Search
Close this search box.

ترفندهای از بین بردن لکه سوختگی از روی کابینت

ترمیم سوختگی کابینت

از بین بردن آثار سوختگی از روی صفحه کابینت می‌تواند کار مشکلی باشد. فرقی نمی‌کند که این سوختگی بر اثر چه چیز ایجاد شده است؛ در هر حال احتمال ترمیم آن بستگی به میزان و عمق سوختگی دارد. معمولا از آنجایی که اغلب گذاشتن قابلمه یا ماهی‌تابه خیلی داغ باعث سوختگی صفحه روی کابینت می‌شود؛ شما می‌توانید با روش‌های مختلف و بعضا خانگی آن را از بین ببرید. اما اگر سوختگی آنقدر عمیق باشد که به جای ایجاد یک تغییر رنگ ساده، به عمق صفحه نفوذ کرده باشد؛ ممکن است تعویض آن راهی هوشمندانه‌تر از ترمیم جای سوختگی باشد. بنابراین قبل از اینکه از روش‌های زیر برای ترمیم سوختگی صفحه کابینت استفاده کنید؛ عمق و شدت آن را بررسی کرده و فقط در صورتی که احتمال می‌دهید این روش‌ها کارآمد باشد اقدام به آزمایش آنها کنید. در غیر این صورت فقط وقت‌تان هدر می‌رود.

روش‌های ترمیم سوختگی کابینت

همانطور که اشاره شد چند روش عالی وجود دارد که می‌توانید تغییر رنگ صفحه روی کابینت را با استفاده از آنها رفع کنید.

روش اول: استفاده از خمیر دندان

برای انجام این روش جهت ترمیم سوختگی روی صفحه‌های سفید رنگ کابینت به مواد زیر نیاز دارید:

  • خمیر دندان یک رنگ سفید
  • پارچه نرم
  • برس یا مسواک نرم
  • آب
  • مایع ظرفشویی
    مراحل ترمیم سوختگی صفحه کابینت با استفاده از ترکیب این مواد نیز به شرح زیر است:
    با استفاده از یک تکه پارچه نرم و مایع ظرفشویی رقیق شده در آب سعی کنید تغییر رنگ این صفحه را تا جای ممکن اصلاح کنید.
    سپس یک لایه از خمیر دندان سفید را روی جای سوختگی بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.
    بعد از آن با برس یا مسواک نرم خمیر دندان را روی صفحه پخش کنید.
    محل را با پارچه نم‌دار تمیز کنید.
    اگر اثری از لکه باقی مانده است می‎توانید مقداری محلول سفیدکننده روی پارچه بریزید و پارچه را روی سطح پهن کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.
    در صورت لزوم این مراحل را آنقدر تکرار کنید تا جای سوختگی از بین برود.
    فقط در صورتی مرحله 5 را انجام دهید که صفحه روی کابینت کاملا سفید رنگ است. در غیر این صورت استفاده از وایتکس یا محلول سفیدکننده می‌تواند باعث بدتر شدن شرایط شود.

روش دوم: استفاده از سمباده نرم

برای سطوحی که کمی مقاوم‌تر هستند و زود دچار خط و خش نمی‌شود مانند صفحه‌هایی که از سنگ طبیعی ساخته می‌شوند؛ می‌توانید از مواد زیر برای لکه‌بری از جای سوختگی استفاده کنید. دقت کنید که این روش به دلیل استفاده از سمباده، اصلا روش مناسبی برای از بین بردن لکه روی کابینت هایگلاس یا صفحه‌های MDF روکش شده نیست.

    • کاغذ سنباده نرم
    • برس نرم
    • محلول پاک‌کننده مخصوص کابینت
    • پولیش (اختیاری)با استفاده از این مواد به روش زیر می‌توانید خیلی راحت به ترمیم سوختگی صفحه کابینت بپردازید:
      ابتدا محل سوختگی را با اسپری مخصوص تمیز کردن کابینت پاک کنید. بیشتر این محلول‌ها قادرند که اثر سوختگی‌های جزئی را در همان بار اولی که استفاده می‌شوند از بین ببرند. اما اگر سوختگی و تغییر رنگ زیاد باشد؛ انجام این مرحله قبل از هر چیزی، شانس ترمیم کامل را بیشتر می‌کند.
      سپس مقداری کاغذ سنباده نرم را بردارید و به آرامی آن را روی لکه بمالید. این کار باعث می‌شود که یک لایه نازک از روی سنگ برداشته شود. فقط آنقدر سمباده بزنید که لکه از بین برود. بعد از اینکه لکه از بین رفت، به هیچ عنوان کار سمباده‌کشی را ادامه ندهید زیرا تداوم این کار باعث می‌شود صفحه خط بیفتد.
      دوباره محل را با پاک‌کننده مخصوص کابینت تمیز کنید و اگر پولیش در دسترس دارید روی آن را کمی پولیش بمالید.

سوختگی کابینت

 روش سوم: استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ماده طبیعی بسیار خوبی است که برای از بین بردن اثر اکثر لکه‌ها کاربرد دارد. برای انجام این روش ترمیم سوختگی صفحه کابینت به مواد زیر نیاز دارید:

  • جوش شیرین
  • محلول پاک‌کننده مخصوص کابینت
  • پارچه نرم
  • برس یا مسواک نرم
  • آب
  • مایع ظرفشویی
    مراحل حذف جای سوختگی از روی کابینت به کمک جوش شیرین به شرح زیر است:
    با استفاده از یک تکه پارچه نرم و مایع ظرفشویی رقیق شده شروع به از بین بردن لکه زرد سوختگی کنید. تا آنجایی که ممکن است تغییر رنگ را به این وسیله از بین ببرید.
    کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل بگیرد.
    یک لایه از این خمیر را روی جای سوختگی بمالید و به آرامی آن را با کمک دست ماساژ دهید. اگر اجازه دهید جوش شیرین چند دقیقه در تماس با لکه بماند که چه بهتر.
    ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک تکه برس یا مسواک نرم تمیز کنید. این خمیر ممکن است کمی ساینده باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی روکش کابینت، این کار را با فشار زیاد انجام ندهید.
    محل را با یک پارچه نرم آغشته شده به آب تمیز کنید.
    اگر لکه‌ای باقی مانده است سعی کنید آن را با محلول تمیزکننده کابینت از بین ببرید.
    در صورت لزوم آنقدر این مراحل را تکرار کنید تا جای سوختگی کاملا از بین برود.
    حتما بعد از تمیز شدن لکه و رضایت از کاری که انجام داده‌اید؛ روی صفحه کابینت را با کمی مایع ظرفشویی رقیق شده در آب تمیز کنید تا بقایایی از محلول پاک‌کننده باقی نماند.
    سطوح براق مانند MDFهای روکش شده با هایگلاس ممکن است با استفاده از این فرآیند کمی مات و کدر شوند. بنابراین برای از بین بردن لکه روی کابینت هایگلاس از روش‌های کم خطر دیگر استفاده کنید.

از بین بردن لکه سوختگی روی کابینت های گلاس

کابینت هایگلاس به نوعی از کابینت MDF گفته می‌شود که روکش آن با نوعی خاصی از پلیمر به نام پلی کربنات و پلی‌گلاس ساخته شده است. خاصیت اصلی این روکش براقیت و درخشندگی بالای آن است و مهم‌ترین نقطه ضعف این مدل کابینت نیز خش‌پذیری بالای روکش آن محسوب می‌شود. در واقع کابینت هایگلاس از آن دسته کابینت‌هایی است که خط و خش‌های روی آن بیشتر قدرت خودنمایی دارند. بنابراین در مقایسه با سایر مدل‌های کابینت، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. سوختگی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای کابینت‌های هایگلاس رخ دهد. در صورتی که سوختگی گسترده و شدید باشد؛ هیچ راهی به جزء تعویض روکش آن قسمت از کابینت ندارید. اما اگر تکه کوچکی به اندازه یک فندوق از صفحه روی این کابینت سوخته باشد؛ می‌توانید به کمک رنگ MDF آن را ترمیم کنید. روش کار به صورت زیر است:

  • قبل از هر اقدامی اول محل سوختگی را کاملا تمیز کنید.
  • سپس با سمباده نرم یا کاردک، آثار برجسته سوختگی را از بین ببرید.
  • مجددا باید روی کابینت را با یک تکه دستمال نم‌دار تمیز کنید.
  • با یک قلمو کوچک، مقداری از رنگ مخصوص ام‌دی‌اف را برداشته و روی محل سوختگی بمالید. در انتخاب رنگ دقت کنید.
  • اجازه دهید رنگ خشک شود و سپس روی آن را با استفاده از پولیش مخصوص یا واکس MDF، پولیش زده تا کاملا براق و مثل روز اول شود.

ترمیم جای سوختگی از روی کابینت‌های هایگلاسی که تیره رنگ هستند؛ به اندازه کابینت‌های رنگ روشن ساده نیست. به طور کلی رنگ تیره خط و خش و آسیب‌های این چنینی را بیشتر نشان می‌دهد. بنابراین اگر کابینت هایگلاس تیره‌ای در آشپزخانه دارید که سوخته است؛ حتما برای ترمیم آن از تخصص یک کابینت‌ساز حرفه‌ای استفاده کنید.

 از بین بردن جای سوختگی روی چوب

چوب متریالی فوق‌العاده برای تولید انواع مصنوعات چوبی خانگی از جمله کابینت است. این ماده طبیعی، جلوه بسیار زیبا و قابلیت اجرا هر طرح و نقشی را دارد. اما با وجود تمامی این مزایا، در عین حال دارای معایبی نیز می‌باشد. به عنوان مثال چوب، به خصوص اگر روکش نشده باشد؛ در برابر حرارت بسیار آسیب‌پذیر است و تماس آن با حرارت بالا باعث ایجاد سوختگی می‌شود. اگر برای آشپزخانه کابینتی از جنس چوب سفارش داده‌اید و به دلیل سهل‌انگاری دچار سوختگی شده است؛ می‌توانید با استفاده از روش زیر آثار سوختگی را با هزینه‌ای کم از بین ببرید. البته این روش فقط برای کابینت‌های چوبی رنگ شده کاربرد دارد. کابینت‌های چوبی روکش شده برای ترمیم نیاز به تعویض روکش دارند.

  • با استفاده از یک اسپری تمیزکننده مخصوص چوب محل سوختگی و اطراف آن را تمیز کنید تا بتوانید مرز لکه سوختگی را به خوبی ببینید.
  • سپس یک تکه کاغذ سنباده نرم را بردارید و به آرامی آن را روی لکه بمالید. این کار باعث می‌شود که یک لایه نازک از روی چوب برداشته شود. مطمئن شوید که فقط روی محل سوختگی را سمباده می‌زنید نه قسمت‌های سالم کابینت را. آنقدر سمباده بزنید تا سیاهی ناشی از سوختگی کاملا از بین برود و رنگ مغز چوب بیرون بزند.
  • با یک دستمال نم‌دار شده با آب ولرم ذرات ناشی از ساییدگی محل سوختگی را تمیز کنید و اجازه دهید چوب در معرض هوا بماند و کاملا خشک شود.
  • با استفاده از قلمو مخصوص رنگ‌آمیزی چوب و مقداری رنگ چوب که تم آن متناسب با رنگ کابینت است؛ روی لکه‌ای که حالا دیگر کرم مایل به سفید است را رنگ کنید.
  • بعد از اینکه مطمئن شدید رنگ خشک شده است؛ دوباره محل سوختگی را با یک محلول پاک‌کننده مخصوص چوب تمیز کنید و روی آن را پولیش چوب بزنید.

 

سوختگی‌های عمیق را چطور برطرف کنیم؟

اگر جای سوختگی روی کابینت آنقدر عمیق بود که نتوانستید آن را به روش‌های بالا پاک کنید؛ بهترین گزینه این است که یک کابینت‌ساز خبر کرده و از او بخواهید که برای آن قسمت از کانتر یک صفحه جداگانه بسازد. البته اگر کابینت‌های آشپزخانه شما قدیمی هستند و ارزش هزینه ترمیم را ندارند می‌توانید از یکی از این روش‌های هوشمندانه استفاده کنید.
یک کاشی تزئینی که هماهنگ با رنگ کانتر است را با استفاده از چسب مخصوص کاشی روی محل سوختگی بچسبانید. از آنجایی که اغلب سوختگی‌های صفحه کابینت به دلیل قرار دادن مکرر قابلمه داغ روی یک محل خاص ایجاد می‌شوند؛ با چسابدن این کاشی می‌توانید دو مشکل را به صورت همزمان حل کنید. هم پایه‌ای مقاوم در برابر حرارت برای قرار دادن قابلمه ایجاد کنید و هم اینکه جای ساختگی را ترمیم کنید.
می‌توانید از دیوارپوش‌های پشت چسب‌دار نیز برای آن قسمت استفاده کنید. فقط باید هنگام خرید از فروشنده بخواهید که محصول مقاوم در برابر حرارت را به شما پیشنهاد دهد. این دیوارپوش‌ها تخته‌های نرم، ضخیم و پشت چسب‌داری هستند که در ابعاد مختلف تولید شده و نصب‌شان بسیار راحت است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...