Search
Close this search box.

آشپزخانه مخفی یا مطبخ آشپزخانه

آشپزخانه مطبخ دار

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چطور می‌توان از کثیف شدن آشپزخانه پیشگیری کرد؟ جدا کردن بخش مخصوص پخت و پز از بخش عمومی‌تر آشپزخانه یکی از بهترین راه‌کارهایی است که می‌توانید برای رسیدن به این هدف آن را امتحان کنید. با این کار می‌توانید یک بخش مجزا به نام پلان آشپزخانه مطبخ دار یا آشپزخانه کثیف در گوشه‌ای از آشپزخانه طراحی کنید و از شر چربی و دوده‌ای که حاصل پخت و پز مداوم است در امان بمانید. از آنجایی که در اکثر خانه‌های ما ایرانی‌ها، تعداد زیادی از وعده‌های غذایی در داخل خانه پخته می‌شود و برخلاف کشورهایی اروپایی پخت و پز خانگی بسیار محبوب و متداول است؛ جدا کردن مطبخ آشپزخانه از سایر بخش‌ها مانند فضای قرارگیری یخچال و ماشین لباسشویی می‌تواند در تمیز ماندن محیط این بخش از خانه بسیار موثر باشد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که اگر مهمان سرزده به خانه شما مراجعه کرد نگران کثیف بودن گاز و بخشی از کابینت‌های باشید که در اطراف گاز قرار دارند و دائما در معرض آلوده شدن با چربی غذا هستند.

طراحی آشپزخانه مطبخ دار

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به دنبال ایده‌هایی برای طراحی آشپزخانه مطبخ دار میباشید و دوست دارید تا همیشه آشپزخانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید؛ باید در کنار بخش عمومی یک آشپزخانه مخفی مطبخ دار نیز در خانه طراحی کنید. داشتن یک نقشه آشپزخانه مطبخ دقیق کمک خواهد کرد تا با بررسی قرارگیری دقیق اجزای آشپزخانه از جمله کابینت‌ها، صفحه‌کار، سینک و لوازم جانبی دیگر، بهینه‌سازی فضا را انجام شود و علاوه بر این آشپزخانه شما همیشه ظاهری تمیز و اراسته خواهد داشت .همانطور که از نام این آشپزخانه کوچک مشخص است؛ از این بخش فقط برای پخت و پز استفاده می‌شود و محل قرارگیری آن جایی است که دور از دید باشد. به این ترتیب از جایی که مهمانان در آن می‌نشینند؛ گاز و آلودگی‌های اطراف آن اصلا مشخص نیست. با در نظر گرفتن این فضا در بخش کوچکی از آشپزخانه دیگر می‌توانید بدون نگرانی از پاشیدن روغن به اطراف و پخش شدن بو در محیط، آشپزی کنید و از تجربه پخت و پز در یک فضای تخصصی نهایت لذت را ببرید. طراحی مطبخ در آشپزخانه به خصوص در قسمت‌هایی از ساختمان مانند پاسیو یا حیاط خلوت به شما این امکان را می‌دهد که بدون ترس غذا بپزید و از مهمانان خود حتی با غذاهایی که شدیدترین بو را هنگام طبخ تولید می‌کنند پذیرایی کنید. حتی می‌توانید در مطبخ آشپزخانه دو قسمتی بخشی برای نصب باربیکیو در نظر بگیرید و در تعطیلات روی این اجاق، کباب‌های لذیذ و خوشمزه‌ای بپزید.

طراحی آشپزخانه دوم مخفی

 

 طراحی مطبخ در آشپزخانه چه مزایایی دارد؟

پخت و پز همواره با انتشار بوی غذا و بخارات و پاشش قطرات روغن و چربی به اطراف همراه است. این اتفاق می‌تواند روی ظاهر آشپزخانه شما تاثیر منفی داشته باشد و باعث شود با وجود نظافت روزانه، آشپزخانه آنچنان که باید تمیز به نظر نرسد. از طرفی معمولا برای تجهیز آشپزخانه و خرید وسایلی مانند میز ناهارخوری هزینه زیادی باید پرداخت کنید. در این شرایط باید کاری کنید که با جلوگیری از انتشار آلودگی در این محیط، از وسایل ارزشمند خانه بیشتر مراقبت شود. به همین دلیل طراحی مطبخ در آشپزخانه یا همان آشپزخانه مخفی مطبخ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از دیگر مزایای وجود حتی یک مطبخ کوچک در گوشه‌ای از آشپزخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ زیبایی آشپزخانه

آشپزخانه به خصوص اگر با کابینت مدرن تجهیز شده باشد؛ بعد از مدتی ممکن است در اثر عواملی مانند پاشش ذرات غذا و چربی، زیبایی خود را از دست بدهد. در این شرایط لازم است هر چند سال یک بار این بخش خانه را بازسازی کنید. اما اگر در زمان ساخت یا بازسازی طراحی مطبخ کوچک را در خانه در دستور کار قرار دهید می‌توانید در حفظ ظاهری محیط آشپزخانه نقش پررنگی داشته باشید و هزینه‌های بازسازی این بخش از ساختمان را به شدت کاهش دهید.

ایجاد نظم در محیط اصلی آشپزخانه

پخت و پز معمولا به‌هم ریختگی زیادی را به وجود می‌آورد و باعث ایجاد بی‌نظمی در آشپزخانه می‌شود. مدیریت این فضا در صورتی که قرار باشد به زودی مهمانان سر برسند کار بسیار پیچیده‌ای است. اما اگر بخشی کوچکی از آشپزخانه یا قسمتی از ساختمان که زیاد کاربردی نیست را به طراحی یک آشپزخانه مطبخ دار ایرانی اختصاص دهید؛ همیشه قسمت اصلی آشپزخانه شما تمیز و منظم می‌ماند و دیگر نیازی نیست دائما نگران ایجاد نظم در این فضا باشید؛ به خصوص وقتی مهمان دارید.

آشپزخانه مخفی در حیاط خلوت

 آشپزخانه کثیف و اشپزخانه تمیز

در خانه‌هایی که به شیوه مدرن طراحی می‌شوند معمولا فضای آشپزخانه از فضاهای عمومی‌تر مانند نشیمن و ناهارخوری مجزا نیست. به این شیوه طراحی آشپزخانه، آشپزخانه اپن گفته می‌شود. اگر در ساختمانی دو آشپزخانه وجود داشته باشد که یکی برای پخت و پز و یکی برای کارهای عمومی‌تر قابل استفاده باشد؛ به فضای اول آشپزخانه کثیف و به فضای دوم آشپزخانه تمیز گفته می‌شود. در این شرایط افرادی که در آشپزخانه تمیز هستند؛ سینک و ظروف نشسته داخل آن و همچنین گاز و غذایی که روی آن در حال پختن است را نمی‌بینند.

چه کابینتی برای نصب در پلان آشپزخانه مطبخ دار مناسب است؟

طراحی آشپزخانه کثیف ابتدا در آفریقای جنوبی رایج شده و به سرعت در سایر کشورها از جمله استرالیا و ایران به محبوبیت بسیار دست یافت. با وجود اینکه این مدل طراحی آشپزخانه مزایای بسیاری دارد؛ اما باید در چیدمان و تجهیز آن به یک نکته مهم توجه کرد که آن هم انتخاب کابینتی مناسب با رنگی هماهنگ با دیگر بخش‌های داخلی است. به عنوان مثال اگر قرار است مطبخ آشپزخانه به سبک مدرن چیدمان شود؛ بهتر است از کابینت مدرن برای تجهیز آن استفاده کنید؛ اما اگر به فکر آشپزخانه مطبخ دار ایرانی هستید کابینت‌های کلاسیک نیز می‌توانند برای شما گزینه مناسبی باشند. علاوه بر مدل و سبک کابینت دو نکته مهم دیگر در طراحی آشپزخانه مطبخ دار ایرانی باید لحاظ شود. اول اینکه هدف از طراحی چنین بخش جداگانه‌ای در آشپزخانه، جلوگیری از به‌هم ریختگی است و دوم اینکه باید در کاربردی بودن این بخش بسیار حساس بود.

در مورد انتخاب کابینت، باید به نوع بدنه‌ای که در ساخت آنها استفاده می‌شود نیز توجه کنید. به عنوان مثال کابینت‌های دیواری و عمودی معمولا فضای ذخیره‌سازی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین اگر قرار است در کنار گاز از ظروف پخت و پز و ادویه‌های بسیاری استفاده شود؛ نباید به فکر کابینت‌های فانتزی بروید. این مدل کابینت مدرن معمولا فضای ذخیره‌سازی کمی دارد. در انتخاب رنگ کابینت نیز دقت کنید. به عنوان رنگ زرد باعث می‌شود که حرارت محیط بیشتر احساس شود. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام آشپزی از گرما فرار می‌کنند؛ هرگز رنگ زرد را برای سفارش کابینتی که قرار است در مطبخ آشپزخانه استفاده شود انتخاب نکنید.

عکس مطبخ آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی به همان اندازه که در قسمت اصلی آشپزخانه مهم است برای مطبخ نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از نوارهای LED با رنگی هماهنگ با رنگ کاشی‌ها یا کابینت‌ها، درخشندگی خاصی را به این محیط بدهید. بهتر است قفسه‌هایی که درب شیشه‌ای دارند یا بدون درب هستند را نیز نورپردازی کنید تا جلوه کابینت مدرن بیشتر شود. اگر انتخاب ابعاد و مدل پنجره مطبخ آشپزخانه نیز به عهده شماست؛ سعی کنید از پنجره‌های خطی و قدی استفاده کنید. در رابطه با نورپردازی آشپزخانه های کوچک نکاتی وجود دارد تا بتوان ابعاد این آشپزخانه ها را با سبک نورپردازی بزرگ تر نشان داد.

 تفکیک آشپزخانه مطبخ دار با آشپزخانه اصلی

دیوارهای شیشه‌ای حتی اگر به صورت پارتشین و یا کاذب استفاده شوند گزینه خوبی برای جداسازی مطبخ آشپزخانه از دیگر فضاهای عمومی محسوب می‌شوند. این دیوارها باعث می‌شوند که بدون نیاز به بنایی و پرداخت هزینه‌های سنگین آن، دو قسمت مجزای آشپزخانه را از یکدیگر تفکیک کنید. ضمن اینکه شیشه به اندازه دیوار آجری در جلوگیری از ورود بو و دود به فضای داخلی آشپزخانه موثر است و علاوه بر این، مزایای بیشمار دیگری نیز دارد. به عنوان مثال شیشه با عبور نور از تاریک شدن آشپزخانه مخفی مطبخ جلوگیری می‌کند و نور محیط را افزایش می‌دهد.

هزینه طراحی پلان آشپزخانه مطبخ دار چقدر است؟

هزینه طراحی پلان آشپزخانه مطبخ دار تقریبا معادل با هزینه‌ای است که باید برای طراحی و تجهیز یک آشپزخانه معمولی بپردازید. اما به طور کلی هزینه تجهیز این قسمت از آشپزخانه تا حدود زیادی بستگی به وسایلی دارد که قرار است در آن چیده شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تخمین هزینه‌های مورد نیاز برای طراحی آشپزخانه مخفی مطبخ دار جنس کابینت‌هایی است که قرار است در این بخش نصب شوند. به عنوان مثال اگر کابینت مدرن چوبی برای مطبخ آشپزخانه سفارش دهید؛ باید در مقایسه با زمانی که از یک کابینت مدرن MDF استفاده می‌کنید هزینه بیشتری بپردازید. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که طراحی این بخش مفید در گوشه‌ای از آشپزخانه چقدر هزینه دارد و بهترین روش طراحی مطبخ آشپزخانه کدام است؛ باید با یک فرد متخصص در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی مشورت کنید.

 تعبیه و طراحی آشپزخانه مخفی در حیاط خلوت

نکات مهم در طراحی کابینت مطبخ آشپزخانه

اگر می‌خواهید قسمتی که به عنوان مطبخ آشپزخانه در خانه خود انتخاب کرده‌اید کاربردی باشد؛ باید تا جای ممکن به رعایت نکات مهم زیر در زمانی طراحی کابینت‌های این بخش از آشپزخانه پایبند باشید:
از آنجایی که قرار است در آینده بیشتر فعالیت‌هایتان در این بخش از خانه انجام شود؛ توصیه می‌کنید از متریال باکیفیت برای سفارش کابینت‌های مطبخ آشپزخانه استفاده کنید. کابینتی که از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد؛ دیرتر خراب می‌شود. حتی اگر از آن زیاد استفاده شود.
محل قرارگیری گاز و سینک باید تا جای ممکن به هم نزدیک باشد. اگر زیاد اهل پخت و پز و آشپزی هستید حتما می‌دانید که هنگام طبخ غذا بیشتر متکی به سینک و اجاق گاز هستید. بنابراین اگر سینک را در جایی نزدیک به اجاق گاز طراحی کنید؛ پخت و پز برای‌تان راحت‌تر می‌شود.
حتما بالای اجاق گاز هود نصب کنید. معمولا مطبخ یک فضای محدود و محصور دارد؛ بنابراین هنگام آشپزی دود و بخارات زودتر این بخش از آشپزخانه را احاطه کرده و هوای محیط زودتر نیاز به تصویه پیدا می‌کند. با این حساب باید در طراحی کابینت مطبخ آشپزخانه جایی برای نصب یک هود قدرتمند با موتور مکنده قوی در نظر بگیرید.
اگر کنار اجاق گاز، کابینتی قفسه‌بندی شده برای چیدن ادویه‌ها در نظر بگیرید؛ هنگام آشپزی در وقت‌تان صرفه‌جویی می‌شود. در حال حاضر قفسه‌ها و سبدهای جداکننده بسیار زیبا و کاربردی در بازار وجود دارد که مخصوص نظم‌دهی به محیط داخلی کابینت‌ها هستند. شما با سفارش یک قفسه نظم‌دهنده مقاوم و کاربردی برای کابینت کنار اجاق گاز می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید به تمام ادویه‌هایی که در خانه دارید دسترسی داشته باشید.
اکسسوری‌های کاربردی را فراموش نکنید. سطل زباله کشویی و قفسه سوپرمارکت دو نمونه از اکسسوری‌هایی هستند که ممکن است نصب‌شان در کابینت‌هایی که برای تجهیز مطبخ آشپزخانه در نظر گرفته‌اید کار شما را راحت‌تر کند.

4 پاسخ

  1. سلام
    من چند وقتیه میخوام که اشپزخونرو بازسازی کنم تا بتونم اشپزخونه مخفی اضافه کنم ولی اشپزخونم بزرگ نیست و حدود ۱۵ متر هست میخواستم ببینم میشه برای این متراژ هم طراحی مطبخ کوچک انجام داد؟

    1. سلام
      امکان تعبیه مطبخ کوچک در آشپزخانه با متراژ مشخص توسط کارشناسان این حوزه بررسی میشود و در صورت امکان آنها با توجه به نقشه آشپزخانه، پلان مطبخ اشپزخانه را ایجاد و انرا اجرا میکنند. میتوانید با کارشناسان چوبین دکور تماس حاصل فرمایید تا شما را در راطه با اشپزخانه مخفی برای این متراژ راهنمایی کنند.

  2. من برای بازسازی یه پلان اشپزخانه مطبخ دار تو ذهنم داشتم و حالا که بازسازی کردم و به مطبخ اشپزخونه دارم باید بگم واقعا خوووبه. خداییش اشپزخانه اصلی من همیشه تمیزه و برق میزنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...