Search
Close this search box.

 نکات خانه تکانی آشپزخانه

نکات خانه تکانی آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان مرکز خانه شناخته شده و محلی برای پخت و پز و صرف غذا است. به همین خاطر بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض آلودگی‌هایی مانند چربی غذا بوده؛ زودتر کثیف می‌شود و نیاز به نظافت بیشتری دارد. علاوه بر این آشپزخانه تمیز باعث می‌شود که کل خانه مرتب و تمیز به نظر برسد. به همین خاطر معمولا توصیه می‌شود که بعد از هر بار پخت و پز و صرف غذا و بعد از اینکه ظرف‌ها را شستید؛ دستی به سر و گوش گاز و کابینت‌ها بکشید تا نیازی نباشد هر هفته یک بار نظافت عمقی و اساسی انجام دهید. در راهنمایی که در ادامه این مقاله مشاهده خواهید کرد؛ نکات کلیدی آورده شده است که در امر نظافت و تمیز کردن آشپزخانه و همچنین خانه تکانی دوره‌ای این قسمت از ساختمان به شما کمک می‌کنند.

نکات کلید برای نظافت فضای آشپزخانه

اگر می‌خواهید آشپزخانه خود را همیشه تمیز نگه دارید به صورتی که کمتر نیاز به نظافت اساسی و وقت‌گیر داشته باشد؛ باید نکات مفیدی که در ادامه ذکر می‌شوند را در نظر داشته باشید تا بتوانید برنامه ریزی خانه تکانی عید خود را انجام دهید. هنگام خانه تکانی عید این نکات را به خاطر بسپارید تا تجربه کار خانه را برای خود تا حد ممکن دلپذیر و کارآمد کنید:

تمیزکاری اساسی

اگر خیلی وقت است که داخل فر، یخچال و کابینت‌های آشپزخانه را تمیز نکردید؛ قبل از شروع کار، یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید. برای یک خانه تکانی اساسی ابتدا باید کابینت‌های دیواری تمیز شوند و سپس به سراغ وسایل برقی بزرگ و رومیزی مانند تستر و مایکرویو بروید. در گام بعدی نیز باید سینک را تمیز کرده و کابینت‌های زمینی را سر و سامان بدهید. تمیز کردن درب و بدنه کابینت را بگذارید برای مرحله آخر و قبل از اینکه کف آشپزخانه را بشویید.

استفاده از ابزار و شوینده مناسب

داشتن ابزار مناسب می‌تواند هر کاری را رضایت بخش‌تر و موثرتر کند. این موضوع در مورد تمیز کردن و خانه تکانی آشپزخانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال برای تمیز کردن آشپزخانه باید دستمال گردگیری مناسب که پرز ندهد داشته باشید و اگر گاز رومیزی دارید؛ ابزاری مانند کاردک پلاستیکی که مانده غذاهای چسبیده را با آن تمیز کنید. ضمن اینکه استفاده از محلول‌های شوینده مناسب نیز بسیار ضروری است. اینکه بدانید کابینت آشپزخانه و صفحه روی آن به مواد شوینده طبیعی و مصنوعی حساسیت دارد باید در اولویت شما باشد. به عنوان مثال گرچه سرکه یک محلول پاک‌کننده طبیعی است؛ اما اسید موجود در آن می‌تواند به سطوح ساخته شده از سنگی طبیعی مانند گرانیت آسیب برساند. اگر کابینت‌ها از جنس چوب یا MDF هستند؛ حتما از شوینده‌ای که به صورت تخصصی برای این جنس ماده فرموله شده‌اند استفاده کنید.

نکات خانه تکانی آشپزخانه

راهنمای گام به گام تمیز کردن آشپزخانه

روالی که در ادامه توضیح داده شده است برای تمیز کردن هفتگی یا دو هفته یک بار آشپزخانه، بسته به میزان استفاده شما از این فضا در نظر گرفته شده است.

1. به هم ریختگی روی اپن یا جزیره را مرتب کنید

خانه تکانی آشپزخانه را از یک گوشه آشپزخانه یا قسمتی از پیشخوان شروع کنید و هر چیزی را که متعلق به آشپزخانه نیست از این فضا دور کنید و سر جای خودش بگذارید. به این ترتیب جلوی دست شما باز می‌شود و کلافه نمی‌شوید. اگر در حال حاضر نمی‌دانید وسایل روی اپن برای کجاست و محل درستی قرارگیری آنها را نمی‌دانید؛ یک سبد یا آبکش بزرگ بیاورید و آنها را درون سبد بریزید تا سر فرصت سر جای‌شان بگذارید.

👈 ممکن است بر اثر بی احتیاطی سطح رویی کابینت و یا اپن بسوزد در این شرایط بهتر است سریعا دست به کار شوید و لکه سوختگی را پاک کنید. حالا که فصل خانه تکانی میباشد میتواند بهترین زمان برای پاک کردن لکه سوختگی از روی کابینت باشد که میتوانید در مقاله ای که در رتبطه با این مسئله منتشر کرده ایم از راه های خانگی پاک کردن لکه سوختگی مطلع شوید.👉

گردگیری آشپزخانه

2. ماشین ظرفشویی را خالی کرده و ظروف بزرگ داخل سینک را بشویید

اگر قابلمه یا ماهیتابه‌ای نشسته داخل سینک وجود دارد اول آن را شسته و سپس به سراغ خالی کردن ماشین ظرفشویی بروید. تمام ظروفی که روی آبچکان گذاشته‌اید تا خشک شوند را نیز سر جای خود بگذارید تا دست و پای‌تان در زمان خانه تکانی محدود نشود.

3. بالای یخچال و کابینت‌ها را گردگیری کنید

همیشه سعی کنید آشپزخانه را از بالا به پایین تمیز کنید؛ زیرا اگر ابتدا به سراغ وسایل کابینت‌های زمینی بروید؛ کثیفی و گرد و غباری که روی بدنه کابینت‌های بالایی نشسته به آنها منتقل می‌شود. برای خانه تکانی آشپزخانه حتما کار خود را با گردگیری لوستر، بالای یخچال و کابینت‌های دیواری شروع کنید.

👈در حین کار در آشپزخانه ممکن است روی کابینت ها خط . خش جزیی ایجاد شود اگر کابینت شما از جنس هایگلاس باشد این خط و خش ها بیشتر به چشم می آیند و بهتر است این خط و خش ها از بین بروند تا از زیبایی و براق بودن کابینت های هایگلاس کاسته نشود، ما در مقاله ای ترفندهای از بین بردن خش کابینت‌ هایگلاس را بررسی کرده ایم تا بتوانید در منزل و بدون هزینه گزاف کابینت های خود را مانند روز اول داشته باشید. 👉

4. وسایل کوچک را تمیز کنید

در مرحله بعد مایکروویو، قهوه‌ساز، توستر یا هر دستگاهی که روی کابینت می‌گذارید را با محلول تمیزکننده مناسب و پارچه پنبه‌ای بدون پرز تمیز کنید. تستر را برعکس کنید تا خرده نان‌ها از آن خارج شوند. در محفظه آب قهوه‌ساز کمی سرکه بریزید تا رسوبات را از بین ببرد. برای پاک کردن داخل مایکرویو هم کمی سرکه داخل آن بجوشانید. برای تمیز کردن بدنه این وسایل نیز می‌توانید از یک پارچه میکروفیبر مرطوب شده با محلول سرکه سفید یا کمی پاک‌کننده چند منظوره استفاده کنید. هرگز از سرکه روی استیل استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند درخشش آن را از بین ببرد.

5.بدنه بیرونی اجاق گاز و فر را تمیز کنید

برای این کار ابتدا صفحه گاز را تمیز کرده و سپس به سراغ داخل فر و در نهایت نیز درب آن بروید. بهترین ماده برای تمیز کردن گاز، شوینده‌ای است که برای جنس بدنه گاز طراحی شده است. به عنوان مثال گازهای استیل و لعابی را می‌توانید با پاک‌کننده چند منظوره بشویید؛ اما گازهای رومیزی شیشه‌ای با کمی مایع ظرفشویی رقیق شده در آب نیز به سادگی تمیز می‌شوند. دستگیره‌ها و نمایشگر را فراموش نکنید.

6. روی کابینت و اپن را تمیز کنید

از آنجایی که معمولا وسایل برقی کوچک را روی کابینت می‌گذارند؛ بعد از تمیز کردن‌شان وقت آن می‌رسد که محل قرارگیری آنها را نیز تمیز کنید.

خونه تکونی آشپزخانه

7. سینک را بشویید

این کار را با پر کردن سینک با آب داغ و اضافه کردن کمی محلول سفیدکننده شروع کنید. اجازه دهید سینک چند دقیقه‌ای در تماس با این ترکیب باشد. سپس با یک اسکاچ داخل آن را تمیز کرده و راه آبش را بردارید تا تخلیه شود. اگر چاه سینک بو می‌دهد؛ در انتها چند قطره اسانس لیمو یا ترکیب سرکه و جوش شیرین داخل آن بریزید.

8. یخچال را خالی و تمیز کنید

اگر در قفسه‌های یخچال ماده غذایی مانده و فاسد شده دارید دور بریزید و طبقات را با استفاده از شیشه پاک‌کن تمیز کنید. بعد از تمیز کردن داخل یخچال، بدنه آن را تمیز کرده و همزمان درب کابینت‌های زمینی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را عاری از هر گونه آلودگی کنید.

9. کف آشپزخانه را جارو کنید

قطعا طی روند خانه تکانی آشپزخانه، کلی خرده آشغال از داخل کابینت‌ها روی زمین می‌ریزد. بنابراین ابتدا با یک جارو دستی کف آشپزخانه را جارو کرده و در نهایت نیز تی بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه

آشپزخانه‌های امروزی نقش محوری را در هر خانه‌ای ایفا می‌کنند. اغلب افراد از این بخش نه تنها به عنوان مکانی برای پخت...
قیمت بالاتر کابینت هایگلاس ترک نسبت به نمونه ایرانی آن باعث شده تا خریداران به این موضوع مهم فکر کنند که تفاوت...
یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، چسباندن برچسب روی بدنه درب‌های کابینت است. در حال حاضر شرکت‌های...
تنوع در بازار هر محصولی به‌خصوص بازار فروش کابینت آشپزخانه مزایا و معایب خاصی دارد. یکی از مهم‌ترین معایب تنوع محصول که...