Search
Close this search box.

رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری و بدون اسپری با کمترین هزینه

رنگ كردن ام دي اف روكش دار با اسپری

MDF نوعی فرآورده چوبی است که امروزه در تمامی صنایع چوبی از تولید مبلمان گرفته تا کابینت‌سازی کاربرد دارد. سطح روی این ورق‌ها را می‌توان با استفاده از انواع روکش پوشش داد. محصولی خروجی از این فرآیند MDF روکش‌دار نامیده می‌شود. اگر این روکش بعد از مدتی دچار خط و خش شود؛ می‌توان روی آن را با استفاده از اسپری مجددا رنگ‌آمیزی کرد. در این مقاله از چوبین دکور مراحل اصلی رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری را توضیح داده‌ایم.

یک نکته مهم در مورد رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری

از آنجایی که ورق MDF رطوبت را جذب می‌کند؛ قبل از هر کاری باید آن را آب‌بندی کنید. شما می‌توانید با استفاده از اعمال یک لایه رنگ آستری یا پرایمر این کار را به راحتی انجام دهید. رنگ‌هایی که با اسپری قابل اجرا روی MDF هستند بر اساس حلال به دو دسته پایه آب و پایه روغن تقسیم می‌شوند. رنگ‌هایی که پایه روغنی هستند نسبت به محصولات پایه آب درخشندگی بیشتری دارند و گزینه مناسب‌تری برای پوشش سطح ورق‌های MDF محسوب می‌شوند.

راهنمای جامع رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری

کار کردن با هر نوع اسپری رنگی نیاز به مهارت دارد؛ چرا که هنگام فشار دادن اهرم اسپری معمولا رنگ یکنواخت از آن خارج نمی‌شود و برای یکدست شدن رنگ باید کنترل زیادی روی حرکت دست داشته باشید. به طور کلی اگر ام‌ای‌افی که قصد رنگ کردن آن را دارید به صورت ورق‌های جداگانه باشد کارتان راحت می‌شود. اما اگر هدف‌تان رنگ کردن ام دی افی است که به صورت کمد یا کابینت ساخته شده باشد باید دقت زیادی به خرج دهید. مهم‌ترین نکاتی که می‌توان در قالب راهنمای رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  • رنگ کردن ام‌دی‌اف روکش‌دار و بدون طرح ساده‌تر از رنگ کردن ام‌دی‌اف طرح‌دار است.
  • درست است که ابزار اصلی برای انجام این کار اسپری رنگ است؛ اما به ابزارهای دیگری نیز نیاز دارید که باید حتما دم دست تان باشد.
  • هر قسمت از ام‌دی‌اف که دوست ندارید رنگ شود را با استفاده از روزنامه باطله بپوشانید.
  • رنگ‌های لاتکسی و روغنی دو مدل رنگ بسیار کاربردی برای رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری هستند.
  • چسبندگی رنگ‌های لاتکسی که 100 درصد اکریلیک دارند بیشتر است.
  • رنگ‌های روغنی هم خاصیت ضد لک دارند و هم یکدست‌تر و یکنواخت‌تر روی سطح ام‌دی‌اف پخش می‌شوند. بنابراین بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی کابینت های ام دی اف روکش شده محسوب می‌شوند.
  • هنگام استفاده از اسپری در فضای بسته حتما درب‌ها را باز بگذارید و از ماسک مخصوص رنگ‌آمیزی استفاده کنید.

چطور می‌توانیم MDF روکش‌دار را رنگ کنیم

چطور می‌توانیم MDF روکش‌دار را رنگ کنیم؟

اصلی‌ترین فاکتوری که کیفیت رنگ‌آمیزی در روش استفاده از اسپری را مشخص می‌کند؛ نوع روکش ورق است. در واقع قبل از هر کاری باید بدانید که روکش ام‌دی‌افی که قصد رنگ کردنش را دارید از چه نوعی است. روکش لمینت و چوب خیلی راحت‌تر از سایر روکش‌ها رنگ می‌شوند. این در حالی است که برخی از روکش‌های پلاستیکی در برابر پذیرش رنگ مقاوم‌تر هستند و باید از تکنیک خاصی برای رنگ‌آمیزی آنها استفاده کرد. اما به طور کلی و فارغ از نوع ورق و جنس روکش آن، مراحل رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری به صورت زیر است:

  • در مرحله اول باید سطح ام‌دی‌اف را با استفاده از سمباده صاف و صیقلی کنید. هر چقدر مرحله سمباده‌زنی را با دقت بیشتری انجام دهید؛ رنگ بهتر روی آن می‌نشیند.
  • بعد از اتمام سمباده‌زنی باید MDF را با استفاده از دستمال یا برس مخصوص عاری از گرد و خاک کنید.
  • در مرحله بعدی باید رنگ را آماده کنید. در زمان خرید رنگ برای رنگ‌آمیزی MDF به کیفیت محصول دقت کنید. ضمن اینکه تن رنگی که انتخاب می‌کنید نیز باید تا جای ممکن با دکوراسیون منزل‌تان هماهنگ باشد.
  • اگر وضعیت وسیله ام‌دی‌افی که قصد رنگ کردن آن را دارید وخیم است و زیاد زدگی و لکه دارد؛ باید لایه اول را به صورت کم رنگ و آستری اجرا کنید.
  • بعد از اجرای لایه آستری باید صبر کنید تا سطح ام‌دی‌اف کاملا خشک شود و سپس لایه بعدی را اجرا کنید.

رنگ‌های لعاب، اکریلیک و اسپری روی ام‌دی‌اف روکش شده بهترین نتیجه را از خود به جای می‌گذارند. البته این رنگ‌ها را با استفاده از تکنیک‌های دیگری نیز می‌توانید برای رنگ‌آمیزی MDF روکش شده استفاده کنید؛ اما اسپری بهترین روش پاشش رنگ روی هر نوع ورق ام‌دی‌افی است. اگر کمی مهارت در استفاده از اسپری داشته باشید؛ رنگ کردن ام دی اف روکش دار با اسپری کار زیاد سختی به نظر نمی‌رسد. فقط باید به این نکته مهم توجه کنید که استفاده از اسپری در فضای بسته ممکن است برای سلامت شما مضر باشد. بنابراین تا جای ممکن حتما تمامی مراحل رنگ‌آمیزی را در فضای باز انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...