال مخفی کابینت با ساده ترین روش

نحوه نصب دستگیره ال مخفی کابینت

دستگیره مخفی به نوعی از دستگیره مدرن گفته می‌شود که داخل کابینت نصب شده و نمای بیرونی ندارد. طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت متفاوت از دستگیره‌های معمولی است. در این پست به شما آموزش می‌دهیم که چطور این دستگیره جدید را با ساده‌ترین روش ممکن نصب کنید و چه نکاتی را در زمان خرید آن مد نظر قرار دهید.

انواع دستگیره مخفی کابینت

دستگیره‌های مخفی در ابعاد، اشکال و با متریال مختلف مانند چوب، آلومینوم و دیگر مواد تولید شده و هر کدام کاربرد مشخصی دارند. محصولات زیر پرکاربردترین دستگیره‌ های مخفی هستند که قابلیت نصب روی انواع کابینت را دارند:

  • دستگیره L شکل که برای درب‌های بلند کارایی دارد
  • دستگیره U شکل که بیشتر روی کشوها نصبش می‌کنند
  • دستگیره H شکل که مانند دستگیره L برای نصب روی درب‌های بلند مناسب است
  • دستگیره متر با سایز استاندارد به نوعی از دستگیره گفته می‌شود که به اندازه‌های خاصی از قبل برش خورده و برای نصب روی کشوها آماده می‌شود
  • دستگیره پنهان پروفیلی
  • دستگیره پروفیلی بیرونی

دستگیره ال مخفی کابینت چیست؟

دستیگره L مخفی از نظر فنی جزء دستگیره‌های شاخه‌ای پرکاربرد طبقه‌ بندی شده که بیشتر از آن برای تجهیز درب‌ها و کشوهای زمینی استفاده می‌شود. بهترین مکان برای نصب این دستگیره، قسمت بالایی کابینت‌ های زمینی، حد فاصل بین درب و صفحه کابینت است. این مدل دستگیره بعد از نصب مثل یک خط افقی در بالای کابینت‌های زمینی دیده می‌شود. این محصول ظاهری کاملا متفاوت نسبت به دستگیره‌ های معمولی دارد؛ اما در طرح‌های متنوع تولید و آماده فروش به بازار می‌شود. به همین خاطر نمی‌ توان گفت که دستگیره مخفی فقط مخصوص کابینت‌ های مدرن است. فلز آلومینوم بهترین متریال برای ساخت دستگیره مخفی L محسوب می‌شود.

نحوه نصب دستگیره ال مخفی کابینت به چه صورت است؟

در این بخش به صورت کامل روش نصب دستگیره مخفی کابینت L را توضیح می‌دهیم. ابتدا برای نصب باید سطح مقطع دستگیره را در بدنه یونیت برش بزنید. سپس دستگیره را به کمک اتصالات L شکل به بدنه متصل کنید. بعد از نصب، دستگیره به صورت ثابت درست پشت درب قرار می‌گیرد. برای اینکه جای دست برای باز کردن کابینت وجود داشته باشد باید درب را از قسمتی که دستگیره نصب شده است کمی کوتاه کنید.

نصب دستگیره مخفی کابینت توکار

روش نصب دستگیره مخفی کابینت توکار

دستگیره‌های مخفی توکار در سه شکل مستطیلی، مربعی و گرد در بازار وجود دارند. شکل مستطیلی این محصول نصب راحت‌تری نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. قسمت بزرگ این دستگیره داخل درب و قسمت دیگر آن از بیرون قابل مشاهده است. هدف از طراحی قسمت بیرونی این محصول پنهان کردن پیچ‌هایی است که برای نصب قسمت داخلی استفاده می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی بین دستگیره‌های توکار مستطیلی با محصولاتی که به شکل مربعی یا گرد طراحی می‌شوند؛ محل قرارگیری دست در زمان باز کردن درب کابینت است.

اگر دستگیره توکاری که خریده‌اید چوبی مربع یا گرد است؛ برای نصب باید اولین سوراخ را در پنجره کابینت به وسیله مته گاز ایجاد کنید. اندازه این سوراخ به اندازه دستگیره بستگی دارد. دستگیره‌های گرد کوچک به سوراخی با سایز 35 میلی‌متر و دستگیره‌های بزرگ به سوراخی بیش از 60 میلی‌متر نیاز دارند. بعد از اینکه این سوراخ را ایجاد کردید می‌توانید دستگیره را با استفاده از پیچ سر جای خودش ثابت کنید. اکثر دستگیره‌ ‎های مخفی به کمک دو پیچ روی بدنه درب کابینت نصب می‌شوند. برای نصب دستگیره مخفی نیاز به ایجاد فضایی در درب کابینت برای برقراری ارتباط بین قطعات مختلف این محصول دارید. از آنجایی که اغلب کابینت‌ ها دارای برجستگی هستند؛ دستگیره‌ های مخفی مستطیل شکل را باید با استفاده از دستگاه CNC نصب کرد.

نحوه نصب دستگیره های معمولی به ساده‌ترین روش ممکن

برای نصب دستگیره‌های معمولی نیاز به متر، مداد و مته دارید. در قدم اول باید جای نصب دستگیره را روی درب تعیین کنید. دستگیره‌ای که به صورت استاندارد روی درب نصب شده است باید حداقل 2.5 سانتی‌متر از لبه درب فاصله داشته باشد. فاصله بالای دستگیره با لبه افقی درب یا همان فاصله عمودی دستگیره باید طوری تعیین شود که دسترسی راحتی داشته باشد. بعد از علامت‌گذاری فواصل عمودی و افقی روی درب، دستگیره را در محل تعیین شده بگذارید و محل پیچ‌ها را با استفاده از مداد مشخص کنید. برای اینکه کارتان راحت شود جای پیچ‌ها را ابتدا با کمی میخ کمی سوراخ کرده و سپس با مته آن را کمی گشاد و عمیق کنید. بعد از سوراخ کردن درب، پیچ‌های دستگیره را پشت آن قرار داده و دستگیره را با بستن پیچ‌ها سر جای خودش نصب کنید.

اندازه دستگیره کابینت را چگونه تشخیص دهیم؟

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در نحوه نصب دستگیره ال مخفی کابینت انتخاب دستگیره‌ای است که از نظر ابعاد مناسب باشد. اگر کابینت‌ های آشپزخانه قدیمی باشد و فقط قصد داشته باشید دستگیره‌های آن را تعویض کنید؛ برای انتخاب دستگیره‌ای با سایز مناسب با مشکل مواجه نخواهید شد. اما اگر کابینت‌ های منزلتان جدید است و قصد دارید برای آنها دستگیره بخرید؛ باید به اندازه درب‌ها و کشو ها توجه کنید. درب‌های بزرگ به دستگیره‌های بلند و دو پیچ نیاز دارند.

برای کابینت‌ های زمینی کوچک نیز می‌توانید از دستگیره‌ های تک پیچ استفاده کنید. علاوه بر توجه به ابعاد درب، سایز دستگیره به نوع محصول نیز بستگی دارد. به عنوان مثال سایز دستگیره‌ های مخفی باید بر اساس ضخامت ورقی که درب از آن ساخته شده و دستگیره‌های توکار نیز بایستی بر اساس ظاهر محصول انتخاب شوند. پس باید دقت کنید که کابینت های گلاس یا کابینت ممبران و … شما دارای چه ضخامتی هستند.

یک نکته مهم در مورد طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت

برای اینکه بتوانید به ساده‌ترین شکل ممکن کابینت‌ ها را به دستگیره مجهز کنید؛ باید در فرآیند انتخاب دستگیره و نصب آن حوصله به خرج بدهید. همانطور که مشاهده کردید؛ طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت دارای مراحل مختلفی است؛ اما دقت در هیچ کدام از این مراحل به اندازه مرحله سوراخ‌کاری از اهمیت برخوردار نیست. چرا که اگر سوراخ را در محل نامناسب ایجاد کنید دیگر راه برگشت ندارید و ترمیم درب کار سختی است. ضمن اینکه بهتر است مدل دستگیره کابینت را بر اساس ابعاد آشپزخانه و طرح کابینت انتخاب کنید. در این مقاله از وبسایت چوبین دکور سعی کردیم تمام نکات و نحوه نصب دستگیره ال مخفی کابینت را به صورت کامل برای شما شرح دهیم. اما باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که هیچ چیز به اندازه انتخاب دستگیره‌ای که با ابعاد درب تناسب دارد نمی‎‌تواند روی نتیجه کار شما تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...