Search
Close this search box.

صفر تا صد نصب کابینت آشپزخانه به صورت مرحله به مرحله

اهمیت نصب کابینت

وجود کابینت در آشپزخانه دو حسن بسیار مهم دارد؛ اول اینکه باعث می‌شود فضای آشپزخانه برای نگهداری از ظروف و مواد غذایی مهیا شود و دومین اینکه تاثیر زیادی روی زیبایی کلی خانه دارد. اگر کابینتی هماهنگ با دیگر وسایل خانه انتخاب کنید؛ می‌توانید چشم بیننده را به سلیقه جذاب خود خیره کرده و محیط دلنشین‌تری در خانه ایجاد کنید. علاوه بر انتخاب نوع کابینت، جنس آن نیز بسیار مهم است. اگر برای تولید کابینت‌ها از مواد اولیه باکیفیت و مرغوبی استفاده شده باشد می‌توانید تا سال‌ها بدون مشکل از آنها استفاده کنید.
یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر روی زیبایی آشپزخانه، نصب صحیح و دقیق کابینت‌هاست. اگر نصب کابینت به صورت حرفه‌ای انجام نشود؛ هم دوام کار پایین‌تر خواهد آمد و هم از جذابیت ظاهری کابینت کاسته خواهد شد. گاهی نصب غیراصولی و بی‌توجهی به نکات مهم در مراحل حساس آن باعث می‌شود که مجبور شوید زودتر از موعد کابینت‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. اما منظور دقیق ما از نصب اصولی چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک نصاب کابینت نئوکلاسیک و کلاسیک حرفه‌ای‌تر از سایرین شده و کار تمیزتری را به مشتری تحویل دهد؟ برای یافتن پاسخ درست این سوالات باید با نحوه صحیح نصب کابینت و مراحل اجرای نهایی پروژه آشنا باشید. در ادامه این مقاله هم شیوه نصب انواع کابینت و هم اهمیت تبحر نصاب توضیح داده شده است.

اهمیت نصب صحیح کابینت‌ها در آشپزخانه

هر آشپزخانه‌ای دارای ابعاد و فرم متفاوتی است. برخی از آشپزخانه مربع و برخی از آنها مستطیل هستند. از طرفی هر مشتری سلیقه‌ای خاص دارد که باید در زمان طراحی و تولید کابینت به آن توجه شود. علاوه بر ابعاد آشپزخانه و سلیقه مشتری که در ساخت کابینت دخیل هستند؛ نصب آن نیز تابعی از مقتضیات فضا است. برای نصب کابینت‌هایی که با متریال‌های مختلف تولید می‌شوند باید از روش‌های نصب مخصوص به خود استفاده شود. به عنوان مثال نصب کابینت ام دی اف با نصب کابینت نئوکلاسیک متفاوت است. از طرفی مدت زمان نصب کابینت نیز می‌تواند تحت تاثیر جنس آن باشد. اما در هر حال، نصب درست و اصولی باعث ماندگاری و دوام بیشتر محصول شده و سبب می‌شود آشپزخانه زیباتر به نظر برسد. گرچه مرحله نصب، آخرین مرحله از اجرای یک پروژه است؛ اما اهمیت آن به اندازه مرحله تولید بوده و نباید نکات مهم را در مورد آن نادیده گرفت. این نکته مهم را به یاد داشته باشید که فرقی نمی‌کند جنس کابینت چیست که کابینت پلی اوتارن است یا هایگلاس agt  رعایت اصول یک امر کلی برای تمامی کابینت هاست.

مراحل نصب کابینت آشپزخانه

همانطور که می‌دانید برای سفارش کابینت ابتدا باید ابعاد آشپزخانه به دقت اندازه‌گیری شود و سپس درب‌ها و یونیت‌ها در کارگاه بر اساس همین اندازه‌ها ساخته شوند. اما این پایان کار نیست؛ بلکه یک مرحله نهایی و بسیار مهم به نام نصب وجود دارد که کابینت‌ها را آماده استفاده می‌کند. برای نصب کابینت ممبران و MDF انجام مراحل زیر بسیار مهم است.

مراحل نصب کابینت روی دیوار

 علامت‌گذاری روی دیوارها

برای نصب کابینت روی دیوار به درستی، باید اندازه و محل نصب‌ کابینت دیواری روی دیوار با دقت و ظرافت خاصی علامت‌گذاری شود؛ چرا که هر گونه اشتباه هر چند کوچک می‌تواند نصب کابینت ممبران یا MDF را با مشکلاتی مواجه کرده و منجر به افزایش هزینه‌های تجهیز آشپزخانه شود. نصاب برای انجام این مرحله اندازه‌های دقیق را با استفاده از خطوطی صاف روی دیوارها ترسیم کرده تا نمای پایانی پروژه مشخص شود.

نصب اتصالات و تجهیزات نگهدارنده

اتصالات در واقع قطعاتی هستند که روی دیوار نصب شده و کابینت روی آنها سوار می‌شود. بنابراین برای اینکه کابینت استحکام کافی را داشته باشد؛ باید از اتصالی قوی و مقاوم استفاده شود تا تحمل وزن بار را داشته باشد. استحکام اتصالات و گیره‌های نگهدارنده باید تا حدی باشد که هم بتواند وزن کابینت و هم وزن اجسامی که در آن می‌گذارید را تحمل کند. این موضوع به خصوص در مورد کابینت‌های دیواری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نصب بدنه روی اتصالات

بعد از اینکه اتصالات روی دیوارها نصب شدند؛ باید اسکلت کابینت روی آنها قرار بگیرد. برای نصب انواع کابینت ابتدا باید کابینت‌های زمینی و سپس کابینت‌های دیواری سر جای خود مستقر شوند. گرچه کابینت‌های زمینی روی پایه قرار می‌گیرند؛ اما برای اینکه از جای خود تکان نخورند نیاز به اتصالات و گیره‌های نگهدارنده دارند. بعد از اینکه کابینت به اتصالات متصل شد؛ باید شیب کف آشپزخانه را با تنظیم پایه‌ها تراز کرد تا از تکان خوردن و لق زدن کابینت جلوگیری شود. بعد از اینکه تمام کابینت‌های زمینی سر جای خود قرار گرفته و تنظیم شدند؛ نصاب به سراغ کابینت‌های دیواری می‌رود. از آنجایی که این کابینت‌ها در ارتفاع نصب می‌شوند و هیچ ارتباطی بین آنها و زمین وجود ندارد؛ باید از اتصالات مستحکم‌تری برای نصب‌شان استفاده کرد.

👈میتوانید انواع دیزاین جدید کابینت های آشپزخانه به سبک نئوکلاسیک 2023 را مشاهده کنید.👉

 اندازه‌گیری درب‌ها و طبقات داخلی

درب برخی از مدل‎‌های کابینت به خصوص کابینت‌های چوبی، باید بعد از نصب یونیت ساخته شوند. بنابراین در این مرحله بسته به نوع کابینت، درب‌ها با دقت اندازه‌گیری و قفسه‌ها و طبقات درون کابینت نیز مطابق سلیقه و نیاز مشتری اندازه‌گیری می‌شوند. عمق طبقات بهتر است بین 1 الی 2 سانت کوچک‌تر از عمق بدنه در نظر گرفته شده تا درب هنگام بستن به آنها گیر نکند.

نصب صفحه روی کابینت

بعد از اینکه درب‌ها اندازه‌گیری و طبقات سر جای خود نصب شدند؛ نوبت به نصب صفحه روی کابینت می‌رسد. جنس این صفحه هم می‌تواند از جنس بدنه کابینت و هم متفاوت از آن باشد. پس از اندازه‌گیری دقیق و میلی‌متری و خالی کردن محل نصب گاز رومیزی و سینک، این صفحه با استفاده از پیچ روی کابینت‌های زمینی و پیشخوان محکم و ثابت می‌شود. این شیوه نصب کابینت ام دی اف باعث می‌شود که خیلی راحت بتوان در صورت خراب شدن صفحه، با باز کردن این پیچ‌ها آن را تعویض کرد.

نصب لولا، ریل‌ و اتصالات درون کابینت

در این مرحله درب‌های تولید شده را با استفاده از لولا و کشوها را با استفاده از اتصالات مناسب روی بدنه کابینت نصب می‌کنند. قبل از اینکه لولا و اتصالات درون کابینت نصب شود؛ ابتدا باید محل دقیق آنها علامت‌گذاری شود. کشوها را حتما باید با استفاده از یک ریل مناسب و باکیفیت روی بدنه سوار کردن تا هنگام باز و بسته شدن با مشکل مواجه نشوند.

 نصب طبقات، کشوها، درب‌ها و دستگیره‌ها

این مرحله در واقع زیر مجموعه مرحله قبلی است. بعد از اینکه لولا و سایر اتصالات مورد نیاز در محل مناسب مستقر و با استفاده از پیچ سر جای‌شان ثابت شدند؛ ابتدا باید قفسه‌ها و طبقات درون کابینت جای‌گذاری شده و سپس کشوها و درب‌ها نصب شوند. انجام این مرحله به ترتیب گفته شده باعث می‌شود که مشکل احتمالی پروژه زودتر تشخیص داده شده و ضمن کاهش قیمت و اجرای کابینت ، مدت زمان نصب کابینت نیز به حداقل برسد. بعد از اتمام مرحله نصب درب‌ها و کشوها باید دستگیره‌ها در محل مناسب پیچ شده و از این به بعد کابینت قابل بهره‌برداری و استفاده است. البته اگر نصاب متوجه شود که درب‌ها به درستی باز و بسته نمی‌شوند؛ قبل از اینکه دستگیره‌ها را ببندد لولا و ریل‌ها را رگلاژ می‌کند.

نکات مهم در نصب کابینت

اگر می‌خواهید کابینت را به درستی نصب کنید؛ باید نکات مهم و جزئی زیر را لحاظ کنید:
پایه‌های فلزی توان تحمل وزن بیشتری نسبت به پایه‌های پلاستیکی دارند. بنابراین برای استحکام بیشتر کابینت‌های زمینی، از پایه‌های فلزی برای قرار دادن آنها روی زمین استفاده کنید.
برای جلوگیری از ورود رطوبت به کابینت زیر سینک، باید سینک ظرفشویی را با استفاده از چسب مخصوص سر جای خود آب‌بندی کنید. آب‌بندی دور تا دور گاز رومیزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
استحکام لولایی که درب روی آن سوار می‌شود باید متناسب با وزن درب باشد. در غیر این صورت ممکن است درب در اثر فشار زیاد بعد از مدتی دچار افتادگی شود.
برای سهولت در باز و بسته شدن کشوها و جلوگیری از مشکلات آتی، باید سعی کنید حتما از ریل‌های مناسب و مستحکم برای نصب کشوهای کابینت استفاده کنید.
درست است که بیشتر وزن کابینت‌های زمینی روی پایه‌هاست؛ اما برای جلوگیری از تکان خوردن کابینت‌ها حتما باید بدنه آنها را به دیوار پیچ کنید.
بعد از اتمام کار حتما باید درب‌ها رگلاژ و بدنه کابینت‌های زمینی با کف آشپزخانه تراز شود.
متاسفانه برخی از کابینت‌سازها، صفحه روی کابینت را با چسب روی کابینت زمینی و پیشخوان نصب می‌کنند. این در حالی است که چسب معمولا بعد از مدتی خاصیت خود را از دست داده و باعث تکان خوردن صفحه روی بدنه می‌شود. استفاده از پیچ برای ثابت کردن صفحه باعث می‌شود که هم ثبات بیشتری داشته و هم تعویض کردن آن کار ساده‌ای باشد.
قبل از اعلام اتمام پروژه و تحویل آن به مشتری، نصاب باید از محکم بودن تمام پیچ‌ها و اتصالات مطمئن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...